Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vax hanteringen mm  (läst 8245 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Vax hanteringen mm
« skrivet: 13 maj-11 kl 09:18 »
Vax hanteringen
Jag letar beskrivningar på hur jag på bästa set hanterar och lagrar mitt vax. Hur gör ni ramursmältning av vax. Bra förslag hur jag rengör vaxet och ramar?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Vax hanteringen mm
« Svar #1 skrivet: 13 maj-11 kl 10:49 »
Ett bra tips om hur man rengör vax , När man har grov silat den med en sil eller duk , häller man den i en mjölk paket och låter det svalna.

Det som händer är att skräpet skiktar sig och lägger sig på bottnen , öppna när det har svalnat så har du ett block med vax , man skrapar bort skräpet lägst ner så är det bara ren vax kvar.

Tänk på att alltid koka vaxet med vatten när man rengör den annars kan den fatta eld.  >:D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

klarre

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 maj-11 kl 13:33 »
Jag har köpt en vax smältarea i rostfritt stål, man får in ungefär 20 rammar i den, fungerar kanon. Fördelarna är att trådarna blir kvar i rammen, och att man får ut mycket mer vax än om man skär ut vaxet och kokar i vatten. Allt beror ju på hur mycket pengar man vill lägga ner, jag är nöjd med mitt köp men den kosta runt 4000 kronor.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 13 maj-11 kl 14:27 »
40 kr för en gammal kastrull på sekund hand  ;D

+ ute grillen , tänkte få tag i ett gamalt fönster och göra solar vax smältare ca 100kr  ;D

fast det är nog enklare med en riktig mackapär  ;)

Föreningen har en ångtrycks panna som vi kör igång på sen höst och tidig vår = gratis , eller ved kostnaden + trevligt bi snack sällskap  ;D

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

klarre

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 13 maj-11 kl 14:36 »
Att köpa en gammal försvarets ångpanna är en de lux lösning i troligtvis samma prisklass som min lilla maskin. Fördelen med min maskin är att den är liten och att allt är klart när man har köpt den. Får jag någon gång många kupor så får jag uppgradera, men som det är nu så fungerar det bra. Sen är det att ju långsammare man kör, ju mer vax får man ut. Den smälter ut vaxet ur rammen rätt så fort men vill man få ut allt vax i bunken så får man låta det gå lite tid.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 13 maj-11 kl 14:53 »
Har man fått ett mörkt vax, kan den kokas i 10-15 % ig oxalsyrelösning. Efter att vaxet stelnat smälta om det i rent vatten för att tvätta bort eventuella syra rester. Vaxet bli som nytt. Ljusgult.Det gå att använda fosforsyra med.

Är det bara för att få det ljus gula vaxet eller finns det flera anledningar att beblanda en massa syror i processen ?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 13 maj-11 kl 22:56 »
Jo , det är klart att man ska rena vaxet , kör man bara med vatten så får man en sörja som är svart som jul must , fattas bara en sodastream så kan man diversifiera och sälja en ny och unik produkt   ;D eller snarare  :-X

Men jag tycker att vaxet blir gul och fin och jag använder inga syror , dock kokar i vatten + filtrering

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 14 maj-11 kl 22:18 »
Att köpa en gammal försvarets ångpanna är en de lux lösning i troligtvis samma prisklass som min lilla maskin. Fördelen med min maskin är att den är liten och att allt är klart när man har köpt den. Får jag någon gång många kupor så får jag uppgradera, men som det är nu så fungerar det bra. Sen är det att ju långsammare man kör, ju mer vax får man ut. Den smälter ut vaxet ur rammen rätt så fort men vill man få ut allt vax i bunken så får man låta det gå lite tid.
Kan du beskriva din vaxsmältare lite mer,får du ut grovsilat vax ur den eller smälter den bara ur ramarna??

klarre

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 14 maj-11 kl 22:33 »
Kvaliteten på vaxet som droppar ut är väldigt bra, kokongerna fastnar i vax smältaren. I vax smältaren så finns det en kvadratisk hink med små hål som vaxet smälter igenom och kokongerna stannar kvar. Egentligen så är vaxet som kommer ut ur maskinen tillräcklig bra för att lämna in till redskaps handeln för valsning, men jag brukar smälta om vaxet i vatten för att få bort det sista smutsen.

Jag skulle nästan behöva fota maskinen, det är lite svårt att förklara.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #9 skrivet: 15 maj-11 kl 09:54 »
Dränk kakorna i kallt vatten, före smältningen. Då mättas kokongerna med vatten, och suger inte åt sig en massa vax vid smältningen. Du får ut betydligt mer vax.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

ivigtut

« Svar #10 skrivet: 15 maj-11 kl 10:29 »
Bilder vore kanon bra.
Jag funderar på om man i vaxursmältaren och saft Majan skulle kunna avtäcka direkt i, för att spara plats och tid samt om man skulle kunna hänga någon form av väv som bara är att lyfta ut när man har ångat klart och till spill honungen vid avtäckning så blir den väl silad. Vad tror ni?

ivigtut

« Svar #11 skrivet: 15 maj-11 kl 10:30 »
Hur förvarar man nya mellanvägar en längre tid utan att de torkar eller förstörs? För jag skulle vid jul vilja pröva att göra ljus.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #12 skrivet: 15 maj-11 kl 16:44 »
Hur förvarar man nya mellanvägar en längre tid utan att de torkar eller förstörs? För jag skulle vid jul vilja pröva att göra ljus.

Kanske i ett uttjänt kylskåp. Skyddat för kryp och utttorkning. Eller i matkällaren?
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

klarre

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 15 maj-11 kl 19:54 »
Bilden "vax 4" är min gamla utrustning, den kostar några 100 och skapar ånga, då får man bygga upp en egen låda att ha ramarna i.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #14 skrivet: 15 maj-11 kl 21:58 »
Jag har haft mina i garaget i två år, varken möss (som det dräller av där) eller något annat har rört dem och temperaturen växlar mellan +35 och 0 grader där. De är precis som när jag köpte dem.

Sanntos

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 maj-11 kl 08:28 »
Var det inte så att man har hittat bivax i nån grav i Egypten, 2000 år och som nytt

Edward.

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 16 maj-11 kl 11:16 »
tror att det var honung + de hade  även propolis även  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

274 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser