Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första svärmen....  (läst 1284 gånger)

Nedley

• Västergötland
Första svärmen....
« skrivet: 22 maj-11 kl 12:02 »
Ja, det är väl inget att vara stolt över direkt men idag svärmade makens bin! 22 maj - känns som rekord tidigt eller??

Jag har sett att de byggt svärmceller, det har blivit bortskämda med utbyggda ramar fast de nog skulle mått bra att bygga ut vaxkakor... I em ska jag kolla igenom mina och se om de damerna också håller på med dumheter... !

Nedley

Nedley

• Västergötland
SV: Första svärmen....
« Svar #1 skrivet: 22 maj-11 kl 22:25 »
Och nu vet vi svaret på varöfr de svärmade så tidigt... När han satte på skattlådan så fick han av misstag med en massonitskiva under lådan så sanningen var den att bina aldrig kom upp i skattlådan och det är klart att de tyckte det var trångtbott då! Just denna kupan är en gammal trågkupa så vi har kunnat skära drönarvax utan att rota så mycket i dem (inte behövt lyfta täckbrädorna på skattlådan) och då har vi inte sett massoniten!
Men nu blev det ett samhälle till av svärmen och så fick vi flyttat en täckt drottningcell till en ny avläggare!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Första svärmen....
« Svar #2 skrivet: 23 maj-11 kl 07:01 »
Vill ni göra fler avläggare så passa på närmaste dagarna när resten av svärmcellerna blir täckta, det går oftast att få ute ett antal fina drottningar från en sådan "incident".

Dela detta:

* Inloggade just nu

867 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser