Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd  (läst 16012 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #40 skrivet: 14 jul-12 kl 14:35 »
Nej, omsättningen är enbart det som kommer in. 

Men vad gäller just hundar så är det åtminstone ännu en icke-fråga på skatteverket, även om dom har börjat syna en del lite.
Dom stora uppfödarna driver det nog som företag redan, men för de små finns en tyst överenskommelse med skatteverket.
Än så länge, är väl bäst att tillägga, för visst, det är ju 3 valpar, sen är man egentligen skyldig att redovisa moms.
Men dom lutar sig lite mot kriteriet att verksamheten ska bedrivas yrkesmässigt, och det anses inte hunduppfödning göra.

( Har själv kennel, och bokför åt kennlar, så jag har kollat lite  ;)  )

Dessutom är de flesta småuppfödare ren förlustverksamhet så det skulle inte bli några större pengar till skatteverket i alla fall.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #41 skrivet: 07 dec-12 kl 22:27 »
Jag har en gårdsbutik enskildfrima, säljer hantverk, inredningsaker och ägg börjat småskaligt men billig enkel lokal men annonsering är dyrt. och svårt att hitta kunder, sommaren var bra för att vara första året, men då kan folk tittain när dom passerar , på  vintern blir det mer planderade besök. fråga på ni som undrar nåt så ska jag försöka svara.  ;)
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #42 skrivet: 13 dec-12 kl 21:06 »
Kvitta förluster mot.. vad innebär det egentligen? Peka gärna på någon litteratur som tar upp dessa basics kring företagande. Jag kan bidragskalkylering och enklare investerinsgkalkyler. Men sen är det tvärnit.

De jag pratat med som driver gårdsbutik och fått det fungera trycker på att läget är helt avgörande för att det ska bli lönsamt.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Existens!

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 14 dec-12 kl 13:15 »
Kvitta förluster mot.. vad innebär det egentligen?

Vad är det lite mer precis du undrar?

Om vi säger att du startar upp en liten gårdsbutik på gården som firma, och samtidigt har ett annat jobb som vanlig anställning.

I början har du en massa kostnader för att bygga butiken, inreda och skaffa kunder, så säg att du har sålt för 50 000, men har utgifter på 100 000, då har du ju fått en förlust det året på 50 000.

Uppfyller du då kraven för att få kvitta förluster de första 5 åren, så kan du nu i din deklaration för den vanliga anställningen, dra av dessa 50 000.
Säg att du har en vanlig inkomst på 200 000 och din arbetsgivare har dragit 70 000 i skatt.
Nu drar du av dina 50 000 och får då ner inkomsten till 150 000, vilket betyder 50 000 i skatt, och du får alltså en skatteåterbäring på 20 000.

Uppfyller du däremot inte kraven för att få dra av mot annan inkomst, så får du spara ditt underskott på 50 000 till kommande år. Du kanske fortsätter gå med förlust, och då ökar ju hela tiden underskottet, men nån gång hoppas man ju att det ska gå ihop. Börjar du gå med vinst, så får du först dra bort det som är ihopsamlat som underskott.

Exempel:
År 1 förlust 50 000
År 2 Förlust 20 000
År 3 Vinst 100 000 - 70 000 = 30 000 att skatta för.
År 4 Vinst 100 000 = inga underskott kvar så det blir 100 000 att skatta för.

Hade du bestämt dig efter 2 år för att inte fortsätta, så ligger du ju då med 70 000 i sparad förlust.
Den förlusten får man dra av till 70% under 'kapital' i sin vanliga inkomstdeklaration. ( alltså på den sidan där ränteutgifter- och inkomster redovisas)
Man skriver in hela beloppet, och skatteverket kommer att räkna ner det till 70%. Det skulle alltså bli 49 000 i underskott av kapital, och med 30% skatt så får du då en skattesänkning med ca 14 700 kr.

setr

• Västmanland
« Svar #44 skrivet: 18 dec-12 kl 09:24 »

Uppfyller du då kraven för att få kvitta förluster de första 5 åren, så kan du nu i din deklaration för den vanliga anställningen, dra av dessa 50 000.
Säg att du har en vanlig inkomst på 200 000 och din arbetsgivare har dragit 70 000 i skatt.
Nu drar du av dina 50 000 och får då ner inkomsten till 150 000, vilket betyder 50 000 i skatt, och du får alltså en skatteåterbäring på 20 000.

Vilka krav måste man uppfylla för att kvitta en förlust mot en inkomst från vanlig anställning??

Existens!

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 18 dec-12 kl 09:36 »
Att det är en aktiv näringsverksamhet ( man brukar säga mer än 500 timmar per år för att få kalla den aktiv),
Och att det är under de första 5 åren av verksamheten. 
Här är det lite lurigt om man köpt en gård för länge sen, för då räknas dagen man köpte gården. Så det går inte att gå och fundera i 5 år och sen börja, då har man missat chansen.

Det här är ett stöd för att stimulera nyföretagande.

setr

• Västmanland
« Svar #46 skrivet: 18 dec-12 kl 10:23 »
Vi har precis köpt ett litet torp (3 ha) med en gammal stuga (70 kvm) som måste renoveras. Vi kommer först bygga ett nytt hus som vi ska bo i men sen är tanken att satsa på biodling, fruktodling, växthus samt även göra i ordning det gamla huset för uthyrning. Jag vet att ingenting i det nya huset får dras av nånstans.  :(

Vi kommer ha en hel del att göra de närmaste åren (samtidigt arbetar båda två i stan) och jag tvivlar på att vi överhuvudtaget kommer lyckas sälja något de första 1-2 åren. Kanske uthyrning av stugan om vi tar det först. Annars måste vi först få i ordning ett garage där vi kan ha "verksamhet" och det kostar ju en del.

Är man berättigad för avdrag fast man inte säljer något de första åren? Är man "aktiv" fast man inte säljer sina produkter eller är det så att man bara får kvitta för den summan man får in genom sin "verksamhet"?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #47 skrivet: 18 dec-12 kl 10:38 »
Hej setr!

Om ni kan dra av förluster i näringsverksamheten beror på om fastigheten är taxerad som lantbruksfastighet eller inte. Är den inte det går det inte att göra förlustavdrag, då får ni istället "spara" förluster till kommande år, när ni förhoppningsvis går med vinst.
Ett hus som hyrs ut betraktas alltid som näringsfastighet, och uthyrningen och därtill hörande utgifter och inkomster som en näringsverksamhet. Registrerar ert företag gör ni hos Skatteverket.
Aktiv näringsverksamhet är sådant som tar mer tid än 500 arbetstimmar om året. De första åren av sådant företagande blir oftast en massa förluster, eftersom ni måste investera i material och byggnader och få igång verksamheten innan ni kan börja sälja varor och tjäna pengar. Företagets resultat räknas enkelt uttryckt ut som inkomster - utgifter, summan som blir när ni räknat ut det (med hänsyn taget till moms och avskrivningar och grejer) blir ert förlustavdrag de första 5 åren. Ekvationen kan förstås vara sådan att ni bara har utgifter och inga inkomster alls, då är det lättare att räkna :P .
Skatteverket har informationsträffar här och var i landet, dit ni kan gå och träffa skatteinformatörer som förklara läget för hugade nyföretagare. Fika bjuds, gratis kostar det och möjlighet finns att ställa egna frågor! Diverse studieförbund och vuxenutbildningsanordnare har oxå kurser i företagsekonomi och bokföring och sådant.

(Om ni inte har väldigt gott om cash kanske det vore en idé att bo i 70-kvadratstugan själva? Att bygga nytt kostar många skjortor, och ni kommer inte att tjäna några jättepengar på ert företagande, det är bra att försöka hålla nere utgifter för boende och dylikt.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

setr

• Västmanland
« Svar #48 skrivet: 18 dec-12 kl 11:08 »
Tack för svaret skräptanten !

"Gården" kommer att vara taxerad som landbruksfastighet eftersom det handlar om mer än 2 ha mark.

Vi har två små barn (2 år och 4 mån) och kan därför inte bo i en stuga från 1800-talet som inte ha varit bebodd de senaste 30-40 åren. Annars har tanken slagit mig.  ;D  Då skulle vi vara nästan skuldfria men som sagt med barn går det inte. Tanken är att våra vanliga jobb ska betala för det nya huset. Vi ska sluta arbeta övertid på jobbet och skaffa oss inkomster vid sidan om jobbet där vi trivs på riktigt och arbetar med något vi brinner för. Vi är helt enkelt den nya gröna vågen som inte trivs i stan.   :)

Vi kommer lätt jobba 500 timmar de första åren men jag är rädd för alla bidrag och avdrag då jag inte vill bli återbetalningsskyldig en massa pengar. Därför tänkte jag att det snabbaste vägen till inkomst från "verksamheten" skulle just vara uthyrning av stugan. Men, om det är så att vi kan kvitta förluster utan att sälja våra produkter de närmaste åren då vill  jag att vi redan från början satsar på biodling, frukter/bär samt även höns/ägg. Det är speciellt viktigt att man startar med frukter/bär tidigt för det tar flera år innan man har något vettigt att "skörda".

Nu hoppas jag att ni andra inte tycker att jag kapat tråden då den ursprungligen handlade om gårdsbutik.  :-[

Existens!

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 18 dec-12 kl 11:48 »
Om ni kan dra av förluster i näringsverksamheten beror på om fastigheten är taxerad som lantbruksfastighet eller inte. Är den inte det går det inte att göra förlustavdrag, då får ni istället "spara" förluster till kommande år, när ni förhoppningsvis går med vinst.

Det finns ingen sån regel.  Möjligheten att kvitta förluster i nystartad verksamhet gäller all enskild verksamhet, och delägare i handelsbolag. Spelar ingen roll om man är bonde eller driver skoaffär.  Bara verksamheten bedrivs aktivt.

Det är ett stöd för att gynna nyföretagande, inte specifikt jordbruk.

Efter de här 5 första åren så får man bara rulla eventuella underskott framför sig för att senare kvitta mot vinster i verksamheten.

Jag tycker att man ska utnyttja möjligheten till avdrag just om man planerar sånt som tar tid att bygga upp, som en fruktodling, t.ex.
Du behöver inte sälja nånting för att vara berättigad till avdragen, men skatteverket kanske frågar, och då svarar du ju lämpligen att din plan är att få vinst så småningom.
Om det sen kommer ett jordskred och raderar ut hela din odling, eller om den bara fryser bort har ingen betydelse, du blir inte återbetalningsskyldig.
Syftet är det viktiga. Att det ska ge nånting nångång.  ( och tror man inte det, så startar man ju knappast )

De som har invändningar mot att man utnyttjar den här möjligheten menar då att det är bättre att spara avdragen och dra av dom senare när verksamheten ger vinst.
Tja..visst.. det finns en poäng i det.
Men jag menar att det är i början man behöver pengarna, och tänk om det aldrig blir några större vinster?
Så jag tycker det är självklart att utnyttja de förmåner som staten bjuder på.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #50 skrivet: 18 dec-12 kl 17:55 »
Sorry, fel av mig! (Det där med lantbruksfastighetstaxeringen.)

Hade det varit min minigård hade jag tänkt ett varv till angående bostadsfrågan. Tiden är mycket begränsad när en försöker ha barn, lönejobba, bygga upp ett företag och renovera ett hus (talar av egen erfarenhet). Är det inte lite väl saftigt att ge sig till att bygga ett helt nytt hus oxå? Renovera det gamla huset kommer ni att få göra oavsett om ni tänker hyra ut eller bo där själva, och det bör bli ungefär samma standard på huset i vilket fall. Hyr ni ut huset kommer ni ju inte kunna bo på minigården förrän det nya huset är klart, vilket kan ta ett bra tag. Under tiden ni renoverar gammelhuset och sedan bygger det nya får ni alltså åka fram och tillbaka mellan er nuvarande bostad och gården, så fort ni ska göra något på hus eller odlingar - och det är mycket i början av ett företags uppbyggnad! Att bo på ett ställe och ha sin verksamhet på ett annat är skitjobbigt, speciellt om det ska släpas på barn fram och tillbaka, och den ena eller båda ska lönearbeta oxå (egen erfarenhet igen).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

setr

• Västmanland
« Svar #51 skrivet: 19 dec-12 kl 11:14 »
Huset kommer vi inte bygga själva utan vi köper det nyckelfärdigt i bottenvåningen så vi kommer kunna flytta in relativt snabbt. Gamla huset är bara 70 kvm. Det räcker inte när barnen blir större. Dessutom så tror jag inte att det kan någonsin ha samma standard som det nya huset.

Jag vet att vi här sviker våra egna värderingar och att vi kommer bli skuldsatta resten av våra liv men tyvärr samhället är uppbyggt på lån och systemet fungerar på det sättet. Vi har bott i en hyreslägenhet i snart 10 år och sparat varje månad 1/4 av de pengar vi får in. På 10 år har vi varit på semester utomlands 1 gång, vi dricker och röker inte och har inga andra "lyx" vanor (förutom att vi handlar ekologiskt/KRAV). Ändå, har vi inte lyckats spara ihop ens för 1/3 av vad det kommer kosta att bygga huset. Vi har gått och väntat på att det skulle vända på bostadsmarknaden i 10 år. Alla säger att "så här kan det inte fortsätta. Vi har en bostadsbubbla i Sverige" men priser på bostäder går upp hela tiden.

Nu har vi bestämt oss... Vi väntar inte längre. Livet är för kort och vi vill att våra barn ska ha minst lika bra boende som deras kompisar. Hade vi varit utan barn så hade det varit helt annan femma men nu när vi väl ha skaffat dem så ska vi se till att de mår bra och inte får drabbas av sina föräldrars oförmåga att anpassa sig till samhället.

Nu vet jag att allt det här är  "off topic" och därför ber jag om ursäkt en gång till. Var bara tvungen att svara till skräptanten eftersom han tog sig tild att svara på mina frågor.

Tack allihopa!!

Existens!

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 19 dec-12 kl 11:39 »
Klart ni ska satsa nu!
Vad har ni för glädje av att köpa ett hus när ni är 75?

Nä, kör på bara!

MagnusH

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 19 dec-12 kl 17:49 »
Det där avdrag mot inkomst av tjänst är bra för likviditeten de första åren. Men, om man har råd och räknar med att gå med vinst så småningom, så lönar det sig nog att
spara underskottet och kvitta mot framtida vinst. Skatten på näringsverksamhet är högre än på tjänst, så ett underskott på 50 kkr är mer värt att kvitta mot näringsöverskott än tjänst.

Men, som sagt var, då måste man räkna med att gå med vinst vad det lider. :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser