Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tyst Tupp - gal inte ?!  (läst 4934 gånger)

Gullie

• Njut av livet, din familj och dina vänner
Tyst Tupp - gal inte ?!
« skrivet: 22 maj-11 kl 18:50 »
Vi har köpt en Austral orp som blev en tupp - han är nu 10 månader stor och ståtlig, han befruktar våra hönor, men han gal inte  ??? vilket vi faktiskt är glada över  ;) men undrar ju vad det beror på  ?
Nyfiken   :)
« Senast ändrad: 22 maj-11 kl 19:54 av Gullie »
Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. // Nalle Puh

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Tyst Tupp - gal inte ?!
« Svar #1 skrivet: 22 maj-11 kl 21:07 »
Sålde en ungtupp för några år sedan, fick reda på att han inte heller galde.
Ingen aning om varför
Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #2 skrivet: 23 maj-11 kl 13:55 »
Gud vad jag hade varit glad om inte min blommetupp hade galt stup i kvarten !

Gullie

• Njut av livet, din familj och dina vänner
« Svar #3 skrivet: 23 maj-11 kl 19:03 »
Vi är så glada att han är tyst  ;D hade vart kul att veta vad det kan bero på bara  ::)
Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. // Nalle Puh

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #4 skrivet: 24 maj-11 kl 16:17 »
Jo, det är rätt konstigt att vissa tuppar gal och vissa är tysta.

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 25 maj-11 kl 12:06 »
Ni som har tysta tuppar -  avla på dem, försök få fram en ras, eller linje, där tupparna inte gal! Jag kan garantera att det blir stor efterfrågan.  Om man kan få fram sorter där kycklingarna blir slaktdjur på sex veckorna måste man väl kunna avla fram tysta tuppar.  Så fler kan ha höns i tätort.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 25 maj-11 kl 12:19 »
Har han försökt gala?

Om det är något mekaniskt fel i hans gal-apparat (strupen, eller vad det nu kallas på tuppar) tycker jag att ni borde ha sett honom försöka gala, alltså stå och gapa utan att det kom ut något ljud. Om ni inte har sett detta så torde det tyda på att felet sitter i psyket på honom, att han skulle kunna gala om han ville, men helt enkelt inte känner för det.

Frågan är om det finns någon nackdel i att tuppar inte gal? Om det påverkar den avancerade sociala strukturen  inom hönsflocken på ett negativt sätt? Min gissning är att det inte är någon fara, höns är anpassningsbara och i dagens relativt små hönsflockar med enstaka tuppar till många hönor i öppna hönsgårdar borde väl galandet ändå inte fylla samma exakta funktion som i vildhönsens stora flockar, till hälften bestående av tuppar och levande i tät djungel.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser