Värmelampan ska hänga så högt att det blir rätt temperatur under den. Och så att de inte kan röra den, om den inte har skyddskåpa runt. Jag har ett lock på min kycklingbur, som har putsnät på ytan, med en ram runt. Då strålar värmen genom nätet, men de kan inte röra lampan. I början, om temperaturen inte bli tillräckligt hög i buren, så lägger jag en bit aluminiumfolie runt lampan, så att mer av värmen strålar ner i lådan. Men man måste se till att det blir luftcirkulation i alla fall.
Kycklingar lär sig att äta grön själva, utan hjälp. Och det går bra att ge dem torkat grönt. Mina får höböset som blir över efter kaninerna och hackad lusern, oftast får de inget färskt grönt förrän jag släpper ut dem. Och de äter grönt direkt när de kommer ut. Även maskar, myror, skalbaggar osv äter de med stor aptit utan att någon lärt dem.
När de är 1-2 veckor kan man utan problem servera större bitar grönt som de själva hackar sönder. Det är bra om bitarna är bredare snarare än långa, dvs kirskål och liknande är bra, medan jag hört att de kan få stopp i krävan om de tuggar i sig långa grässtrån, som de kanske inte klarar av att dela. Har själv inte märkt några problem med detta, men läst om det. Så länge bitarna är kortare än 4-5 cm bedömer jag risken som liten, men någon som kan mer får gärna kommentera.
Det viktigaste vad gäller temperaturen är att de kan välja själva, dvs att det är olika temperatur på olika ställen i buren. Jag har lampan i ena änden och mat och vatten i andra. Det är viktigt att ha vattnet så svalt som möjligt, annars börjar det snabbt växa otrevligheter i det. Jag använder vattenautomat avsedd för typ undulater de första veckorna, så att de inte ska kunna drunkna i vattnet. Där är vattenytan bara ca 0,5 * 1 cm.
Man sänker temperaturen gradvis, om de ligger långt från lampan så är det varmt. Då kan man höja. Det finns olika beskrivningar för hur varmt de ska ha vid olika ålder. Mina börjar med ca 38o, och sedan sänker jag så att de vid 4-5 v ålder klarar inomhustemp på ca 20o. Då börjar jag ha dem ute vid fint väder, och sedan kan de snart vara ute alla dagar. Jag har mycket skydd i trädgården, träd, buskar, en vagn som jag har foder i och såklart deras hus där de kan gå in. De kan lätt söka skydd för väder och vind samt för ev rovdjur, som jag peppar, peppar varit förskonad från hitintills i år.