Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsflock på långvandring  (läst 1170 gånger)

Ingrid68

• -
Hönsflock på långvandring
« skrivet: 13 maj-11 kl 10:58 »
I december skaffade vi en liten flock med genbanksanslutna hedemora höns. De var inne tills snön försvann. Nu får de gå ut när vi är hemma men jag får nervöst sammanbrott tror jag ... de spatserar iväg så himla långt! Hela gården runt och ut i hagen och ... ja igår var de på väg ut på vägen. Ingen stor väg så risken för att bli överkörd är inte stor men hittar de hem igen?!? Det är senaste veckan de har tagit sig såna långturer. Tidigare har de hållt sig på innergården. Och nej vi har ingen hönsgård än. Tuppen har koll på sina damer och hönan med kycklingar har koll på sina kycklingar men jag blir ändå nervös att de ska tappa bort varandra eller inte hitta hem ... Haha hönsmamma som man är!
Vad har ni för erfarenheter av hönsen när de går fritt?
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Hönsflock på långvandring
« Svar #1 skrivet: 13 maj-11 kl 11:25 »
Min erfarenhet är att räven tar dem mitt på dagen tyvärr. Och att höken slår till så fort att man inte har en chans att reagera. Hitta hem gör de säkert om de överlever. Och de har ju röstkontakt så de tappar knappast bort varandra.

Ingrid68

• -
SV: Hönsflock på långvandring
« Svar #2 skrivet: 13 maj-11 kl 11:46 »
Ooo jäklar det hade jag inte ens tänkt på.
Det kanske beror på att vi bor precis mitt i byn med liv och rörelse, folk och bilar.
Jo vi bor på en bondgård ute på landet men här i Dalarna finns klungbyarna kvar på många ställen och det är ett litet skydd i sig.
Än så länge har de hållt sig på gården men jag blir nervös i allafall.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser