Jag har alltid drömt om ett eget hus, gärna på landet där man har gott om mark så man kan ha lite djur,
kanske några uthus och stor gräsmatta med bärbuskar.
Huset i sig, blir kanske billigast med en enplanare, gärna nybygge.
Hade tänkt mig ett stort allrum med kök med vedspis i köket, kamin i rummet så
man kan hålla värmen även om strömmen går t.ex. eller stödelda då det är riktigt kallt.
Altan är ju bra att ha, en stor rymlig altan som är isolerad även för att varm på vintern - emellanåt.
Även där bör man ha en kamin - ja det är ju Norrland man bor i, -25 vid årskiftet är inga konstigheter för oss.
Jag tycker det vore snyggt med ett garage inbyggt i huset eller tillbyggt bredvid huset, där man får in minst 1 bil och en del grejer,
gärna 3 bilsgarage så får man in 2 bilar och en del grejer bredvid, bredvid detta en carport där man kan ha traktorn, eller hellre ett kallgarage
med förhöjt tak där man har en traktor som varken är varm eller iskall, lagomt varm för att dra igång då det är dags för snöskottning.
Funderade lite på det här med matkällare, att kunna bunkra upp en del mat som håller längre tid, då har man en hel del att äta av även om det blir snöstorm
och man väljer att hålla sig hemma några dagar, man vet aldrig, en dag står vi där med full snöstorm och igensnöade vägar, då har man både kamin, vedspis och väldigt gott om mat, så en stor rymlig kanske underjordisk matkällare bredvid huset som man kommer åt innifrån huset, man kanske kunde ha en stor garderob i köket där man förvarar lite sylt och sånt, en trapp ner där så kommer man in i stora matkällaren.
Men nu kan man väl tänka sig att jag börjar närma mig 2 miljoner i pris för att bygga allt detta, om man inte kan göra allt själv då.
Stor fin gräsmatta skall planteras, ett antal ungbjörkar och annat som får stå i rader, även en hel del bärbuskar som är snyggt uppradade, då kan man göra saft och sylt och lite sånt som man t.o.m. kan sälja en del av om man får väldigt mycket.
Ja vad säger ni? Nu uppradar jag allt i ett bara men med era frågor och funderingar kan vi fortsätta på tråden, jag är idag 26, har dock bara sjukersättning men en dag kanske man lyckas få nått jobb och kunna jobba upp sig, får se om man kan få råd att bygga sig en liten koja på 40 kvm iallafall, huset bör vara minst 80 kvm iallafall 0 garage på säkert lika mycket som man kan bygga senare kanske.