Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggmysterium...  (läst 1759 gånger)

Astra

• Uppland
Äggmysterium...
« skrivet: 18 maj-11 kl 14:21 »
Idag när jag tittade till mina höns hittade jag ett litet ägg i redet. Det var nästan lika litet som vakteläggen. Så litet har hönorna (sussex och orpington) aldrig lagt ens som värposkulder  ::) Kan det ändå komma ut ett sådant? De är dryga året. Till saken hör att jag har ett gäng ungtuppar också, varav en är blandis 25% Aracuana, 25% Kochin och 50% Hamburger. Den har stått med nacken uppspärrad och "tuppat" sig men de andra så jag har tagit för givet att det var en hane men så kanske alla kycklingar som inte är könsmogna gör? Eftersom det är en blandis har jag inget utseendemässigt som gör mig klokare att gå på. Vad lägger kochin och hamburger för äggfärg? Mitt lilla var hur som helst brunt fast lite mörkare än de jag brukar få.   ??? Ni får gärna hjälpa mig att lösa mysteriet tack, för själv blir jag inte klok.  ;D
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Äggmysterium...
« Svar #1 skrivet: 18 maj-11 kl 14:28 »
Det händer att hönor lägger sådana, då saknar de oftast gulan, ägget har bildats kring något litet smuts istället. Jag fick ett sådant från min ena dals pärlhöna häromveckan, betydligt mindre än ett normalt vaktelägg, kanske en fjärdedel av hennes normala storlek. Och det var också betydligt mörkare än normalt, det beror enligt vad jag förstått på att de har en viss färgmängd till varje ägg, så om ägget är litet så blir det mörkare, är det ovanligt stort så blir det ljusare.

Alla hennes ägg har varit normala sedan dess, och det kommer troligen din hönas ägg att vara också. Det kan vara kul att spara ägget, blås ur det försiktigt, det är ganska ovanligt att man får sådana.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 maj-11 kl 14:28 »
Det har hänt oss ibland, och då har det varit ett ägg utan gula, med bara vita i. Händer oftare bland nyblivna värpare hos myskankorna än hos hönsen, men vi har hittat såna hönsägg också enstaka gånger.

Astra

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 18 maj-11 kl 14:52 »
Mysteriet löst! Tackar för snabba svar! Blåste just ur ägget och visst var det som ni trodde, bara vita och någon liten skräpbit så förmodligen var det någon av de vanliga hönorna som drullat till det lite. Lite synd, hade just börjat hoppas på värpande tuppar  ;)
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #4 skrivet: 18 maj-11 kl 21:47 »
Vi fick också ett sådant där litet ägg för ett tag sedan. I samma veva fick vi sådand där ägg, genomskinliga, liksom utan skal. Jag har glömt vad de kallas nu men det kan tydligen bli sådana när en höna börjar lägga ägg. Jag trodde därför att det lilla ägget hade något samband med det men det var intressant att läsa om att det bara var vita i. Ska kolla efter. Jag har dessvärre kokt vårt...
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

David97

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jan-12 kl 01:25 »
Det händer att hönor lägger sådana, då saknar de oftast gulan, ägget har bildats kring något litet smuts istället. Jag fick ett sådant från min ena dals pärlhöna häromveckan, betydligt mindre än ett normalt vaktelägg, kanske en fjärdedel av hennes normala storlek. Och det var också betydligt mörkare än normalt, det beror enligt vad jag förstått på att de har en viss färgmängd till varje ägg, så om ägget är litet så blir det mörkare, är det ovanligt stort så blir det ljusare.

Alla hennes ägg har varit normala sedan dess, och det kommer troligen din hönas ägg att vara också. Det kan vara kul att spara ägget, blås ur det försiktigt, det är ganska ovanligt att man får sådana.

Ibland?!? Ett tag fick jag MINST ett sådant i veckan.. Men nu har det inte vart sådana på månader, nu hr unghönsen börjat, så nu är det små ägg med gula i :)

Vi fick också ett sådant där litet ägg för ett tag sedan. I samma veva fick vi sådand där ägg, genomskinliga, liksom utan skal. Jag har glömt vad de kallas nu men det kan tydligen bli sådana när en höna börjar lägga ägg. Jag trodde därför att det lilla ägget hade något samband med det men det var intressant att läsa om att det bara var vita i. Ska kolla efter. Jag har dessvärre kokt vårt...

Du menar Skinnägg.. Det kan även bero på brisk at kalk (Snäckskal)

Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser