Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på värpande hönor  (läst 11953 gånger)

Jarrah

• Hagens Gård
Pris på värpande hönor
« skrivet: 12 maj-11 kl 09:18 »
Hur mkt betalt kan man ta för vuxna värpande hönor (1-2 år gamla)? En del renrasiga, men de flesta blandras som värper ägg i alla de färger från olivgrönt och turkos till de mörkaste bruna. Hönorna är också väldigt fina i olika färger och former. Flertalet är även mkt ruvvilliga.
Jag har inte bestämt mig för att sälja dem än, men funderar på att dra ner rätt kraftigt på antalet och bara ha 5-7 st plus en tupp för husbehov. Just nu är jag trött på att skatorna flyger in och hackar sönder ägg.
Jag har uppfödning av halvblod,  gillar alla sorts djur och har några hönor av olika ras och form, 2 ankor, 2 labradortikar och 2 katter.

Xoot

• Gäst
SV: Pris på värpande hönor
« Svar #1 skrivet: 12 maj-11 kl 09:27 »
Ett vanligt pris som brukar vara standard lite överallt är 100:- per höna.
"värphöns/fabrikshöns" kostar ofta 20:-/50:- per höna.

Vissa lite finare raser eller från mer kräsna ägare kostar 150:- per höna.

Det är ju tyvärr inte så att man blir rik på att sälja höns men det är kul att köpa iaf. :) Sälja vet jag inte.

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 12 maj-11 kl 09:55 »
Mina priser; höns 6-12 mån 150:-,höns 24+ mån 100:-
Det handlar inte om att tjäna pengar men det finns ingen anledning att rea ut dom heller...vår hobby kostar pengar
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 12 maj-11 kl 10:07 »
Mina priser; höns 6-12 mån 150:-,höns 24+ mån 100:-
Det handlar inte om att tjäna pengar men det finns ingen anledning att rea ut dom heller...vår hobby kostar pengar

Dessutom, om man tar lite högre pris för dem kan man hoppas att de kommer till nån som verkligen kommer att bry sig om dem. Hoppas jag i alla fall...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 maj-11 kl 10:34 »
Dessutom, om man tar lite högre pris för dem kan man hoppas att de kommer till nån som verkligen kommer att bry sig om dem. Hoppas jag i alla fall...

Resonerar likadant. :)

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-11 kl 10:38 »
Betsla; det tror jag också!
En trevlig granne fick 4 höns och en tupp för några år sen,som en present. Han byggde ett isolerat fint hönshus i en del av sin lagård till dom... I några månader tyckte han det var kul men sen. Två vintrar senare sa en annan granne att jag borde hämta hem dom - den grannen såg till hönsen var dag pga att "ägaren" tappat intresset. Jag kommer aldrig mer ge bort höns eller rea dom i alla fall :-\
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 maj-11 kl 10:45 »
Jag skäms inte för att ta 200kr för en ung värpande höna. Om folk tycker det är för dyrt så behåller jag dem hellre! Och jag betalar hellre 200kr för en höna än köper kycklingar för 200 och får en massa tuppar. Tycker att vuxna hönor är värda varenda krona. Därenot kan jag sänka priset om jag säljer en liten grupp.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Jarrah

• Hagens Gård
« Svar #7 skrivet: 12 maj-11 kl 12:47 »
Jag hade tänkt 100 kr styck så då var jag inte helt ute och cyklade. Den som köper dem måste dessutom ta två tuppar på köpet för ska jag dra ner så vill jag bara behålla en tupp. Om jag säljer så har jag redan spekulanter som jag känner och som redan har höns, så jag vet att de får fortsätta ett bra liv med möjlighet att gå fritt.
Jag har uppfödning av halvblod,  gillar alla sorts djur och har några hönor av olika ras och form, 2 ankor, 2 labradortikar och 2 katter.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 12 maj-11 kl 23:42 »
Tar från 100kr och uppåt flera hundra för en höna beroende på ras. Själv har jag betalat 250kr för en höna och likaså 250 för en tupp som mest hittills men kan tänka mig ge mera (uppåt 500-600) om det är något som jag verkligen vill ha.

Tycker du kan ta mellan 100-150kr iaf. för dina blandisar. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Aklejan

• -
« Svar #9 skrivet: 13 maj-11 kl 00:07 »
Jag tar 400kr för mina Brahma Guld svartbandad när dom börjar lägga ägg!
Tycker inte att det är mycket med tanke på...
¤ Allt jobb jag lagt ner på deras uppväxt!
¤ Mina äter ekologisk, varierad, nyttig mat med massor av grönsaker året om!
¤ Allt arbete jag lägger ner i min avel
¤ Dom har aldrig haft coccidios tex, som jag hört ska kunna ge lägre äggproduktion
¤ Brahma börjar lägga ägg lite senare än många andra raser och har alltså kostat mej
mer att föda upp till en äggläggande höna...än tex en lite lätt höna som börjar lägga ägg när den är 5 månader..
¤ För mej är en höna ingen slit å släng grej utan ett fantastiskt väsen som kan glädja mej i många, många år...

För tuppar tar jag 150-250 kr... beroende på ålder!

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser