Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brama kycklingar kön?  (läst 1627 gånger)

amicat

• Skåne
Brama kycklingar kön?
« skrivet: 18 maj-11 kl 20:27 »
Hej, jag undrar om man kan skilja mellan hönor och tuppar på brama kycklingar. Imorse kläcktes 4 brama kycklingar, 2 har lite grövre fötter och antydan till kam och 2 har ingen antydan till kam. Är det möjligt att kunna se direkt på de. En andra frågan är angående färgen på kycklingar. De har typ koppar färgad dun, hur kommer de att se som vuxna. Jag har ingen aning hur föräldrar ser ut eftersom ägg har jag fått från utlandet, mina föräldrar har varit på semester i Kroatien och fick 6 st befruktade ägg på brama, enligt deras värd där. Snälla hjälp mig få lite klarhet kring dessa frågor. MVH Anna

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Brama kycklingar kön?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-11 kl 20:44 »
Häftigt. :-D Låter superspännande. :-)

Vet dessvärre inte så mycket om könsbestämning på kycklingar mer än att de klassas som könslösa i början och bestäms som höna eller tupp när de börjar producera könshormoner (någon annan får rätta mig om jag har fel).

Du är inte orolig för salmonella eller andra parasiter? Ska du testa dem för det? Tror inte du blir populär i Sverige om du för in salmonellasmitta. ;-)

Tills de är testade för det bör du nog ha handskar på dig.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

amicat

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 maj-11 kl 20:50 »
Har inte tänkt på detta. Hur ska jag göra det, vem ska jag vända mig till?

kackelägare

• Småland
« Svar #3 skrivet: 18 maj-11 kl 20:55 »
Har inte tänkt på detta. Hur ska jag göra det, vem ska jag vända mig till?

Någon veterinärklinik i närheten.  Har de träffat era höns hemma måste ni nog sätta alla i karantän och kläckningsmaskinen måste nog skuras ordentligt. De vet nog vad du kan skura med.

Håller tummarna att dina kycklingar är rena. :-) 50% av utländska höns har salmonella tror jag. Andra parasiter förekommer säkert också.

Ring veterinär imorgon och rådfråga.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

amicat

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 maj-11 kl 20:57 »
Tack för snabb svar jag ringer de imorgon

kackelägare

• Småland
« Svar #5 skrivet: 18 maj-11 kl 20:59 »
Lycka till och berätta hur det går. :-)

_olfi_

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 18 maj-11 kl 22:57 »
Så små är det svårt att se könen på, särskilt när man inte vet färgen. Om ett tag går det att se med någorlunda säkerhet - hönorna befjädras snabbare än tupparna.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser