Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppfight  (läst 1298 gånger)

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
Tuppfight
« skrivet: 16 maj-11 kl 10:52 »
Våra tuppar har hållit sams fram till nu. Vi har egentligen för få hönor för att ha två tuppar men det har som sagt verkat gå bra.
Nu går en höna med kyckling, en ligger och ruvar och stundtals värper den tredje och sista. Alltså går tupparna för sig själva emellanåt. Idag har det för första gången varit slagsmål så att fjädrar ryker och blodet stänker.
Jag har lyckats att skilja tupparna åt och den ena är nu instängd i hönsgården och den stora tuppen går i trädgården med en höna. Kanske borde jag stänga in stortuppen och hönan och låta den med lägre rang gå utanför? Hur kommer det att gå när jag ska stänga in dem i kväll. Och när jag sedan måste åka till jobbet endera dagen? Jag har inte möjlighet att hålla dem skiljda åt mer än dagtid.
Tror ni att de slåss om alla går instängda i hönsgården tillsammans med hönorna, de har inte slagits där tidigare?
Bäst är såklart att bara ha en tupp i vår lilla besättning. Nu är jag rädd att de ska fortsätta slåss och det lär de väl göra tills de har ihjäl varandra? Eller, ser det värre ut än vad det är?
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
SV: Tuppfight
« Svar #1 skrivet: 16 maj-11 kl 10:57 »
 Jag kan också tillägga att båda tupparna verkar ta väl vara om hönsen. Om nätterna sitter alla på samma pinne. Länge har tupparna suttit bredvid varandra och de har också gått bredvid varandra ute i trädgården. Alltid sida vid sida.
Den som jag kallar stora tuppen är den som gal vackrast och har längst stjärtfjädrar. Det verkar också vara han som är mest dominant. Om vi nu måste göra oss av med ena tuppen, är det inte den "minsta" vi ska göra oss av med?
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 16 maj-11 kl 13:53 »
Du skulle inte ha skilt dom åt utan låtit dem göra upp. Nu kommer de att ta upp fighten när du släpper ihop dem. Vill du ha dem ihop så måste du låta dem etablera herakin. Det är väldigt ovanligt att tuppar slåss tills en dör. Ibland kan dom kämpa länge men till slut brukar en ge sig och dra sig undan med sitt trasiga ego.

Det ser också oftast värre ut an vad det är när tuppar slåss. Väldigt sällan dom blir mer allvarligt skadade än att dom läker på ett par dagar.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #3 skrivet: 16 maj-11 kl 17:48 »
Ja ibland blir man (jag) ju trött på sin egen förmåga att bli alldeles för ivrig att "hjälpa till" och inte låta saker och ting bero.

Tuppen släpptes ut igen och nu går de två sida vid sida som om ingenting har hänt....

Alla tre hönorna har tagit plats inne i hönshuset trots att den tredje inte har något att ruva på. Kanske bäst att försöka få henne på andra tankar. Eller ska man inte lägga sig i? ;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser