Har det verkligen så stor betydelse? Visst i våra ögon är det äckligt utanför klotet på vintern om man inte ordnar extra ventilation, men mår bina dåligt av det?
Du har kanske rätt. Jag tro iaf på att det är dumt om vattnet kondenseras i taket och sedan droppar ner på klotet, det borde ju rimigen störa bina.
Klarre: testa att ha en del lådor utan handtag när du ändå är igång! Jag tror att det är en smaksak, men låga lådor går även att hantera utan handtag, om man är för lat/snål att sätta dit dem, eller om man vill att lådorna ska kunna packas tätt.
Gideon: är övertygad om att dina metoder är bra, och bra övervintring är det viktigaste! Men det jag är ute efter här är så enkelt så möjligt, både att bygga och att ha så lite plock med olika saker vid invintringen. Plus en lust att testa att göra "fel" å se hur det går =)
Jag ska slå ihop några tak och bottnar utefter ideerna jag har, återkommer med rapport sen
Är det någon som har byggt nått att plywood som vairt utomhus riktigt länge? Hur länge kan man förvänta sig att det ska hålla? och då snackar jag om liggande...