Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrämda kvigor, kan inte stå på bakbenen?  (läst 2223 gånger)

Bullen79

• Småland
Skrämda kvigor, kan inte stå på bakbenen?
« skrivet: 17 maj-11 kl 23:01 »
Vi har fått våra kvigor rejält skrämda på betet för en dryg vecka sedan och håller fortfarande på att leta efter en del. Vi har fått tag i 11st nu men det är problem med 2 av dom. Dom kan inte stå på bakbenen, dom reser sig normalt fram men bak blir dom stående på hasarna, bakbenen verkar inte gå att räta ut. Veterinär har varit och kollat på dem men kunde inte säga precis vad det handlade om utan rekomenderade väl i princip slakt. Är det någor som har varit med om något liknande? /PH

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Skrämda kvigor, kan inte stå på bakbenen?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-11 kl 01:08 »
Ser dom ut som på min bild?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Bullen79

• Småland
« Svar #2 skrivet: 22 maj-11 kl 21:29 »
Hejsan!
Ja det är inte helt olikt men våra kvigor kommer inte riktigt så långt utan står med underbenen paralellt med marken och liksom halvsitter. Men den ena ska visst se lite bättre ut nu och kanske snart kommer upp igen med lite hjälp. Nu har vi två kvigor och en tjur som har gått ihop med andra djur på två olika håll, två kvigor kvar i skogen som verkar friska och tyvärr en kviga som vi inte har sett på hela tiden. Vi har kontakt med en person som kan komma och skjuta dom med bedövningspil, det blir nog lösningen skulle jag tro.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 23 maj-11 kl 23:27 »
"Böjda" bakben och "hundsittande" är två tecken på E-vitamin+Selenbrist.

Har inte din veterinär sprutat kvigorna med det så be honom göra det.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Bullen79

• Småland
« Svar #4 skrivet: 24 maj-11 kl 17:55 »
Han gav dom selen när han var ute och vi har gett dom mineralfoder hela tiden. /PH

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 08 sep-11 kl 22:00 »
Fick du veta någon gång vad som var felet med kvigorna?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser