Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skulle vilja ha lite frågor besvarade (nybörjare)  (läst 2280 gånger)

mackex

• Blekinge
Skulle vilja ha lite frågor besvarade (nybörjare)
« skrivet: 19 maj-11 kl 23:09 »
Har precis blivit medlem här för att läsa lite om era får och tips om får i allmänhet. Har dock lite frågor jag skulle vilja ha hjälp med att få besvarade, är nybörjare inom får så  :)  Vi har stängslat in en hage på ca 1,2ha nu i veckan med 3 trådar och 4 trådar där det behövs, trådarna sitter på 30/60/90cm höjd, bonden vi köper fåren av har haft dom gående med liknande stängsel så tyckte det var passade att göra likadant. Det kommer blir 10st tackor till att börja med. På vintern går dom i ladan med tillgång till "rastgård".Nu till frågorna. Det är Värmländskt skogsfår förresten!

Hur länge tror ni att 1,2ha räcker till 10st får? Mest gräs men lite sly osv.

Vatten är det enklast att ha ett par murbruks hinkar till va?

När släpper man ut dom och hur länge låter man dom gå ute? Tills snön kommer?

El aggregatet är på 16 joule/ca 8000volt och ordentligt jordat, kör även med ståltråd. Så det borde räcka?

Är det något speciellt man bör tänka på när det gäller får?

/mvh

skogsråetiskogen

• Småland
SV: Skulle vilja ha lite frågor besvarade (nybörjare)
« Svar #1 skrivet: 20 maj-11 kl 07:23 »
Hej! Va roligt det är med får, jag är också ny på det, har haft dem precis ett år nu. Vi har ett liknande aggregat (mäter väl upp en 6-7000 på mätaren och det räcker bra för våra får). Det blir en riktig smäll om man kommer emot.
Vatten funkar bra i stora spann och bära dit med vattenkanna el slang.
Jag släppte ut mina 1/5, sen blev det oväder några nätter så de fick komma in men nu får de allt vara ute. Du har ju inga smålamm att tänka på heller så ut med dem bara.
Mina gick ute och betade till snön kom, de åt hellre gräset i snön än började med hö.
Om du har det som jag (inte supervall som växer så det knakar) så hade jag börjat stängsla ny hage direkt. Inte roligt om de står och skriker och man ska stängsla i panik....
Lycka till!

Birgit

« Svar #2 skrivet: 20 maj-11 kl 08:41 »
Får, speciellt lantraser kan gå ute året runt med vindskydd/ligghall. De klarar även att lamma utomhus i minusgrader, bara tackan tar hand om lammen.
Alltså, så länge de kan hitta något att äta, så kan de går ute. Man kan även stödfodra dem på betet, så blir tiden i rastfållan mindre. Ligger djupt med snö, vill fåren inte gärna röra sig utomhus, men annars är det inga problem alls. Att de vistas ute maximalt gör dem friskare.

Angående betet, så är det svårt att ge direkta svar. Allt beror på vilken typ av gräs och övrigt som växer, vilken typ av mark det är osv. Men även vädret spelar in, hur tillväxten blir osv.  Vid torka räcker inte gräset så länge.

Mitt råd är att släppa djuren på bete så fort gräset nått 3-4 cm. Det är en gammal rek. jag fått och mina gutar betar långt innan denna höjd. de väljer själva eftersom de ärute året runt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 maj-11 kl 09:06 »
Du skriver inget om fåren hr lamm etc. Är det 10 vuxna djur??

Om det är 10 vuxna djur utan lamm, så kanske 1,2 ha räclker hela sommaren. Jag har själv obetäckta djur som går i en sån hage hela säsongen. Om det är tackor med lamm, så är betesbehovet större. Då tycker jag att du ska skaffa en likvärdig hage så att du kan byta mellan dom var 14:de dag, ungefär.
Jag har mitt vatten i murarbaljor. Om det är får utan lamm, så dricker de inte så mycket, har de lamm driker de en hel massa, speciellt varma dagar.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mackex

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 20 maj-11 kl 13:54 »
Okej :) tack för alla vänliga svar osv. Jag skulle ev. få med några lamm på köpet. Kommer börja med att stängsla in en hage till snart då, har runt 20ha betesmark så  ;) Är det några speciella saker dom behöver förutom vatten,saltsten,avmaskning och klippning man bör tänka på?

/mvh

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 maj-11 kl 19:49 »
Det finns massor av saker at tänka på :o :o
Köp dig t ex Erik Sjödins bok "Får" och läs den!! Återkom om specifika frågor när det blir aktuellt ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mackex

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 20 maj-11 kl 23:28 »
Okej, tack för tipset det ska jag göra :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser