Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kupor: ventilation, nätbotten, isolering  (läst 11780 gånger)

klarre

• Södermanland
SV: Kupor: ventilation, nätbotten, isolering
« Svar #20 skrivet: 16 maj-11 kl 08:58 »
Klicka på flera alternativ när du skriver ditt inlägg. Där kan du lägga till bilagor (bilder).

Jag skulle gärna se bilder på dom isolerade huvarna.
« Senast ändrad: 16 maj-11 kl 09:00 av klarre »

Wilmabink

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 16 maj-11 kl 09:02 »
Bilder är ju såklart förstor...tips på hur man förminskar? Är ju inget datasnille precis ::)

klarre

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 16 maj-11 kl 09:06 »
Jag använde denna igår:
http://www.shrinkpictures.com/

Annars kan man använda Facebook.

Wilmabink

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 16 maj-11 kl 09:12 »
Nu kanske...

Wilmabink

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 16 maj-11 kl 09:27 »
En bild utan huven också, nu saknas bara bina  :)
Tack Klarre för hjälpen!

Lars i skogen

« Svar #25 skrivet: 17 maj-11 kl 11:06 »
Har det verkligen så stor betydelse? Visst i våra ögon är det äckligt utanför klotet på vintern om man inte ordnar extra ventilation, men mår bina dåligt av det?

Du har kanske rätt. Jag tro iaf på att det är dumt om vattnet kondenseras i taket och sedan droppar ner på klotet, det borde ju rimigen störa bina.

Klarre: testa att ha en del lådor utan handtag när du ändå är igång! Jag tror att det är en smaksak, men låga lådor går även att hantera utan handtag, om man är för lat/snål att sätta dit dem, eller om man vill att lådorna ska kunna packas tätt.

Gideon: är övertygad om att dina metoder är bra, och bra övervintring är det viktigaste! Men det jag är ute efter här är så enkelt så möjligt, både att bygga och att ha så lite plock med olika saker vid invintringen. Plus en lust att testa att göra "fel" å se hur det går =)

Jag ska slå ihop några tak och bottnar utefter ideerna jag har, återkommer med rapport sen :)
Är det någon som har byggt nått att plywood som vairt utomhus riktigt länge? Hur länge kan man förvänta sig att det ska hålla? och då snackar jag om liggande...

Gideon i Roslagen

« Svar #26 skrivet: 18 maj-11 kl 11:57 »
Lars!! Kom ihåg att omkring 75% av fodret i en kupa det blir vatten i ren form. !0 kilo foder blir alltså 7.8 kilo vatten som rinner ner
och droppar lite var som  helst. Sen en sak till: Det är bara du som har ansvar för dina bin!!
Mycket av vattnet kommer som du skriver ner på klotet. Törstiga bin dricker och få i sig både det ena och det andra.  Så egentligen så blir 75% för lite med tanke på det fenomenet. Det blir en form av återvinning. Lycka till!!

Sanntos

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 19 maj-11 kl 07:46 »
Intressant det där med 700 km.. härliga bilder Johanness

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #28 skrivet: 20 maj-11 kl 07:44 »
Denna intressanta observationsstudie (på hobbybasis) stödjer Johannes uttalande om att bina gillar kondensvatten om vintern: http://beenatural.wordpress.com/observations/condensation/.

I de kupor vi bygger själva snickrar vi tätt och isolerar i taket och ser till att det är kallt och blåsigt (korsdrag) i botten. Vi har 13 ramar dadant i oisolerade yngelrum (inspirerade av Anders Wizping) och 10 ramar 3/4 L i skattlådorna. Sen har vi ett extra lock över de 3 ramarna som sticker ut på sidan och där skär vi drönarvaxet. Det är ett experiment men drönarvaxutskärningen har redan visat sig fungera bra. 

Vi målar inte utan kokar lådorna i linolja. Sen håller de tills de går sönder. I några bottnar har vi både korsdragslösning och nätbotten. Får se vilka som funkar bäst.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #29 skrivet: 20 maj-11 kl 07:47 »
HJÄLPFLUSTER 2

Hjälpfluster är ett måste vid följande applikation.

Enligt uppgift (inte provat själv) går det att övervintra bin på 3 - 5 ramar (beroende på ramstorleken) ställda på högkant. Används för att övervintra reservdrottningar. Det går åt 3 - 5 kg socker.

Intressant. Har du någon fördjupande beskrivning att länka till ett så om detta? Alltid sorgligt att nypa ihjäl osålda drottningar i apideorna om senhösten. Jag har övervintrat drottningar i isolerade normalt stående 5 ramarskupor iofs. men det är ett risktagande varje gång. Någon säkrare lösning vore trevligt.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser