Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur göra?  (läst 1055 gånger)

sway307

• Hälsingland
Hur göra?
« skrivet: 20 maj-11 kl 09:56 »
Hej vore tacksam om ni ville ta er tid att hjälpa mig och frugan med ett beslut.
Vi skaffade kycklingar för 8 v sedan (av större ras)  de är 7 st.
Vi har 4 fullvuxna höns och 2 tuppar, normalstor blandras. 

Vi har nu färdigställt vårt nya hönshus med nya hönsgården, Hönshuset är ca 5 kvm golvyta åt hönsen och 2 kvm biarea. Hönsgården är  ca 120kvm stor och inhägnad med "hönsnät" Maskstorlek 5 .

Hönsgården ligger i närhet till vatten ca 2-5 meter. Vi vet att det finns mink där men vi kommer ej ha råd att täta gården mer än den redan är.  Och vi är väl medvetna om risken, även om vi tror och hoppas att minken inte kommer finna intresse i dem.

Vi har inte satt ihop höns och kycklingar ännu, hönsen bor i en "hundkoja" med en ca 3x2 m bur nu. 
Och kycklingarna bor inne  i vårt hus.

Nu till frågan! Skall vi sätta ut kycklingarna i hönshuset och gården och låta hönsen bo kvar där de bor nu? Risken är väl större att minken tar kycklingarna när dem är små ( vissa kycklingar är bara lite mindre än dvärgkochin en av dvärg kochin hönsen)

skall vi sätta ihop Höns och kycklingar i hönshuset samtidigt?  eller hur skall vi introducera dem?

Eller skall hönsen flytta in i hönshuset och gården och kycklingarna dit hönsen bor nu?

Vi vill ha ut kycklingarna från huset, men vet inte hur vi skall göra.  Tanken är ju att alla skall gå tillsammans sen, men vi vet ej hur vi skall göra.

När man flyttar höns till ett nytt hönshus så skall dem vara instängda ett par dagar eller?

Hoppas ni kan hjälpa oss med vårt dilemma!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur göra?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-11 kl 10:23 »
Jag skulle sätta ut alla samtidigt. Minst risk för bråk då ingen har reviret. Men vuxna höns kivar sällan allvarligt med kycklingar/unghöns, jag sätter ut nya kycklingar efterhand, det är aldrig några problem.

Om det är någorlunda mycket liv och rörelse kring hönshuset, nära till människor menar jag, så är risken liten att minken tar några höns på dagen. På natten måste de vara väl instängda. Sätt en fälla för säkerhets skull.

Hönsen måste inte vara instängda, men om de går helt fritt så kan det vara enklare att få dem att fatta var de ska gå in på kvällen om de varit instängda där något dygn först. Men har man tid att valla in dem de första 3-4 kvällarna, så går det nog lika bra att släppa ut dem efter första natten i det nya hönshuset.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sway307

• Hälsingland
SV: Hur göra?
« Svar #2 skrivet: 20 maj-11 kl 12:44 »
Hönshuset står 50 meter från bostadshuset på andra sidan av en väg där det är rätt mycket trafik,  på andra sidan "ån" är ett hus som är till salu och obebott just nu, och det är väl relativt lugnt runt huset tyvärr, förrutom många fotgängare,cyklister och  bilar som åker hela dagarna på vägen och bron.

Jag vill ju inte sätta ut dem och bli av med 5 av 8 kycklingar direkt

Dela detta:

* Inloggade just nu

260 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser