Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig, snälla.......Svullen Kräva  (läst 4766 gånger)

Ghita

• Småland
Hjälp mig, snälla.......Svullen Kräva
« skrivet: 18 maj-11 kl 19:21 »
Min sons Lilla Dvärkochinhöna, Beltira, har sedan ett par dagar en svullen, mjuk kräva. Det känns som om den är vätskefylld.
Läst lite äldre trådar här om att massera och få henne att kräkas(fick upp massor av gräs, mat och slem igår) och det har jag gjort i omgångar. Haft henne inne över natten och matolja i spruta och vatten.
Efter att fått varit ute några timmar så svullnade hon upp igen. Nu är hon inne igen och jag har masserat henne, fått henne att kräkas(idag mest slem och lite mat) och gett henne olja.
Hon dricker lite vatten, men det ser ut som om det är svårt för henne att svälja, fnyser nästan lite nu ikväll.

Vad kan detta vara? Är det övergående av sig själv, eller kan jag göra nåt annat.
Tacksam för svar så fort som möjligt.
Hälsningar Ghita

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hjälp mig, snälla.......Svullen Kräva
« Svar #1 skrivet: 18 maj-11 kl 21:18 »
Krävan är ofta stor på höns på eftermiddagen kvällen, då dom under dagen som regel pillar i sig mer mat än dom hinner smälta undan. Detta gör dom på natten. Håll henne avskild över natten utan tillgång till mat och vatten och kolla krävan i morgon bitti. Då ska den vara tom.

Att hon verkar ha svårt att svälja kan vara en konsekvens av att hon har kräkts flera gånger. Jag menar inte att du har brukat övervåld utan att man ofta får ont i halsen av att kräkas upprepade gånger   :-X

Lycka till
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #2 skrivet: 18 maj-11 kl 21:24 »
Håller med! Låt henne vila, avvakta
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Ghita

• Småland
« Svar #3 skrivet: 21 maj-11 kl 18:08 »
Tack snälla Ni :)
Har nu haft henne inne ett par nätter och även om hon inte är helt återställd, så mår hon mycket bättre.

Har även köpt fil med bakt.kultur, och gissa om de var tokiga i det. Alla kom jagande och hoppade nästan upp i skålen. tillsammans med det fick de lite kol som jag smulade ner i filen.  :D

/ Ghita

Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser