Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Herre gud!!!  (läst 4089 gånger)

Okki

• Västerbotten
Herre gud!!!
« skrivet: 20 maj-11 kl 18:16 »
Nu har två av mina tackor fått lamm och dom mår alla bra och lammen växer jättebra. Men det finns en hake. Tackorna bräker hela tiden! Dom gör det innan man ger dom mat, efter att dom har fått, när man kommer, när man går (alltså hela tiden). Det går knappt att vara i fårstallet för att dom bräker så högt att dom blir hes. vad gör jag för fel? Ska jag ge dom mer av något eller?

Tackar för svaren.

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
SV: Herre gud!!!
« Svar #1 skrivet: 20 maj-11 kl 18:37 »
släpp ut dom??? känner kanske av doften av grönt. Lammen klarar sej

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #2 skrivet: 20 maj-11 kl 19:26 »
Sådär är det under tiden man ger kraftfoder. Man kan minimera det något genom att vara strikt på att bara ge dem vid fasta tider, då skriker de "bara" när det börjar närma sig klockslaget. Dvs inte lockas att slänga till dem lite varje gång man går dit för att "tysta munnen"  ;D

Från det att jag slutade med kraftfodret, när jag började släppa ut dem dagtid och bara ge dem ensilage på kvällarna, så tog det ca 2 dagar så var de knäpptysta. Så det är inte för evigt, jag lovar!! Jag antar att ni inte har kommit så långt med gräset där uppe ännu så du behöver ge kraftfoder ett tag till, men snart snart....... är det tyst igen  ;D

Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 20 maj-11 kl 19:28 »
Du ska absolut inte ger de mer OM du tycker att de har tillräckligt!

De är bara som småbarn.. vill ha vill ha...

Mina har fått morgon och kväll och sedan var det tyst (utan entimme före matningstiden) . Nu gav jag de mina gamla äpplen mitt på dagen , 2 dagar i rad... och NU star de och skriker efter mera sa fort de ser mig.

Du har lärt de att det finns mat när det är oväsen.. varför skulle de vara tysta då??

>:D

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 21 maj-11 kl 11:37 »
Förlåt att jag blir helt full i skratt :D Här är det likadant! Mina vänner som råkat vara här när det är pellets-dags har blivit förvånade över hur mkt ljud tackorna gör...

Trösta dig med att det går över när du slutar att ge "godiset",det har vi erfarit allihopa :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Birgit

« Svar #5 skrivet: 21 maj-11 kl 11:53 »
Ger man dem inte kraftfoder, så är de väldigt lugna och fina och mår alldeles utmärkt.
Dessutom torde det väl vara betessäsong i större delen av landet nu, så varför hålla dem inne?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #6 skrivet: 24 maj-11 kl 19:47 »
Jag har en tacka som har blivit väldigt gapig sedan hon lammade. Tänkte till en början att hon var orolig för lammet, förstagångslammare som hon är, men nu 1,5 månader senare verkar det mest som om hon har hakat upp sig ::).
De går ute sedan en knapp månad och det finns gott om bete. Eventuellt godis jag kommer med är hon inte överdrivet intresserad av. I övrigt kan jag inte märka att det är något konstigt med henne. Kan det finnas någon förklaring, utöver att hon blivit knäpp? Har ju undrat om hon har ont eller nåt.

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 24 maj-11 kl 19:53 »
men nu 1,5 månader senare verkar det mest som om hon har hakat upp sig ::).

Hej,hade en sådan tacka en gång, Helpa hakade upp sig efter hon fått sitt första lamm..henne orkade jag inte ha kvar så hon fick flytta. Hon gick igång året därpå efter lammningen igen,på hösten hamnade hon i frysen.
Kanske har din tacka en ljudlig personlighet?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 24 maj-11 kl 19:57 »
Ett får som har ont brukar vara alldeles tyst.  Möjligen stöna lite.

Intressant, att tackor kan "haka upp sig", men nog måste det finnas en vettig orsak?  "Om de är alldeles, alldeles tysta, så brukar de vara ettdera nöjda, döda - eller inte alls där!"  Hur är det med spårämnen och vitaminer?  För brunstiga kan de väl inte gärna vara ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Okki

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 25 maj-11 kl 20:22 »
Ja jag har ju ungefär samma problem som du soshlia (stava jag rätt ;)?). Jag tackar för alla bra tips jag har fått och jag ska nog se om det fungerar. Härligt med erfarna personer på forumet som vet vad man ska göra. Tackar igen.  ;D

Okki

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 25 maj-11 kl 20:27 »
Men jag undrar om det inte kan vara så att tackan kan vara sjuk eller något. Hon har ju som fält just på ryggraden där hon har väldigt lite ull (hon är inte skallig). Det har hon haft ett bra tag och först trodde jag att hon fick det för att lammen brukar stå på henne, men ullen verkar aldrig komma tillbaks så jag börjar nästan blir lite orolig. Jag tycker också att hon verkar smalare än resten av tackorna. Det är därför jag tror att det kanske kan bero på parasit. Jag har ju inte avmaskat dom. Är det någon som har någon aning vad det kan vara så får ni hemskt gärna ge mig råd. Jag vill inte att hon ska lida utan att jag vet det utan min får ska ALLTID må bra oavsett årstid.

fauve

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 maj-11 kl 20:31 »
Mineral/spårämnes/vitaminbrist pga de ger mkt till lammen gör att de kan tappa ullen på ryggen och bli nakna + att de faller ur i kroppen. Speciellt om de går inne. Ullen växer ut igen och hullet blir bättre när lammen blivit större och när de gått på bete ett tag.

Okki

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 26 maj-11 kl 20:27 »
Okej. Ja tackar för svaret. Har varit riktigt orolig för henne. Vi har ju snart haft dom ute nu i en vecka så det kommer väl.

fauve

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 maj-11 kl 12:53 »
Är de avmaskade innan betessläpp?

Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser