Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uuuurkkk.... Sååå viiidrigt....  (läst 8666 gånger)

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
uuuurkkk.... Sååå viiidrigt....
« skrivet: 09 maj-11 kl 23:18 »
Städade ur ett rum i vår ladugård idag som var fullt med troligtvis minst 30 år gammalt hö och halm. Hade rejäl ansiktsmask och det rök runt mig konstant. Hittade gamla ruttna ägg, mängder med äcklig hundbajs (hur nu det gått till eller om det är något annat större djur som en hund som bott där. Inga roliga överraskningar utan bara smuts, stank och damm. Dessutom är golvet lappat och spikat hejvilt.

Är det verkligen rimligt att försöka bevara en byggnad som någon byggt till på 50-talet med känslan av de dä due te gölv  i lagån. :-)

Tips på hur jag blir av med stanken mottages. Dörrarna står öppna men fy fn vad det stinker. Någon blandning av jord och mögel. Golvet jag fick fram är friskt men det jag bar ut var så vidrigt att jag kommer drömma mardrömmar i natt. :-)

Såg att timmerväggen som är riktiga ladugårdsväggen är gjord med massa kärlek och omsorg i alla fall. :-) Hittade till och med en signering och datum på den. 1878. :-)

Förstår varför folk river de här gamla sakerna i alla fall även om jag själv inte skulle kunna ha hjärta till det. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: uuuurkkk.... Sååå viiidrigt....
« Svar #1 skrivet: 09 maj-11 kl 23:34 »
Är det verkligen rimligt att försöka bevara en byggnad som någon byggt till på 50-talet med känslan av de dä due te gölv  i lagån. :-)

Japp. :)

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-11 kl 23:37 »
Jag mockade ut hønshuset i Ø Fågerlvik dær jag bodde førut, och det var lika æckligt! Men det hade betonggolv, inte trægolv. Men masonitvæggar och dåligt tak. Jag slabbade alltihop med kalk, masoniten också. Då førsvann lukten och det blev ganska trevligt. Frånsett att jag inte lyckades utrota storråttorna. Tog livet av ett tiotal... Katten tog några också, men bara før jaktens skull. Hon føredrar små sega råttor... Det ær kattgodis det! Inte stora, æckliga bestar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 09 maj-11 kl 23:45 »
Vad finns under golvet?  Ibland kan det vara ett alternativ att lägga permanentbädden direkt på mark eller cement.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kackelägare

• Småland
« Svar #4 skrivet: 10 maj-11 kl 06:59 »
Vi ska bara ha hö och halmförvaring där. Det är nog alltid vad det varit men eftersom de lappat och lagt bräderna lite här och där och till och med mitt i alltihop börjat med halvrunda stockar så är det ju svårsopat. Får kanske lägga en skiva över alltihop.
Vill verkligen inte lägga in nytt hö och halm i den stanken. Just nu har vi hö och halm inne i ladugården i en box.

Får se hur det luktar idag med.

Ryser åt det där med råttor.... Ser jag några blir det i alla fall råttgift där ett tag.
Hittade inga spår av några nu, inte ens i en gammal halvfull säck med värpfoder som låg öppen i en gammal trälåda med trasigt lock. Däremot började våra katter fräsa och morra och då hörde vi något morra under ladugården. Vad det nu var så kom det aldrig upp mellan stenarna. :-D Vi hoppas det var en annan katt som var på besök. ;-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-11 kl 07:08 »
....
Får se hur det luktar idag med.
....

I min ladugård (ren och fräsch) luktar det ibland ko.  :) Jag skulle tro att det är minst 75 år sedan en ko var där senast.  :o
Tant inte fru, om jag får be. :D

Luvan

• Närke
« Svar #6 skrivet: 10 maj-11 kl 07:11 »
Däremot började våra katter fräsa och morra och då hörde vi något morra under ladugården. Vad det nu var så kom det aldrig upp mellan stenarna. :-D Vi hoppas det var en annan katt som var på besök. ;-)

Grävling.

kackelägare

• Småland
« Svar #7 skrivet: 10 maj-11 kl 07:50 »
Jo, vi misstänkte också grävling. :-) Hellre det än stora råttor. :-D

Lite ingrodd kodoft kan jag leva med, det måste ju bara ge lite extra krydda på lantlivet :-). Det här är en blandning av mögel, ruttna ägg, damm och unken jord. Det går inte beskriva. Känner inte ens min goa kaffedoft nu utan har bara det där äckliga i nobban. Vi räknade iskallt med att hitta någor dött djur i höet eftersom det luktat så men det hittade vi inte utan det var bara halmen och höet som stank så hemskt (tror allt bajs var nedbrutet så det borde inte vara det som luktat.

Nu ska min man få ta höloftet på kvällarna. ;-) Det blir nog värst. ;-) Det är lika mycket äckligt hö där (om inte mer till och med). Ska sopa ner allt i vedbon och sedan hiva det rakt ut genom dörren. Hela vedbon måste tömmas med nämligen. Går väl till strax under vaderna med gamla vedsmulor. Ingen idé att slänga in ny ved på det. Bättre att få bli av med alla halvkompostdofter.

Vi är nog galna. ;-)

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 10 maj-11 kl 08:06 »
Efter regn kommer sol! Jobba på och det kommer att bli jättebra!  :-*

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 10 maj-11 kl 08:49 »
Hade varit roligt med bilder pa elandet  ;D

Som foregaende talare skrev, det blir battre nar ni ar klara, och hederligt arbete mar manniskan bra av! Grattis!

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 10 maj-11 kl 08:53 »
Högtryckstvätta? skrubba med såpa eller amoniak???? i värsta fall finns det luftrenare på burk... :-)
Lufta och vänta i värsta fall upp till ett år så det vädrar ur och får chans att torka ordentligt....
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #11 skrivet: 10 maj-11 kl 09:44 »
Högtryckstvätta? skrubba med såpa eller amoniak???? i värsta fall finns det luftrenare på burk... :-)
Lufta och vänta i värsta fall upp till ett år så det vädrar ur och får chans att torka ordentligt....
Tvätta och Kalka! Släckt kalk upplöst i vatten läggs på med limborste eller en spruta med permanent omrörning, blir vitt och fint och tar död på det mesta, förr hade man ibland kimrök i kalken och fick då en blågråaktig färgton ungefär som i rutan här ovanför. Ett nykalkat fähus känns alltid frächt när man kliver in.
"Kärleken är livets bäste vän"

kackelägare

• Småland
« Svar #12 skrivet: 10 maj-11 kl 10:32 »
Tvätta och Kalka! Släckt kalk upplöst i vatten läggs på med limborste eller en spruta med permanent omrörning, blir vitt och fint och tar död på det mesta, förr hade man ibland kimrök i kalken och fick då en blågråaktig färgton ungefär som i rutan här ovanför. Ett nykalkat fähus känns alltid frächt när man kliver in.

Väggarna är inga problem. De är fina, men så klart dammiga. Faktiskt fina hela vägen ner. Problemet är golven. Gick in och kollade nu. Tyckte det såg fint ut när jag gick in igår men nu ser det hemskt ut. Dammet har lagt sig som en tjock grå illaluktande matta. Ska man kalka golven med? De kanske skulle såpas för att bli av med lukten eller borde de kanske rivas ut?

det är ett enda stort ihopjox på golvet där man ser att tillbygget börjar. Det är dörrar, runda halva timmerstockar, brädor som slutar och en ny bräda som är lagd lite över den och så fortsätter den (så blir det totalstopp med kvasten på de ställena). Kanske la golvet i ett väldigt fattigt tillstånd eller kanske de var på lyset. ;-)

Samtidigt vill vi ju inte lägga pengar på något som bara kommer bli höförvaring heller men då måste det lukta okej i alla fall.

golven är så äckliga att kanske det är så att de tog brädor från ladugården när de gjöt kossebåsen på 40-talet eller så kanske de här golven är originalkossebåsen och att de gjöt nya kossebås och lät detta bli för höförvaring. På det gjutna golvet inne ladugården står det 1944. Det kommer jag ju så klart aldrig få veta. :-) Fast hade kossor stått där hela vintern borde ju väggarna varit totalförstörda med. Det märkliga är också att vid dörren står det 1952 men det kan ju vara dörren som är bytt då. Väggen står det 1878 på. Ha ha stackars ladugård, lappad och tillbyggd för varje ägare. :-)

LasseDalom

• -
« Svar #13 skrivet: 10 maj-11 kl 11:12 »
Vänta du nån vecka så skall du se att det nog luktar mindre. Se även till att det inte är jord ända upp på väggarna utanför, så allt hålls fuktigt.

kackelägare

• Småland
« Svar #14 skrivet: 10 maj-11 kl 11:45 »
Vänta du nån vecka så skall du se att det nog luktar mindre. Se även till att det inte är jord ända upp på väggarna utanför, så allt hålls fuktigt.

Ja, jag har tänkt på det med. på ena sidan skvätter vattnet från taket upp på kanterna vi ska gräva ur där och lägga grus men hur det är under ladugården har vi ju inte en aning om. Vi hade en byggnadsvårdskille här och han trodde att allt gammalt hö överallt behåller fukten från att det varit enorma läckor genom taket (förra ägaren la plåt på taket) så han tyckte att vi skulle börja med att riva ut allt och se hur skadorna verkar. Förutom att golven är superäckliga verkar de otroligt friska men någon planka här och där var absolut fuktig men såg ändå frisk ut.  Stanken kan ju komma från allt som ligger ovanpå med. Hela ladugården är ju inkapslad av det här gamla halvruttna höet. Vet inte var jag ska lägga allt heller. Kan ju inte elda upp precis allt. Blir ju som att elda upp hela ladugården. :-) Kanske blir fin matjord i framtiden men jagkommer nog alltid associera doften till hur äckligt det varit i ladugården. :-)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 10 maj-11 kl 13:17 »
grävlig helt klart!! stora skitar och dessutom rötna ägg..grävlingar älskar ägg och plundrar alla fågelbon de kommer åt..  de bosätter sig gärna i gamla lador,uthus,jordkällare mm...
Fjäderfän och kaniner

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 10 maj-11 kl 14:40 »
Här använde vi stalltvätt (miljövänliga sorten) vilket fick bort det mesta där hade det varit kornrum (med allt möjligt äckel i )
sopade skurade å till slut blev de bra.
Lycka till
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Joah

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 maj-11 kl 19:05 »
Jag är inte säker på ifall det fungerar i detta fallet men jag har hört att om man vill bli av med någon konstig lukt (inte säker på ifall det var någon speciell lukt eller generellt) så ska man ställa en skål, flaska eller dylikt med ättika i. Låt det stå några dagar och se ifall det blir bättre~ (trots allt ett billigt alternativ som kan vara värt ett försök)

kackelägare

• Småland
« Svar #18 skrivet: 10 maj-11 kl 20:45 »
ska kolla på stalltvätt och ättika kan ju vara värt att testa.

Vi var där uppe och kollade idag och hjälp vad mycket det ligger där. Vi gissar på omkring 3-4 stora rundbalar totalt. Vi kan inte annat än börja misstänka att det är lagt ovanpå ladugården som isolering och att det nu bryts ner till jord. Kan det vara så att vi behöver lägga något annat som isolering istället?

Joah

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 maj-11 kl 19:06 »
Det beror lite på vad du ska göra med stallet, men nej, jag skulle inte brytt mig om att isolera ett stall. För djurens skull behövs det icke. Jag tror snarare att de tidigare ägarna har varit slarviga när de förvarat hö uppe på loftet eller vart det nu är och sen aldrig riktigt fått tummen loss att städa upp där. Gör man inte det så blir det ju förr eller senare en kaka av gammal halm på golvet. (Men ligger det torrt så multnar det inte till jord) Jag är taktäckare och har några gånger stött på ett dubbelt stråtak under ett annat tak. Det innebär att när taket behövde täckas om så sket de i att riva ner det gamla och la bara ett nytt tak ovanpå. Den halmen längst in som legat där i säkert över 80 år såg som ny ut.

Så släng ut det gamla höet i skogen där det snabbt multnar bort helt organiskt och var nöjd. Jag har aldrig hört talas om ett isolerat stall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser