Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kompostera mera...från jobbet?  (läst 2955 gånger)

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
kompostera mera...från jobbet?
« skrivet: 07 aug-06 kl 13:34 »
Hej
Jag har lust att ställa ut en hink på jobbet där mina kompisar kan slänga sina matrester och kaffesumpen, så jag kan ta hem den och kompostera. Jättefiffigt. Det är bara det att då skulle man få stämpeln, weird. I denna kommun där jag jobbar (jag är inte kommunalanställd alltså) så har man ingen sopsortering, allt i samma säck. Jag tycker det är sådant slöseri. Jag komposterar så mycket jag kan men jag tycker att jag ändå har för lite. är det någon annan här som tar kompost från jobbet?
kan själv

Gryning

• Mirandas have
Re:kompostera mera...från jobbet?
« Svar #1 skrivet: 07 aug-06 kl 14:32 »
Nej, men när jag veckopendlade till ett jobb och en liten etta 16 mil hemifrån  så hade jag en lingonspann med lock vari jag transporterade hem veckans kompost, mest teblad och äppelskrottar, till bingen härhemma. Ett utmärkt initiativ med kompost på jobbet, tycker jag! Undrar om dina arbetskamrater klarar att sopsortera? En del människor tycks tycka det är oöverstigligt svårt...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 07 aug-06 kl 20:26 »
Linnea-maria:

Du får väl ta och flytta till Falun, då...där har jag för mej att dom har sopsortering med påsar i olika färger  ;) ...

Allvarligt talat så tycker jag det verkar vara en mycket bra idé att ta hem kompost från jobbet, ska du utöka landen till våren lär det gå åt jordförbättring! Och vill dina jobbarkompisar tycka att du är konstig får du väl bjuda på det, då!

(På mitt jobb, där vi är ganska originella allihopa, hade en av killarna plockat undan gamla wienerbröd som han skulle ge till sin kompis grisar..varpå en av dom andra hittar påsen och trycker i sej så många wienerbröd han orkar....när han sedan på ett ödmjukt sätt blivit upplyst om vad det var han ätit fick han prata med Ulrik...  :D )
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 08 aug-06 kl 13:52 »
Klart du kan kompostera även jobbets "rester". På tidigare jobb hade vi en stor kaffemaskin som genererade mängder med kaffesump en av de anställda tog med sig hem varje vecka. På ett ställe sparades alla gamla frallor och togs med hem till en killes höns.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Suresh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 aug-06 kl 14:05 »
Jag tar hem papper, kartong, stenplattor och björkved från jobbet.

Ett par lastbilsflak om året. 8 - 12 ton kanske sammanlagt.
« Senast ändrad: 08 aug-06 kl 14:06 av Suresh »

Monder

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 30 aug-06 kl 23:19 »
Det är precis sådana idéer som kan förändra världen!

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #6 skrivet: 05 sep-06 kl 13:17 »
Ha ha Skräptante!! Jag bor i FALUN (Sundborn) och vi har sopsortering. Just nu är det två tunnor för varje hushåll med en tunna för kompost och man lägger komposten i tjocka papperspåsar. Nä mina matrester tar jag hand om själv. Jag komposterar i vanlig kompost, gräver ner matresterna tillsammans med färsk hästgödsel från grannen (pst skvallra inte) jösses vad snabbt det går.
Jag jobbar däremot i Gästrikland, grannkommunen och där är man konstig som odlar grönsaker och komposterar. Det är bara fransmannen och klur-gubben som fattar vad jag pratar om.
kan själv

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 06 sep-06 kl 20:40 »
Aha...ligger Sundborn i Falun... jag har levt i ett andligt mörker :-[

Håll dej till fransmannen och klurgubben då, det låter bäst, man ska väl se till att använda dom resurser som finns!? Bra (egen) jord är aldrig att förakta.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

sivan48

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 09 mar-07 kl 13:14 »
Kanske inte rätt rubrik;men gödsel kanske nån har användning av?

Dessutom  gratis....

idnr=2107&offs=0&kat=101&atyp=8&lan=0&nlan=0&ftg=0&srt=&soktxt=

sivan48

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 09 mar-07 kl 13:19 »
Länken kom inte med...försöker igen>>>
Kanske inte rätt rubrik;men gödsel kanske nån har användning av?

Dessutom  gratis....

http://www.abc-annons.se/viewad.php?idnr=2107&offs=0&kat=101&atyp=8&lan=0&nlan=0&ftg=0&srt=&soktxt=

robinason

« Svar #10 skrivet: 25 mar-07 kl 10:21 »
Ett sätt att väcka intresset hos arbetskompisarna kan ju vara att introducera en mask-kompost. Själv har jag en sån på mitt jobb, men jag jobbar ju som lärare, och maskhinken står i klassrummet. Men jag tar med mig kaffesump och övrigt från personalrummet. (Inte alltid men då och då)

Hur jag enkelt tillverkar en fungerande och riktigt bra mask-kompost har jag skrivit om innan i den här tråden har jag för mig.

Kan man se maskarna som arbetsplatsens små husdjur... så är det mycket enklare att få kompisarna med sig på sortering. Då matar man ju djuren:-)  (Viss riks för weird-stämpel kan nog finnas även med denna idé... men kanske värt att pröva???)

Eulalia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 mar-07 kl 15:03 »
Jag fick ett ryck och frågade nyligen på jobbets personalresturang om jag kunde få avfallet..de tittade väldigt skeptisk på mig  ;D  så jag förklarade att jag ville kompostera det.
De säger att de har nåt företag som hämtar det mesta  men att visst kan de lägga undan lite avfall till mig :-)
Kruxet är att till det här företaget blandar de rubb o stubb, torra grejjer med annat slask..
och jag vill endast ha skal och annat fint..ingen majonäs tack..

Nu ska jag bara tänka ut en fungerande logistik som funkar hela vägen hem till morsans hus...

Dela detta:

* Inloggade just nu

79 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser