Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drunknar?  (läst 3545 gånger)

ivy

• Gotland
Drunknar?
« skrivet: 16 maj-11 kl 21:12 »
När är det risk för foster att drunkna i äggen, vilken fuktighet ska uppnås?
Under kläck kan ju fuktigheten stiga mot 80% när det är "alla på en gång", risk att de som än är kvar i sina ägg drunknar?
...och hur länge kan en kyckling kämpa sig ur ägget? om de pickat hål kan en levande kyckling titta ut efter mer än 24h eller är det helt kört?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Drunknar?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-11 kl 23:07 »
Kycklingen drunknar inte i ägget av att du har 80% luftfuktighet precis innan kläck. Kycklingendrunknar i ägget om du har haft för hög fuktighet under ruvningstiden.

Ett ägg ska torka och förlora ca 10% av sin vikt under ruvningstiden för att luftblåsan ska bli tillräckligt stor. Detta för att kycklingen börjar andas luft innan den pickar hål på skalet.

Mindre ägg har större yta i förhållande till volym och torkar snabbare. Större ägg torkar långsammare.

Själv ruvar jag betydligt torrare (knappt 30% fuktighet) än de flesta manualer anger och har bäst resultat så.

Drunknar kycklingarna är det alltså fuktigheten under ruvningstiden man ska sänka inte fuktigheten under kläck!

Angående kläcktid så kan det mycket väl ta mer än 24 timmar från hålslag tills kycklingen kommer ut även om det ofta går något fortare.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ivy

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 17 maj-11 kl 09:02 »
Tack för svaret! Om man inte har en kläckare man kan ställa luftfuktighet själv på, förslag på hur man får ner fuktigheten under ruvning?

Fjäderfät

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 maj-11 kl 12:26 »
Hoho, mina håller också på och kläcks... Och jag trodde tills nyss att 2 av dem hade kolavippat då de pickat hål på skalet igår eftermiddag, men sen inte gjort nåågot mer. Så fick nyss den ena spurt och masade sig ut :D Den andra segar sig fortfarande. Vippar omkring lite inne i ägget ibland...

Åh mina nerver!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 17 maj-11 kl 13:18 »
Tack för svaret! Om man inte har en kläckare man kan ställa luftfuktighet själv på, förslag på hur man får ner fuktigheten under ruvning?
Om man har en kläckare där man ställer in behållare med vatten för att reglera fuktigheten, så beror fuktigheten till stor del på storleken på vattenytan. Ett kärl som innehåller 1 l och har en vattenyta på 5 cm2 avger mindre fukt/vattenånga än ett kärl som innehåller 1 dl men som har en vattenyta på 15 cm2. Man måste inte ha något vatten alls i kläckaren, om den håller önskad fuktighet ändå.

Man kan också reglera fukten genom att placera kläckaren där det är mer eller mindre hög luftfuktighet. En källare eller ett uthus brukar ha högre luftfuktighet än ett kök eller sovrum t ex.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ivy

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 17 maj-11 kl 16:09 »
Hoho, mina håller också på och kläcks... Och jag trodde tills nyss att 2 av dem hade kolavippat då de pickat hål på skalet igår eftermiddag, men sen inte gjort nåågot mer. Så fick nyss den ena spurt och masade sig ut :D Den andra segar sig fortfarande. Vippar omkring lite inne i ägget ibland...

Åh mina nerver!

Att de ska vara så sega, dag 17för vaktlar bara poppade de ut även en kyckling hittade ut (dag20), sedan stod de still dagen de skulle kläckas, bara en kyckling kom!? En kyckling till hittade utidag, dag 20(vaktel) och en kalkon (dag 29), sprickor i flera av kalkon, höns och vakteläggen som är kvar och några varit spruckna i 24h+...tålamod :)

ivy

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-11 kl 16:11 »
Om man har en kläckare där man ställer in behållare med vatten för att reglera fuktigheten, så beror fuktigheten till stor del på storleken på vattenytan. Ett kärl som innehåller 1 l och har en vattenyta på 5 cm2 avger mindre fukt/vattenånga än ett kärl som innehåller 1 dl men som har en vattenyta på 15 cm2. Man måste inte ha något vatten alls i kläckaren, om den håller önskad fuktighet ändå.

Man kan också reglera fukten genom att placera kläckaren där det är mer eller mindre hög luftfuktighet. En källare eller ett uthus brukar ha högre luftfuktighet än ett kök eller sovrum t ex.

Grejen är att den står i en större garderob, fuktigheten ligger då utan vatten i kläckaren kring 40-55% lite beroende på vädret, så jag vill minska fukten under ruvning för att sedan vid kläck tillföra fukten igen...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 17 maj-11 kl 19:20 »
Grejen är att den står i en större garderob, fuktigheten ligger då utan vatten i kläckaren kring 40-55% lite beroende på vädret, så jag vill minska fukten under ruvning för att sedan vid kläck tillföra fukten igen...
Är du säker på att din fuktmätare funkar ??? 45-50% luftfuktighet i en gardrob låter mycket. Jag hade varit orolig för mögel i kläderna :-\

Jag får ca 27-30% fukt i kläckaren om jag inte tillsätter vatten och då står den i en "kennelavdelning" som är uppvärmd men byggd i sten/tegel. Dvs inte torrt och inte fuktigt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

219 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser