Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det rörigt bland hönsen!  (läst 2110 gånger)

flax

• Halland
Nu är det rörigt bland hönsen!
« skrivet: 10 maj-11 kl 10:00 »
För drygt tre veckor sen föddes årets första kyckling. Primus fick h*n heta och h*n var helt ensam. Mamman är en ung höna av rasen dv.kochin. Hon är en av fyra vita hönor som ser exakt lika dana ut.

Hon och Primus fick flytta in i "barnkammaren" för att få vara i fred.
 För fyra dagar sedan föddes årets kyckling nr. två. Problemet med den kycklingen är att det måste ha legat kvar ett ägg i redet för de övriga äggen skall inte kläckas förrän om en och en halv vecka! :o

Jag flyttade in mamman och kycklingen samt de återstående äggen i barnkammaren, där hönan nu duktigt både ruvar och sköter kyckling. Vi ser noga till så att den får mat och vatten och värme. Tänker att det skall nog gå...

Nu på morgonen smet Primus mamma ut ur barnkammaren och försvann ut till de andra (när jag fixade med mat och vatten) och nu vet jag banne mig inte vilken höna det är!!

Provade och satte in en som jag tror att det kan vara, men hon verkar ointresserad av Primus och vill bara ut igen.

Kan hon ha tappat intresset och tycker att kycklingen bör kunna stå på egna ben efter drygt tre veckor? Eller tog jag kanske fel höna...hon är i alla fall inte elak....
Vill inte släppa ut Primus till de andra då de inte alltid är snälla och jag snart måste åka till jobbet.

Vilken röra det blev i hönshuset denna vår!!! :-[
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Pigan

• Halland
SV: Nu är det rörigt bland hönsen!
« Svar #1 skrivet: 10 maj-11 kl 10:14 »
Prova att ta med kycklingen ut i hönsgården utan att släppa den där. Mamman brukar reagera på den egna kycklingens pip. Då kanske du kan lista ut vem det är.

flax

• Halland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-11 kl 10:17 »
Har provat, men ingen anmälde sitt intresse! :)

flax

• Halland
« Svar #3 skrivet: 10 maj-11 kl 10:32 »
Tror jag har hittat Primus mamma!
Har provat ett par stycken och en av dom verkar h*n ty sig mer till.
Så får det bli!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 10 maj-11 kl 10:35 »
Dags att pryda tjejerna med olikfärgade rosetter i "håret"  ;D

Sorry, kunde inte låta bli...  :-[
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

flax

• Halland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-11 kl 20:14 »
Jag har allvarligt funderat på att ge dom var sin dutt med olika nagellack! Detta driver mig till vansinne! :)
Hönan verkar ha gett upp sin ungen, för hon smet i kväll igen´.... ::)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 10 maj-11 kl 20:21 »
Vad jag garva!! Nagellack!! Att jag inte tänkt på det själv när jag haft förvirrade bruna hönor som ser exakt likadana ut!!  ;D

The Game

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 maj-11 kl 20:39 »
Flax: =DDDDDD

/Majsan

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 10 maj-11 kl 21:15 »
En höna med kycklingar har ett speciellt skrockande/ploppande upprepande läte hon går och gör hela tiden. Om något hon inte gillar kommer i närheten så "morrar" hon som till. De går ofta också och som buskar upp sig. Så lyssna på hur hönorna låter och hur de beter sig så lär du hitta rätt höna. En höna som har slutat använda sitt "kycklingmammaljud" brukar också intresset för kycklingen/kycklingarna ha börjat svalna till upphört.
« Senast ändrad: 10 maj-11 kl 21:17 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

flax

• Halland
« Svar #9 skrivet: 10 maj-11 kl 21:59 »
Jag vet precis hur dom brukar låta för sina kycklingar. Denna mamman har nog tyvärr helt tappat intresset för sin kyckling. Tror ni att han klarar sig snart? Blott tre och en halv vecka gammal...

Nä. Hon får vackert ta hand om kycklingen ett par veckor till.  >:D

flax

• Halland
« Svar #10 skrivet: 12 maj-11 kl 22:06 »
Nu har Primus mamma fått en snygg dutt på rumpan! Dotterns illrosa nagelack gör att hon numera har det befästa namnet "Primus mamma".

(Vad jag dock inte är HELT säker på är att det verkligen var Primus mamma från allra första början... :-[)

Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser