Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  min kläckare är knäpp..:(  (läst 1647 gånger)

saint206

• Småland
min kläckare är knäpp..:(
« skrivet: 14 maj-11 kl 19:27 »
min covatutto 20 håller för hög temp, hur bär jag mig åt för att sänka tempen? går det ens? den är knökafull med ägg, så något måste göras... la i en inomhustermometer och den visade 40 grader nere bland äggen... :o fick fyra kycklingar av 19 ägg förra gången, de andra var döda och två kycklingar dog efter ett dygn...trode det var fel på äggen, men nu tror jag mer på att det är kläckaren som är boven i dramat...
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Staaf

• Gäst
SV: min kläckare är knäpp..:(
« Svar #1 skrivet: 15 maj-11 kl 09:50 »
Jag vet inte hur det är på covatutto 20, men på min covatutto 16 sitter det på sidan en skruv eller vad man kan kalla det som man reglerar temperaturen med.

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 maj-11 kl 10:05 »
den bästa termometer att använda är en med kvicksilver i, de är de enda säkra. du har nog rätt i att det är kläckaren som är problemet, för vid sådan temperatur så  dör kycklingarna. fanns det inte någon bruksanvisning med, eller man kanske kan hitta en på nätet?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 15 maj-11 kl 10:07 »
En normal inomhustermometer har inte särskilt stor nogrannhet. Lägger man två bredvid varann har jag sett 2 grader skillnad. Gäller även billiga digitala. Testade mina (satte känselkropparna för dem i ett glas vatten i kylskåpet), och skillnad mellan dem var 1,7 grader vid temperatur ca 4 grader.

Du får nog skaffa en bättre termometer, (fungerar febertermometer?).

saint206

• Småland
« Svar #4 skrivet: 15 maj-11 kl 20:15 »
jag tog tempen på äggen igår kväll meed digital örontermometer för att se.. en del ägg höll enligt denna över 39 grader, medan ett annat ägg bara höll något över 36... med andra ord är tempen i kläckaren ojämn utav bara den. och vad beror det på? det har gått fyra dygn, funderar på att lyasa äggen för att se om det finns liv..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser