Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FÖR tama höns  (läst 2644 gånger)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
FÖR tama höns
« skrivet: 12 maj-11 kl 10:38 »
Trodde aldrig jag skulle kunna få ett sånt här udda problem men det blir bara värre och värre. Mina 17 höns plus en tupp är inte rädda för nånting!!! Jag klappar dom, tar upp dem, de springer till mig så snart jag kommer innanför grinden och sen så nästan trampar jag på dem för de flyttar inte på sig. De drar i mina skosnören, hoppar upp på min rygg om jag böjer mig ner, pickar på mina händer när jag rengör ngt (snällt pickande inte nyp)..... Vad ska jag göra???? hahahaha.... Detta låter kanske helt ljuvligt men jag får ju inget gjort inne på hönsgården när de e på mig sådär hela tiden och springer efter mig så snart jag rör mig och ska nästan hoppa in i matsäckarna när jag ska fylla på maten. Jag nyper till dem, schasar på dem men inget hjälper. Seriöst. Hur ska jag o-tämja dem???

zeina66

• Värmland
SV: FÖR tama höns
« Svar #1 skrivet: 12 maj-11 kl 10:41 »
Hahaha,haft liknande individer :D
Ta en sprayflaska med vatten,reglera strålen sa att den träffar hårt,det fungerade på mina orpington för nåra år sen :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 12 maj-11 kl 10:46 »
O-tämja! *fnissar åt ett roligt uttryck*
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #3 skrivet: 12 maj-11 kl 10:51 »
Ta med godis som du slänger i rastgården medans du fixar i hönshuset.
Öppna till utegården när du är klar där.
Våra är inte riktigt liks tama men de snor gärna runt benen och tiger vid flickat.
 :D

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #4 skrivet: 12 maj-11 kl 10:56 »
 ;D mina är likadana , man snubblar över dem och trampar på dem när man ska manövrera sig i hönsgården. När man går runt på gården har man ett flaxande följe på dryga 25 höns och tuppar  o:)
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 12 maj-11 kl 11:17 »
;D mina är likadana , man snubblar över dem och trampar på dem när man ska manövrera sig i hönsgården. När man går runt på gården har man ett flaxande följe på dryga 25 höns och tuppar  o:)

Haha, känns alltför bekant!  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Misonten

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 maj-11 kl 11:41 »
Att slänga lite mat en bit bort funkar hyffsat på mina.
Men jag har en tupp som springer med mig överallt jag går o undersöker. Ser lite roligt ut för när jag är ute och grejar. Har jag 1 tupp och 1 katt hack i häl, som gärna äter brevid varandra också  ;D
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 12 maj-11 kl 12:03 »
Likadant här. Sätter sig på foder och vattenhinken när man kommer så de tynger ned så man tappar den och allt åker ut.  :-X Ibland skriker det till under en och då har man trampat någon på foten eller i värsta fall håller man på och trampa på hela hönan/tuppen (har även trampat på min mignonanka som ej flyttar på sig).  :-X Höns som hänger över armarna, på ryggen, på knäna, mellan benen, de lyfts med spaden när man ska skotta, sitter i skithinken och äter och sprätter ut igen, håller på och blir spättade av grepen (en kyckling fick sin tå avhuggen i en olycka en gång  :-\)... De är överallt. :X

I förrgår var en jäkel så fräck att den använde mig som en "trampolin". ::) Satt på en stol i en gård och plötsligt får man en ungtupp i skallen som hoppar från fönstret och landar på mitt huvud och hoppar vidare ned på backen.

Man får försöka locka bort flocken genom att kasta iväg något gott, då drar alla dit som en svärm (på ca 60 djur i mitt fall om man räknar att man är i blandgruppen) och man passar på att smita in i hönsgården och gör det man nu ska göra snabbt innan de kommer tillbaka. ::)
« Senast ändrad: 12 maj-11 kl 12:05 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 12 maj-11 kl 12:16 »
Haha, vilket härligt problem!  Att locka bort dem och stänga en grind verkar bäst, för, ärligt, inte skulle Du KUNNA spruta vatten på dem?  De skulle ju titta anklagande på Dig, och förfölja Dig ända in i drömmarna, plus att en och annan kanske skulle bli så o-tam att Du inte får tag på den om den blivit skadad eller stressad på annat sätt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 12 maj-11 kl 12:18 »
Muahahahahaha....vad jag garvar!! Vilka problem vi har!!! Jaja....då e jag inte ensam. Käns redan mycke bättre!!! :)

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #10 skrivet: 13 maj-11 kl 17:18 »
Jag har lagt mig till med en hasande gång och släpande av fötter... Ändå är det alltid någons fotfjädrar som fastnar, under sulorna sultanerna flyttar inte på sig om man inte puttar undan dom.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #11 skrivet: 13 maj-11 kl 17:30 »
 ;D  Men det är ju helt normalt!? Häromdagen skulle vi fixa nåt med dörren till inhägnaden, pappa var på utsidan och jag höll emot på insidan med en höna på armen och en tupp på ena och en höna på andra axeln.  :-* De andra stod packade runt mina fötter och höll på att dö av nyfikenhet.
För tam är bara antwerpenhönan ibland, hon kan bli lite jobbig när hon är på det humöret. Som en lusfluga, omöjlig att bli av med. Och myskankorna är också jobbigt nyfikna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser