För drygt tre veckor sen föddes årets första kyckling. Primus fick h*n heta och h*n var helt ensam. Mamman är en ung höna av rasen dv.kochin. Hon är en av fyra vita hönor som ser exakt lika dana ut.
Hon och Primus fick flytta in i "barnkammaren" för att få vara i fred.
För fyra dagar sedan föddes årets kyckling nr. två. Problemet med den kycklingen är att det måste ha legat kvar ett ägg i redet för de övriga äggen skall inte kläckas förrän om en och en halv vecka!

Jag flyttade in mamman och kycklingen samt de återstående äggen i barnkammaren, där hönan nu duktigt både ruvar och sköter kyckling. Vi ser noga till så att den får mat och vatten och värme. Tänker att det skall nog gå...
Nu på morgonen smet Primus mamma ut ur barnkammaren och försvann ut till de andra (när jag fixade med mat och vatten) och nu vet jag banne mig inte vilken höna det är!!
Provade och satte in en som jag tror att det kan vara, men hon verkar ointresserad av Primus och vill bara ut igen.
Kan hon ha tappat intresset och tycker att kycklingen bör kunna stå på egna ben efter drygt tre veckor? Eller tog jag kanske fel höna...hon är i alla fall inte elak....
Vill inte släppa ut Primus till de andra då de inte alltid är snälla och jag snart måste åka till jobbet.
Vilken röra det blev i hönshuset denna vår!!!