Om hon är en vanlig katt som får gå in och ut så ska du tänka på att hon lika gärna kan välja ett bo ute som inne. Därför brukade jag ge kattan portförbud då det närmade sig. Dels för att det finns risk att hon kan välja ett ställe där det är svårt att komma åt ungarna. Minns min barndoms kattor som till ex valde en hoppa in i en ladugårdsväggen där det fattades en brädbit i på ett ställe i halmlon, eller en sommarstugegrannes låsta uthus. Dom är uppfinningsrika! Och dels för att ifall det skulle bli problem så är det ju bra om du ser det. Inne så är det bäst med en trygg, undanskymd plats. Botten av sovrumsgarderoben, en utdragen låda i byrå eller något annat litet ställe om hon väljer själv. Men kanske inte din säng... inte alls ovanligt att kattor vill föda i mattes säng. Då du känner att hon har mjölk i juvren så är förlossningen nära. I regel så fixar dom det väldigt bra själva. Ibland kan det bli så att det kommer några ungar, så blir det ett uppehåll och så kommer det ett par stycken till. Men krystar hon och inget händer så måste du självklart söka hjälp. Efteråt så ligger hon hela tiden hos dom de första tre dygnen. Ungarna föds utan underhudsfett så dom är beroende av mammans värme. Var obs på att hon äter, dricker och mår bra. Min Såfin fick livsmodersinflammation pga en missbildad unge som kom långt efter dom andra och inte fick med sig moderkakan ut. Jag var inte med då den föddes så jag såg inte att moderkakan inte kom. Och kattor äter ju alltid upp den. Då ungarna började krypa ut ur boet så gjode jag alltid en "barnhage" så att det blev lättare att hålla ordning på dom. Kattan brukar vara tacksam för det också.
Ett + är också att det är mycket lättare att få dom rumsrena då dom inte kan springa överallt i början. Ett litet dass med låga kanter och litegrann skitig sand blandad med den rena för att det ska "lukta rätt" är alldeles perfekt. Jag brukade ge dom lite rå nötfärs då dom var tre veckor och sedan öka på med vanlig mat. Pussi blötmat i tetrapack är bra mat för kattungar. Det mesta annat innehåller för mycket vegetabilier och konstigheter. Finns även torrmat för kattungar, men den är också ganska dyr. Då dom är stora nog att rymma ur barnhagen så får dom vara i hela huset. (Då är dom ca 6 v). Då satt jag ut några extra dasslådor så att dom aldrig skulle ha för långt dit för att hinna, eller om en är för smutsig kunde dom springa till nästa. Men släpp inte ut dom, själv har jag förlorat ett par stycken pyttesmå som följt med mamman ut. Jag tycker man ska grundvaccinera dom små innan man säljer dom. Då kan man även få ett friskintyg då dom får andra sprutan. Jag tycker inte man ska ge bort kattungar. Väl uppfödda, vaccinerade, avmaskade och fina så är den enklaste lilla bondkatt värd minst en 500-lapp! Katter ska också ha ett värde.