Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kostar det att leva? Behöver lite hjälp!  (läst 17985 gånger)

pyromanen

• Gäst
SV: Vad kostar det att leva? Behöver lite hjälp!
« Svar #40 skrivet: 14 nov-11 kl 14:12 »
Klarade studierna utan lån, d.v.s. mamma/pappa betalade min studentrumshyra jag själv betalade resten. I praktiken innebar detta 5 år på 2.600 kr/månaden för litteratur, resor, mat, hygienartiklar, festande, kläder & skor, allt.
Det var inte alltid kul ekonomiskt. Men det gick!  Mycket linsröra. Mycket industrikyckling  o:).
Ett bra och trevligt tips är matklubb på studentboendet. Att laga middag till ett gäng blir billigare pr person utan att man ska behöva äta samma gryta 5 dagar i rad.
(Känner mig extra nöjd när kollegor på jobbet berättar hur dom fortfarande många år efter betalar av på sina studielån)

Sågaren

• Medelpad
« Svar #41 skrivet: 03 mar-12 kl 13:53 »
Vet ett äldre par som enligt uppgift ska klara sig på 500- 600 kr i månaden, men då bidrar en del snälla människor med bla fisk och potatis.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Vargerik

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 04 mar-12 kl 18:19 »
Var är Skruven när hon som bäst behövs?

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 25 mar-12 kl 12:49 »
För min och makens del så går det åt en hel del pengar till mat i månaden, men det beror nog på att vi helt enkelt prioriterar det eftersom vi båda är matglada. Vi kan dock sno ihop en hel del rätter som är riktigt billiga, så mindre bevandrade i köket äter nog sämre för samma penningar. Räknar på att vi kanske lever på 2000 gemensamt, och då inräknat makens konstanta kaffedrickande och mina glassdrömmar. =)

Problemet är väl om man vill leva billigt eller om man vill leva ekologiskt och rättvisemärkt och allt sådant. Det kostar ju en hel del extra i längden, tyvärr.

Broberg

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 25 mar-12 kl 13:39 »
Problemet är väl om man vill leva billigt eller om man vill leva ekologiskt och rättvisemärkt och allt sådant. Det kostar ju en hel del extra i längden, tyvärr.

Borde vägas upp av en extra grötkväll i veckan eller två.

ClaesMotKlass

• -
« Svar #45 skrivet: 28 mar-12 kl 09:05 »
Jag har fört bok över varenda öre ett flertal ggr över en period av 10 år. Jag hamnar alltid på ca 800kr i matkostnad. Middagarna kostar ca 10kr:
5 fiskpinnar 3,30 + 80g ris (1 dl) 1kr+ sallad el. rivna morötter eller 1 dl frysta ärtor, majs paprika eller frysta herricouvert 1kr
8st (100g) mamma scans kottbollar 3,60+ 1 dl ris + samma grönskaker
Det här väger med råge över när jag äter dyrare saker som lax, kyckling, pyttipanna eller köttfärssås.

Jag äter kanske torftigt, men lika näringsrikt som medelsvensson och lagad mat varje dag.

Jag hade kunnat äta ännu billigare om jag bara köpte bröd på extrapris och blandfärs istället för köttfärs.

Jag tittar i reklamerbjudanden och köper prästost när den kostar under 50kr, och goudaost när den kostar 39 och ibland 29 (då kan jag köpa gouda för 3 månader och lägga 2 i frysen (gouda går utmärkt att frysa..inte prästost).
alternativ light

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser