Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns o ankägg  (läst 3278 gånger)

hönsmamma 11

• Södermanland
Höns o ankägg
« skrivet: 10 maj-11 kl 11:22 »
Kan man lägga ank ägg under en höna??

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Höns o ankägg
« Svar #1 skrivet: 10 maj-11 kl 13:22 »
visst kan man det.. bara hönan orkar vända äggen..det beror ju lite på storleken..annars kan du vända för hand men det är sämre.. du behöver spraya lite extra vatten på äggen för att öka fukten på äggen..en gång om dagen borde räcka..
Fjäderfän och kaniner

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #2 skrivet: 18 maj-11 kl 12:29 »
största problemet är väl ruvdagarna skilljer ju 6 dagar
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Rottis

« Svar #3 skrivet: 18 maj-11 kl 15:56 »
Jo men hon ruvar väl tills de kläcks, eller?  ???

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 maj-11 kl 16:38 »
man får välja antingen ankägg eller hönsägg.. kombinera bägge sorter brukar inte gå så bra..isåfall får man lägga dit hönsäggen senare så de kläcks samtidigt..annars finns risk att hönan går av när hönsäggen kläckts...
Fjäderfän och kaniner

Rottis

« Svar #5 skrivet: 18 maj-11 kl 22:00 »
Men frågan var väl om man kunde lägga ankägg under en höna? Står ju inte att det skall vara både och, eller har jag missat detta någonstans?

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #6 skrivet: 18 maj-11 kl 22:06 »
Men frågan var väl om man kunde lägga ankägg under en höna? Står ju inte att det skall vara både och, eller har jag missat detta någonstans?
bra att du påpekade detta... ja visst kan man det men man får lyfta på argbiggan o spraya äggen varje dag sista veckan funkar för mej ialf  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 maj-11 kl 22:06 »
frågan var om man kan lägga ankägg under hönan...fast rubriken höns o ankägg kan misstolkas kanske?
Fjäderfän och kaniner

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #8 skrivet: 18 maj-11 kl 22:07 »
och ja visst kan man det  ;D

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 18 maj-11 kl 22:12 »
Jag menar att lägga ank ägg under en ruvhöna . Kan vara svårt att formulera rubrik ::)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #10 skrivet: 18 maj-11 kl 22:22 »
okej igen ja det funka jag har gjort det 3 ggr nu bara man sprejar vatten sista veckan 2 ggr om dagen så går det bra .. det gör det hos mej ialf  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 18 maj-11 kl 23:46 »
Ja, Klacken är kläckt under en höna han. ;D Dock så ruvades han mest i en kläckare. Dumpade av äggen under hönan som jag fuktade ordentligt innan jag var tvungen att åka hemifrån under en helg och hoppades på det bästa. Tänkte att det lär ju vara mindre risk att han torkar fast under hönan än i kläckaren som var av en sort där man ej kunde hålla reda på fukten riktigt ordentligt. När jag kom hem låg där en gul, fluffig ankbäbis!!! ;D ;D Och jag sprang runt och tjöt av glädje som en idiot då det var första ankbäbisen man fått uppleva på många år... ::)

Klacken bäbis

Klacken stor

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser