...Vad händer med de äggläggande arbetsbina i ett vicelöst samhälle om man antingen tillsätter en ny drottning till samhället, eller förenar det med ett fungerande samhälle med drottning? Slutar de att lägga ägg då, eller måste man ta död på de äggläggande? (Är det förresten över huvud taget möjligt att se vilka det är???)
Förenar man det så försvinner problemet, antingen för att de slutar lägga ägg eller för deras ägg drunknar i mängden eller för att bina städar bort dem. En och annan gång kan man se man en drönarcell i skattlådan, men det är inte ofta.
Att sätta till en drottning har jag inte provat.
Jag gör hellre en ny avläggare om jag har en ny drottning och förstärker ett starkt samhälle med bina från det äggläggande. Eller skulle jag gjort en avläggare och ställt på platsen för det med äggläggnade bin och skakat ramarna med äggläggande bin en bra bit bort. Vaxet i ramar med äggläggande arbetsbin är fullt av drönare som inte gör någon glad, dessutom kan man befara att ett samhälle med så gamla bin att de blivit äggläggande har haft lite dålig hygien på slutet, så sätt inte dem till avläggaren, så antingen omsmältning eller till något samhälle som klarar av städningen (kanske först i frysen?).
Kan det också vara en lösning att sätta ned en ram med ägg från ett annat samhälle och låta dem dra upp en ny drottning själva?
Nja, finns det äggläggande arbetsbi så är bina för gamla och har svårt att dra fram en drottning om de ens försöker. De har egentligen nått bisamhällets terminalstadium, de är dödsdömda och spammar världen med sina gener (drönare) som en sista suck.
En intressant reflexion är att på våren-försommaren tar det inte lång tid (drygt en vecka kanske) för ett viselöst samhälle tills det blir äggläggande arbetsbin, men på sensommaren tar det mycket längre tid. Jag har ingen aning om varför, men kanske det beror på att vinterbina varit utsatta för lite för långa koncentrationer av drottningens feromoner under den yngelfria perioden.