Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur petigt egentligen?  (läst 3465 gånger)

trallallaa

• Gäst
Hur petigt egentligen?
« skrivet: 16 maj-11 kl 08:00 »
Jag har en gul märkeslös ukrainsk kläckare, som är smockfull med ägg  :-[.
Jag lägger in ägg där lite då och då och den var menad som ruvare och sedan skulle jag flytta kläckfärdiga ägg till en annan kläckare.
Tyvärr så är dn gula kläckaren knök full och ibland missar jag något ägg vid lysning och det var vad som hände en morgon.

Piip piip sa det i kläckaren då jag vred på vändningsvredet...visst där var en kyckling,jag plockade ut den och lade under värmelampan och dagen efter ,så var det en kyckling till  :o.
Nu under helgen,så har jag haft otroligt mycket att göra ,så jag har ine hunnit lysa äggen under fre-lör och igår var det två kycklingar som kläckts och idag två  ??? :o.
Så alltså, det KAN inte var så otroligt viktigt att man ökar fukten de tre sista dagarna, eller att man slutar vända, jag har ju vänt dem hela tiden flera ggr om dagen...typ, då jag går förbi kläckaren.

Men däremot så fungerar inte den gula kläckaren på ankägg, för där är det otroligt viktigt med fukten,då ällingarna kläcks  :-X

Men som med, ex, mina två suron, där ökar jag fukten från 43, till 55% vid kläck och sedan kläcks det kycklingar och fukten går upp automatiskt, så egentligen, behöver man inte öka fukten till 60-70% vid kläck, eller  ???...

linisgirl

• Ångermanland
SV: Hur petigt egentligen?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-11 kl 09:48 »
Hejsan! Du har alltså 2 king-suro också från utlandet eller? För jag har en sådan också går luftfuktigheten upp då det kläcks i den? hmm Jag sak kläcka ankungar i min för första gången :)

trallallaa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 maj-11 kl 10:04 »
Jepp luftfuktigheten går upp eftersom kycklingarna/ällingarna är fuktiga då de kommer ut ur äggen.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-11 kl 10:09 »
aha för jag ska ju höja fuktigheten sista veckan till 70% och 80% då första hålslaget blir :) Å de är ingen fara att luftfuktigheten kommer stiga då? Då jag tar bort mellanväggarna så kommer ju äggen bli liggande spelar de nån roll för dom har ju stått upp nu? Ska man ha en handduk under äggen eller??

J.palmgren

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 maj-11 kl 10:16 »
Jag har hört om folk som torrkläcker och att det faktiskt ska fungera!  :o Men jag tror att det är självmord att försöka kläcka i en kläckare som har en fläkt som cirkulerar luften eftersom den torkar kycklingen när den är i ägget... Den senaste kläckaren jag hade var köpt på nordpost och fungerade skitdåligt! fukten gick inte att få upp och eftersom fläkten i maskinen var för stark så torkade de flesta kycklingarna fast!  :-X

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 16 maj-11 kl 10:33 »
Nu fattar jag inget alls du måste förklara bättre nu vad du menar??

trallallaa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 maj-11 kl 13:35 »
Citera
Jag har hört om folk som torrkläcker och att det faktiskt ska fungera!  Men jag tror att det är självmord att försöka kläcka i en kläckare som har en fläkt som cirkulerar luften eftersom den torkar kycklingen när den är i ägget... Den senaste kläckaren jag hade var köpt på nordpost och fungerade skitdåligt! fukten gick inte att få upp och eftersom fläkten i maskinen var för stark så torkade de flesta kycklingarna fast! 

Hm, ja just det, jag har ingen vatten i kläckaren heller, men fläkt har den och ut kommer de.
Citera
aha för jag ska ju höja fuktigheten sista veckan till 70% och 80% då första hålslaget blir Å de är ingen fara att luftfuktigheten kommer stiga då? Då jag tar bort mellanväggarna så kommer ju äggen bli liggande spelar de nån roll för dom har ju stått upp nu? Ska man ha en handduk under äggen eller??
Äggen som jag har nu kläcks lite huller om buller  :-[, vissa står upp andra är uppoch ner vissa ligger på sidan. Jag har kläckt i suron men vändningen kvar, det vart liten miss ang vaktel ägg och hur länge de ska ruvas, men de km ut ur ägget i stående position och utan höjd fukt. Så äggen kläcks hur du än har äggen, men annars så är det en ganska självklarhet att de ska kläckas i liggande position .
Det där med handuken förstod jag inte?

fauve

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 maj-11 kl 13:38 »
Äggen som jag har nu kläcks lite huller om buller  :-[, vissa står upp andra är uppoch ner vissa ligger på sidan.

;D

Trevlig att se att det finns fler som mig, vi har visst ganska mkt gemensamt *haha*  ;D

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 16 maj-11 kl 14:01 »
Okey men ja har ju min maskin som det är en pump som pumpar in så mycket vatten som det ska vara i den men sen då ja kommer ta bort väggarna så blir äggen liggande och de gör alltså inget låter ju bra det vissa säger att äggen kläcks bättre stående än liggande men ja vet inte ja vill ha så bra kläckresultat som möjligt :) Tänkte om jag ska lägga en handduk under äggen nån dag innan kläckning

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 16 maj-11 kl 14:03 »
Angående vändning fukt och så vidare så är ägg många gånger tåliga och det kan funka oberoende av hur man gör. Jag har en bekant som glömde ägg i handskfacket i bilen  :P Han trodde bilen gått sönder när han hörde konstiga pipljud från instrumentpanelen::) Det hade kläckts en kyckling ;D

Men om man "slarvar" med att följa protokollet kan man kanske inte räkna med att få lika bra resultat.

Ta bara det där med att ruvägg ska förvaras svalt  och var färska och vändas dagligen flera gånger...

Det finns många som har haft äggen kallt, inte vänt dem och förvarat dem i närmre en månad och  ändå fått kycklingar. Men resultatet hade förmodligen blivit bättre om man gjort på "rätt sätt"
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser