Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lyfta ut ruvhöna.  (läst 1986 gånger)

Pigan

• Halland
Lyfta ut ruvhöna.
« skrivet: 09 maj-11 kl 23:02 »
Jag har en liten ruvhöna som ligger på fyra ägg. Jag har sedan tredje-fjärde ruvdagen varit tvungen att lyfta ut henne ur redet för att hon ska få äta, sandbada och bajsa. Ända ut i hönsgården får jag bära henne, annars springer hon direkt tillbaka till äggen.
På fredag är det kläckning, så ska jag låta bli att lyfta ut henne de sista 3(???) dagarna eller ska jag fortsätta att skicka ut henne på sin dagliga runda?

Pigan

• Halland
SV: Lyfta ut ruvhöna.
« Svar #1 skrivet: 10 maj-11 kl 10:15 »
 ???

Ingrid68

• -
« Svar #2 skrivet: 10 maj-11 kl 10:21 »
Kan du inte ställa en liten bytta med mat och vatten till henne bredvid redet så hon kan smita ut och in själv?
Kan du inte göra så så vet jag inte om du kanske bör lyfta ut henne oxå de sista dagarna.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 10 maj-11 kl 10:23 »
Mina hönor som har ruvat har inte gått från äggen de sista två tre dagarna.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Pigan

• Halland
« Svar #4 skrivet: 10 maj-11 kl 10:44 »
Hon har en egen bur på ca 1x0.5 m i hönshuset med både mat och vatten. Men när hon inte hade varit ur korgen, hon ligger i, på de första 3-4 dagarna så började jag lyfta ut henne i hönsgården. Försökte först visa mat och vatten i buren men det gick inte. Hon skulle bara tillbaka till äggen och hon har inte rört det sen heller. Hon äter, bajsar, sandbadarar och putsar sig innan hon går in igen men jag har inte sett henne drick en ända gång, så till slut hängde jag upp en kaninflaska jämte henne som hon kan nå från redet. Där har hon druckit lite. Hon brukar få lite hackade grönsaker på eftermiddagen också. Men de får jag servera på "sängkanten". Så mat och dryck är inget problem och vill hon upp och röra på sig så kan hon.
Alla mina andra hönor har alltid legat på äggen tills jag kommer och släpper ut de andra på morgonen. Då har de klivit av och jag har släppt ut dem också. När de har varit ute och gjort vad de skulle har de kommit in igen och jag har stängt om dem. Så har de fortsatt fram till ca 3 dagar före kläckning då de legat kvar. Klart och tydligt!!!
Men denna lilla har ju velat ligga hela tiden!!! Är det lagom att låta henne ligga från nu till kläckning på fredag?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 10 maj-11 kl 10:48 »
Låt henne ligga kvar i redet de sista dagarna. Det är de som är mest kritiska med tanke på att kycklingarna bör få rätt luftfuktighet när de ska till att ta sig ur skalet. Om luftfuktigheten sjunker för mycket är det risk att de torkar inne...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Ingrid68

• -
« Svar #6 skrivet: 11 maj-11 kl 07:49 »
 :) Trevligt och veta att vi faktiskt gjort rätt med våra höns som ruvat. Eller vi har aldrig gjort annat än plockat bort omärkta ägg varannan dag när vi har haft ruvhöns. Och då har hönorna passat på att bajsa och ätit under den minut det tagit.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser