Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför dör min nykläckta kycklingar  (läst 4995 gånger)

Holmåkra gård i Everöd

• Skåne
Varför dör min nykläckta kycklingar
« skrivet: 14 maj-11 kl 07:37 »
Jag köpte en King Suro 20 från england via Ebay. Vi köpte 24 ägg från en uppfödare av rasen RIR. jag körde igång kläckaren en dag innan jag la in äggen så fuktighet och temp var rätt. Efter 17 dagar så tog jag bort kläckaren från vaggan. Och på dag 21 så började dom kläckas. Dag 22 så hade inte alla ägg kläckts utan som vanligt så var jag för snabb och pickade hål på äggen för att kolla, vilket innebar att jag tog död på 6 kycklingar. 12 kycklar överlevde och när dom var torra så flyttade jag över dom till en trälåda med kutterspån och en värmelampa. Jag gav dom vatten och kokt ägg. Efter fyra dagar så finns bara 5 kvar. jag köpte undulatfrön och gav dom. Trälådan ställde jag i häststallet.
Idag så tog jag in dom som fortfarande levde och gav dom en låda inomhus med värmelampa. Hoppas det hjälper. Jag har beställt nya ägg. HJÄLP hur ska man göra för att få dom överleva?????

morellen

• Västergötland
SV: Varför dör min nykläckta kycklingar
« Svar #1 skrivet: 14 maj-11 kl 07:47 »
Äter o dricker dom? Hur ser deras bajs ut? Vad har du för temp under lampan? Hur beter de sig innan de dör?

trallallaa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 maj-11 kl 09:58 »
Citera
Efter 17 dagar så tog jag bort kläckaren från vaggan
dag 19 slutar jag vända.
Citera
Dag 22 så hade inte alla ägg kläckts utan som vanligt så var jag för snabb och pickade hål på äggen för att kolla, vilket innebar att jag tog död på 6 kycklingar
Därav är det bättre att lysa äggen  :-\ , sedan kan de komma på dag 22 istället, beroenda på HUR man räknar dagarna. Jag räknar aldrig med, den dagen som jag lagt dem i kläckaren,utan dag 1 är dagen efter.
Citera
12 kycklar överlevde och när dom var torra så flyttade jag över dom till en trälåda med kutterspån och en värmelampa.
Hur varmt var det under lampan? Hade de möjlighet att ta sig ifrån vämen? Var det för kallt/varmt?
Åt de av spånet? Hur ofta har du bytt strö?
Undulatfrön kanske fungerar i början, men de bör ha kyckling foder efter någon/några dag/ar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 14 maj-11 kl 10:15 »
Hade du värmelampan på i stallet `? O man ska inte göra hål på äggen .Jag väntar tills dag 25 sen lyser o kastar.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mymlan65

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 maj-11 kl 10:24 »
Trallallaa har sagt det mesta, men...
-Placera värmelampan så att den hamnar över ena halvan av lådan. Då kan de dra sig undan om det blir för varmt. Har du ingen bra termometer så kan du hålla ett öga på kycklingarna, -om de ligger samlade i en klump under lampan är det nog lite svalt, så du kan sänka den lite, om de ligger spritt i lådan är det nog lite varmt...
-Offra en gammal handduk som bottenbädd första tiden, och byt ofta. De provar gärna att äta spån....
-Kokt ägg blir dåligt på nolltid, i synnerhet under en värmelampa. Här gör vi istället så att vi använder "äggfoder", som kan köpas i djuraffär. Lite av detta blandar vi ner i kalkonstart som malts ner till pulver. Kalkonstart ska vara lite bättre näringsmässigt än vanlig kycklingstart, men det funkar nog det också. Lite pysslande med att mala (elektrisk kaffekvarn) och blanda i äggfoder, men det betalar sig bra. Vi förlorar numera sällan någon kyckling.
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #5 skrivet: 14 maj-11 kl 11:11 »
Hej

Det mesta verkar vara sagt men kycklingar kan leva på gulan
1 dygn efter kläckning, därför släpper jag aldrig ut mina
kycklingar förrän dag 2 efter kläckningen.

Man ska aldrig ta hål på ägg!

Nettan

rackarns

• Närke
« Svar #6 skrivet: 14 maj-11 kl 11:30 »
Hade du värmelampan på i stallet `? O man ska inte göra hål på äggen .Jag väntar tills dag 25 sen lyser o kastar.
går det att se om kycklingen lever genom lysning på sent?

J.palmgren

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 maj-11 kl 11:52 »
går det att se om kycklingen lever genom lysning på sent?

Det är nästan enklare att se dem då :) Om fostren inne i ägget är helt stilla så är det dött, annars är det ett jävla håll igång där inne!

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser