Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  när släppa ut dom?  (läst 1449 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
när släppa ut dom?
« skrivet: 13 maj-11 kl 17:52 »
Ska snart hämta mina första höns! Fyra hönor och 1 tupp. Tanken är att de ska få gå fritt på gården dagtid när vi är hemma. I hur många dagar behöver dom vara instängda i hönsgården för att de ska förstå att det är deras hem? Vid vilken tid ska jag driva in dom på kvällen? Det blir aldrig mörkt.

Är det ngt mer jag ska tänka på när jag har dom ute? Gården är naturligt avgränsad av hästhagar, sjö, skog och en uppförsbacke. Vi har en granne på en avstyckad del av gården men de har inga odlingar eller rabatter.

Och behöver dom skugga i hönsgården? Soligt läge.
//Lina

Luppa

• Norrbotten
SV: när släppa ut dom?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-11 kl 17:55 »
Jag har nog svårt att få in dem från hönsgården... Det blir ju som sagt aldrig mörkt.  ;D

Vi har öppet in till hönshuset, blir det för varmt så går de in helt enkelt. Fast de verkar gilla att ligga och gotta sig i solen.
Vad blev det för höns?  :)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 13 maj-11 kl 20:18 »
Jag skulle nog ha dom inne ett par dar, jag tror att det räcker.
Sen släpper du ut dom i hönsgården ett par dar innan du börjar släppa ut dom på gården.
Jag tror det är väldigt olika med olika höns när dom går in, mina går in senast kl 18, och då är det fortfarande soligt och skönt ute.
Dom går alltså in själva, så det är bara för mig att kontrollräkna, stänga luckorna och säga godnatt ;D
På vintern är det ljuset som styr men inte nu när det börjar bli sommar.
Jag skulle nog se till att gräva ner nå buskar och annat så dom får lite skydd mot den stekande solen. Det går att kolla om det går att dela nån vinbärsbuske, nån gammal rosenbuske eller  lite hallonris som får rota sig. Om du planterar där hönsen går glöm inte att sätta stora stenar runt stammarna så dom inte gräver upp allt igen

Annamax

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 13 maj-11 kl 20:37 »
Jag tror det är väldigt olika med olika höns när dom går in, mina går in senast kl 18, och då är det fortfarande soligt och skönt ute.
Dom går alltså in själva, så det är bara för mig att kontrollräkna, stänga luckorna och säga godnatt ;D

Mina är riktiga nattsuddare , de går inte in förrän kl 20 ;D Då talar tuppen om att nu är det läggdags och hönorna rättar så snällt in sig i ledet...

Luppa

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 14 maj-11 kl 14:50 »
Alltså, mina är ute tills jag "jagar" in dem. Även om det så är vid 22  ::)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser