Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönsförlamning  (läst 9500 gånger)

Kylling

hönsförlamning
« skrivet: 09 aug-06 kl 15:16 »
Vi har hönor av rasen dvärgfaverolle. Vissa har blivit sjuka av hönsförlamning, inget annat än avlivning verkar vara lösningen. Men hur fortsätter man hönshållet? Finns det motståndskraftiga raser? Vi verkar ha en mycket pigg och frisk höna, men den kan ju inte leva ensam! Vad gör man?
Hönsentusiast m. barn och trädgård i Stockholm

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:hönsförlamning
« Svar #1 skrivet: 09 aug-06 kl 17:58 »
Jag antar att du pratar om "Mareks"?

Det går att ge hönsen vacccin innan sjukdommen bryter ut men precis som rabies så går det inte att göra något åt den när den har brytit ut.

Den finns i istort sett hela världen och den är väldigt svår att skydda sig mot, många fåglar bär på smittan utan att någonsin få några symptom.
Här över kan jag köpa vaccinet på närmsta lantbruksaffär (liksom jag kan köpa hundvaccin och kattvaccin mot parvo, valpsjuka, distemper, stelkramp m.m i färdigdocerade sprutor), men det är lite annorlunda regler för hantering av vaccin i Sverige.
Hör med din vet om du inte kan få hem vaccinet och ge det till alla nykläckta kycklingar.
Jag ger alla mina kycklingar både en dos av Marekvaccin och Terramycin när dom är dagsgammla och det fungerar bra, har hänt att några drabbats av sjukdommen ändå men de flesta klarar sig bra.

Om du har en fågel som drabbas så ta bort den genast, den kommer inte att överleva och lider bara i onödan.

Hoppas svaret hjälpte.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Tedarix

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 09 aug-06 kl 18:53 »
Hej!
Om det är Mareks sjukdom som dina höns har så är det bara avlivning som "hjälper". Det finns inget botemedel när sjukdomen brutit ut eftersom det orsakas av ett herpesvirus som ger inflammationer i nerver och/eller hjärnan eller tumörer i olika organ. När djuren insjuknat utsöndrar dom stora mängder virus vilket ger större risker att även andra djur blir sjuka och dom bör därför tas bort så snabbt som möjligt. Smittan finns hos hönsen i dom flesta hobbybesättningar vilket innebär att alla kycklingar blir smittade under dom första veckorna. Det är vanligast att unga djur drabbas när dom är mellan 9-24 veckor men även vuxna djur kan bli sjuka. Vilka djur som drabbas beror av djurens allmäntillstånd, hur många djur man har per yta och av ärftliga faktorer.
Marekviruset smittar inte från höna till ägg..

Precis som Fred säger så finns det vaccin, även i Sverige, som fungerar i förebyggande syfte. Men i hobbybesättningar fungerar vaccin dåligt eftersom man måste hålla dom vaccinerade nykläckta kycklingarna skilda från andra höns under längre tid. Helst upp till 3 månader för att dom ska hinna bilda antikroppar innan dom blir utsatta för smittan. Under tiden får man inte använda samma kläder hos kycklingarna som man har haft hos dom andra hönsen och vara noga med hygienen i övrigt för det kan även finnas virus i damm.

Olika raser och individer drabbas olika hårt eftersom motståndskraften mot viruset är delvis ärftlig. Detta innebär att om du har en höna som inte blir sjuk så är ju det bästa att ta kycklingar efter henne och avla vidare för att framöver försöka få en grupp som är så resistent som möjligt.
Var inte rädd för att köpa nya hönor som sällskap till din ensamma friska höna. Dom flesta hobbyflockar bär ju redan på viruset som sagt så det finns ingen anledning att tro att nyinköpta höns skulle drabbas av sjukdomen hemma hos dej.
Har du bara normalt rent och inte för många höns per kvm så att hönsen är friska i övrigt så är det ju inte ditt fel utan ren tillfällighet att hönsen blir sjuka. :)
« Senast ändrad: 09 aug-06 kl 19:07 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Lena A

« Svar #3 skrivet: 09 aug-06 kl 20:12 »
Tack, Tedarix, för dina bra, trevliga och kunniga inlägg här och på andra trådar :)

Kylling

« Svar #4 skrivet: 13 aug-06 kl 16:20 »
Tack för mycket bra svar, just nu finns två hönor kvar. En vi trodde var på gång att bli sjuk piggnade till ordentligt - förmodligen är det bara en tidsfråga innan den får återfall - men vi är på spaning efter lugna dvärghönor som ersättare. Förslag mottages med glädje!
Kylling
Hönsentusiast m. barn och trädgård i Stockholm

Margit

• Gäst
SV: Re:hönsförlamning
« Svar #5 skrivet: 11 feb-08 kl 09:44 »
Hej!
Om det är Mareks sjukdom som dina höns har så är det bara avlivning som "hjälper". Det finns inget botemedel när sjukdomen brutit ut eftersom det orsakas av ett herpesvirus som ger inflammationer i nerver och/eller hjärnan eller tumörer i olika organ. När djuren insjuknat utsöndrar dom stora mängder virus vilket ger större risker att även andra djur blir sjuka och dom bör därför tas bort så snabbt som möjligt. Smittan finns hos hönsen i dom flesta hobbybesättningar vilket innebär att alla kycklingar blir smittade under dom första veckorna. Det är vanligast att unga djur drabbas när dom är mellan 9-24 veckor men även vuxna djur kan bli sjuka. Vilka djur som drabbas beror av djurens allmäntillstånd, hur många djur man har per yta och av ärftliga faktorer.
Marekviruset smittar inte från höna till ägg..

Precis som Fred säger så finns det vaccin, även i Sverige, som fungerar i förebyggande syfte. Men i hobbybesättningar fungerar vaccin dåligt eftersom man måste hålla dom vaccinerade nykläckta kycklingarna skilda från andra höns under längre tid. Helst upp till 3 månader för att dom ska hinna bilda antikroppar innan dom blir utsatta för smittan. Under tiden får man inte använda samma kläder hos kycklingarna som man har haft hos dom andra hönsen och vara noga med hygienen i övrigt för det kan även finnas virus i damm.

Olika raser och individer drabbas olika hårt eftersom motståndskraften mot viruset är delvis ärftlig. Detta innebär att om du har en höna som inte blir sjuk så är ju det bästa att ta kycklingar efter henne och avla vidare för att framöver försöka få en grupp som är så resistent som möjligt.
Var inte rädd för att köpa nya hönor som sällskap till din ensamma friska höna. Dom flesta hobbyflockar bär ju redan på viruset som sagt så det finns ingen anledning att tro att nyinköpta höns skulle drabbas av sjukdomen hemma hos dej.
Har du bara normalt rent och inte för många höns per kvm så att hönsen är friska i övrigt så är det ju inte ditt fel utan ren tillfällighet att hönsen blir sjuka. :)

Pust  :-\!!

Min tupp mår inte bra...han är hängig, sitter uppburrad och plirar. Åt inte av godsakerna i morse och vinglade till en gång!!!

Symptomen är skrämmande, kan det vara Marek? Och hur tusan har han fått det i så fall?  :'( :'(

Han är 12 veckor och kläckt och uppfödd här hemma. Jag har inte köpt in något nytt djur, samtliga är kläckta här...

Kan han ha stopp i krävan? Han ser ganska "tjock" ut och sträcker inte gärna på halsen. Kammen är röd och han är inte snuvig eller hostig, verkar inte ha besvär från munnen...

Han är sig inte lik, han brukar jaga småkycklingarna allt han kan, nu är det han som får akta sig...jag ska sätta honom i en enskild bur så fort det går.

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Ute har han inte varit mer än 10 min för några dagar sedan...förkyld? Det känns inte så.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: hönsförlamning
« Svar #6 skrivet: 11 feb-08 kl 09:49 »
Börja med att ge något mot coccidios typ Esbetree så kan du i alla fall utesluta det.

Det skulle jag göra om han som du säger ser uppburrad hängig o plirig ut.

:)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Margit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 feb-08 kl 10:12 »
Tack Grimla!

Esbetree, vart kan man köpa det?
Jag noterade precis att han bajsade en vit, lös/skummig bajs...

Försökte precis tvångsmata med A-fil, han är verkligen spak och det gick inget vidare  :'( lokala veterinärkliniken skriver inte ut Esbetree...får söka vidare.
« Senast ändrad: 11 feb-08 kl 10:26 av Margit »

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
SV: Re:hönsförlamning
« Svar #8 skrivet: 11 feb-08 kl 10:18 »
Citera
Symptomen är skrämmande, kan det vara Marek? Och hur tusan har han fått det i så fall?  Gråtande Gråtande

Han är 12 veckor och kläckt och uppfödd här hemma. Jag har inte köpt in något nytt djur, samtliga är kläckta här...

Mareks ligger latent  hos alla höns. Latent, dvs en sjukdom som ligger vilande och inte gör något väsen av sig förrän den utan förvarning bryter ut. Det kan vara rätt livsbetingelser för viruset som gör att det bryter ut.

Tyvärr vet de inte tillräckligt om mareks i dagsläget för att det skall finnas medicin utan det är endast förebyggande åtgärder som finns, att vaccinera, som måste göras när de är dagsgamla.

Friska fåglar kan alltså vara smittbärare av sjukdomen och infektera andra.

//Linda

Margit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 feb-08 kl 10:27 »
Linda!

Så de kan vara födda med Marek då?

Tack för all hjälp!

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #10 skrivet: 11 feb-08 kl 10:38 »
Citera
Så de kan vara födda med Marek då

Tyvärr så är det så.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 11 feb-08 kl 13:01 »
Beträffande en lugn och trevlig ras:läs om Dvärg Wyandotte i mitt svar till"vilken ras...?.Har haft dem sedan 1989.

I början fick en och annan Mareks,men nu händer det nästan aldrig.

Såhär tycker jag om vaccinering: börjar man med det måste man hålla på jämt.
Det är bättre att avla fram motståndskraftiga djur även om det kostar på i början.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #12 skrivet: 12 feb-08 kl 11:59 »
Det är bättre att avla fram motståndskraftiga djur även om det kostar på i början.

Instämmer till fullo
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #13 skrivet: 12 feb-08 kl 19:14 »
Citera
Det är väl inte så vanligt att man vaccinerar mot marek? Det går ju rättså fort att avla fram motståndskraft mot marek däremot ILT är en annan sak.
Gotlandskaniner, genbank.

Dela detta:

* Inloggade just nu

224 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser