Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Permanent kaffefilter?  (läst 14054 gånger)

Looouise

• Gäst
Permanent kaffefilter?
« skrivet: 10 aug-06 kl 12:59 »
Vad är ett permanent kaffefilter, och var hittar jag det?

Jag läste på greenpeace´s Gröna Tips...
 "Köp ett permanent kaffefilter i stället för att använda engångsfilter."

Jag skulle gärna skaffa ett sånt kaffefilter men jag vet inte var man får tag i det. Vet ni det?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Permanent kaffefilter?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-06 kl 13:24 »
De brukar finnas i välsorterade ica affärer.

Det är ett kaffefilter i plast som man kan tvätta av eftersom.
« Senast ändrad: 10 aug-06 kl 13:24 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

koko

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 aug-06 kl 21:18 »
i alla mataffärer i stort sett!  :)
Men de funkar dåligt, alla våra har pajjat ganska omgående så vi återgick till de i papper -oblekta såklart.
« Senast ändrad: 10 aug-06 kl 21:19 av koko »

Looouise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 aug-06 kl 09:15 »
Okej...synd att dom inte funkar så bra.
Tack för hjälpen iaf.  :)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 11 aug-06 kl 09:24 »
Själv tycker jag kaffet smakar sunk när man använder plastfilter, eller så är det bara mina smaklökar som spökar...nä oblekt det går lika bra :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 aug-06 kl 09:26 »
Jag kokar kaffet, då behövs inget filter alls. Det gör jag för smakens skull, jag tror inte kaffefilter är något överhängande miljöhot.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 11 aug-06 kl 09:32 »
nej men man behöver ju inte bidra med mer än nödvändigt Ulric :)

Tycker kokkaffe är gott men starkt :)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 12 aug-06 kl 20:33 »
För den som själv komposterar sina gamla filter och sumpen är det väl inget större slöseri?

Är man inte sugen på att använda filter och ändå vill ha en god smak på sitt kaffe skaffar man sej en Don Pedro-kaffebryggare i glas på en loppis!
(Inte för att det är nåt fel på det vanliga, hederliga kokekaffet.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 12 aug-06 kl 21:18 »
För den som själv komposterar sina gamla filter och sumpen är det väl inget större slöseri?

Är man inte sugen på att använda filter och ändå vill ha en god smak på sitt kaffe skaffar man sej en Don Pedro-kaffebryggare i glas på en loppis!
(Inte för att det är nåt fel på det vanliga, hederliga kokekaffet.)

Don Pedrobryggare jag fick av dig funkar fantastiskt bra, kaffet blir jättegott och inga filter som man glömmer att köpa behövs heller. Å så är den så snygg !!

Dessutom är det lite spännande att göra kaffe i den och nyfikna fikagäster samlas runt spisen för att se miraklet in-action.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 14 aug-06 kl 08:45 »
Vitis:

Kul att höra  :D !

Jag har fortfarande inte fattat hur dom fungerar (ungefär som "Hur kan en stor Finlandsbåt flyta?"), men grymt gott kaffe blir det ju!
(Och tomatplantorna jag fick i byte mår kanonfint, stora och ljuvliga tomater på. Tack! :) )
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 14 aug-06 kl 13:30 »
Dricker inte kaffe själv men, maken använder bistrobryggare och espressobryggare.

Bistrobryggaren är en sån där i glas som man lägger i kaffet i och sedan häller över hett vatten. Efter önskad tid så pressar man ner ett filter genom kaffet och sumpen åker ner till  botten.

Espressobryggaren är en sån där i metall som man har på spisen. Man häller vatten i den nedersta behållaren, lägger i kaffe i en liten silbehållare som sticks ner i vattenbehållaren. När vattnet börjar koka (tar man av från plattan) och så pressas det igenom kaffet och upp i en övre behållare. Voila.

"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Suresh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 aug-06 kl 13:40 »
Kokkaffe!

Eller turkiskt kardemummakaffe,  ett fint pulver som lägger sig på botten i koppen.

Eller gå in på Lyxprodukter-tråden och läs om kaffesurrogat.

(Fast den där cappuchino-automaten som står nedplockad i vårt förråd på kontoret, den blir min en´dera dan...)

manna

• -
« Svar #12 skrivet: 16 aug-06 kl 09:38 »
Rent miljömässigt kan det nog gå på ett ut om du väljer engångsfilter eller evighetsditot till din kaffebryggare. Det är snarast kaffeodlingarna som bidrar till kass miljö. Gör en Suresh och odla kaffesurrogat eller skippa lasten!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 aug-06 kl 09:41 »
Rent miljömässigt kan det nog gå på ett ut om du väljer engångsfilter eller evighetsditot till din kaffebryggare. Det är snarast kaffeodlingarna som bidrar till kass miljö. Gör en Suresh och odla kaffesurrogat eller skippa lasten!

Det går ju inte. Så här kanske:

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=34;action=display;threadid=11112;start=msg60701#msg60701

Alva

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 aug-06 kl 10:00 »
Men det är ju så SVÅRT att skippa den där sista koppen som jag har kvar! Förr drack jag minst tre tvkannor om dagen och ingenting annat ! Naturligtvis pajjade magen av det och jag tog mig i kragen o bytte ut mugg efter mugg med ett stort glas vatten. Gick faktiskt mycket lättare än jag kunde tro. Och då skall ni veta att jag var rejält beroende med oerhört jobbiga abstinensproblem om jag inte fick mitt kaffe :P. Nu är jag vattenberoende istället och undrar hur jag klarade mig alla dessa år utan det.
Men som sagt morgonkaffet som nu består av 1 mugg, är så GOTT. Jag VILL ha det.  Nyss fick jag dessutom en liten elektrisk kaffemalare och den har jag en kärleksaffär med nu.
Pill o pul o vrrrrr ,locket av och doften av ny-malet kaffe !!!!!!!!!
Ner med det i "pressen", filter smakar illa, och sen snabbt in till min frukostfåtölj... En daglig njutning ....
Så till dig som undrar om filter, skippa alla filter och köp en  kanna där du pressar ned kaffet, godare kan det inte bli...

Eulalia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 aug-06 kl 01:25 »
är du ute efter coffeinet, så prova att dricka Yerba Mate!
det är godare än kaffe, med en kärv smak, minst lika vanebildande men mycket nyttigare.
Vill du skippa filter och annat trams, drick det på det sydamerikanska traditionella sättet, ur snygg calebass, med metallsugrör.

Mer info här:  
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/265/  
http://www.noborders.net/mate/what.html

och här finns en instruktionsvideo ;D
http://www.yerbatea.com/movie.html (quicktime video)
« Senast ändrad: 24 jun-07 kl 20:40 av Eulalia »

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #16 skrivet: 17 aug-06 kl 08:26 »
Här kör vi med perkulatorbryggare. Inga filter och vattnet blir tillräckligt varmt för att dra ur alla smakämnen. Drar mindre el än att koka på spisen.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 17 aug-06 kl 09:28 »
Perkulatorkaffe är toppen.
Ännu bättre är vanligt kokkaffe på vedspisen. Då klarar sig elräkningen undan helt riskfritt. Tyvärr är kokkaffe inte helt lätt att finna häröver men det är ju inga problem att hitta det i min gamla kalla nord.
Underligt egentligen att det är lättare att hitta sjysst kaffe runt polcirkeln än i USA.....borde väl vara tvärt om med tanke på vart bönorna växer?
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Suresh

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 17 aug-06 kl 09:38 »
Kokkaffe på vedspis höst, vinter, vår.

Och turkiskt pulverkaffe i mikron på sommaren - det är så det går till.

Bryggare, filter? Ha!

manna

• -
« Svar #19 skrivet: 17 aug-06 kl 09:51 »
Men det är ju så SVÅRT att skippa den där sista koppen som jag har kvar!
Men som sagt morgonkaffet som nu består av 1 mugg, är så GOTT. Jag VILL ha det.  

Att det känns svårt att hälla ut kaffet för gott, beror väl helt enkelt på att du faktiskt inte vill göra det. Och med en helt ny kaffemalare i hushållet vore det väl dessutom slöseri att inte dricka kaffe?  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

120 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser