Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag hade sönder ett fläktblad i Suron :-(  (läst 3841 gånger)

nina77

• Hälsingland
Jag hade sönder ett fläktblad i Suron :-(
« skrivet: 23 maj-11 kl 08:47 »
Tappade ner ett föremål rätt i propellern, som jag min klant inte stängt av :-( Vilket resulterade i att ett blad lossnade och nu går fläkten ojämt, dvs väsnas/surrar mer. Hoppas det går att byta ut propellern. Jag ska prova att ringa en svensk återförsäljare och höra efter, kanske kan dom fixa en ny?? Känner mig så klantig. Hoppas det inte har betydelse för kläckarens funktion. har beställt ägg som jag ska kläcka... Nu står den i skrubben. Slipper höra surret iaf  :'(

Juppepinne

• Östergötland
SV: Jag hade sönder ett fläktblad i Suron :-(
« Svar #1 skrivet: 23 maj-11 kl 09:06 »
Läste om någon som hade samma problem och p.g.a. obalansen så vibrerade suron av bordet och alla ägg förstördes. Så var försiktig med var du placerar den om du inte lyckas laga den.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

nina77

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-11 kl 09:14 »
aha, tack för infon. Jag ska maila företaget i england och se om dom kan skicka en ny fläkt snarast...

nina77

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 23 maj-11 kl 09:19 »
Den verkar iaf hålla värmen, jag har ställt den på golvet nu. Är så sur på mig själv...klantig som vanligt

fauve

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 maj-11 kl 10:10 »
En av mina suros lade fläkten av helt av okänd anledning, men jag bytte ut den mot en datorfläkt som fanns över. Passade perfekt, då den var exakt lika stor och hade exakt samma kontakt, så det kan vara idé att kika in i en datorbutik..

Ta med den trasiga fläkten bara så du får samma storlek.

nina77

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 23 maj-11 kl 10:30 »
Åh, tack för rådet, det ska jag göra. Vi har en stor databutik här i byn.

En av mina suros lade fläkten av helt av okänd anledning, men jag bytte ut den mot en datorfläkt som fanns över. Passade perfekt, då den var exakt lika stor och hade exakt samma kontakt, så det kan vara idé att kika in i en datorbutik..

Ta med den trasiga fläkten bara så du får samma storlek.

nina77

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 23 maj-11 kl 12:47 »
Hejsan!!

Nu är det fixat, tog med hela displayen till databutiken, där hade dom en fläkt som så exakt likadan ut. Lite annan kontakt, men den passade. Så nu snurrar den tyst o fint igen till en kostnad av 75 kr  :D monterat o klart. Så nu stoppar jag tillbaka ägget som fick vara med kycklingarna under värmelampan så länge, får se om det kläcks på lördag.

fauve

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 maj-11 kl 20:40 »
 :)

Hoppas att fler med krånglande fläktar (förr eller senare så krånglar sådana  ::) ) nu vet att det går snabbt och billigt att byta surofläkten.

nina77

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 23 maj-11 kl 22:12 »
ja verkligen, men jag tycker ändå att den nya fläkten låter mer än den gamla, den viner mer. Kanske snurrar den fortare. Men jag har den i förrådet nu. Pratade även med LG-produkter idag och dom skulle få hem fläktar. Hon visste inte vad de kostade, men skulle höra av sig. Är de inte dyra så ska jag köpa en där oxå för att ha en i reserv.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 24 maj-11 kl 11:36 »
Jag har också bytt fläkte på den begagnade Suro jag köpte. Nya fläkten köpte jag på Kjell & Co. Tror att jag fick betala det hutlösa priset av 69kr ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

nina77

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 24 maj-11 kl 12:21 »
Hur låter den fläkten då?? Man kanske skulle prova en sån. Jag har gärna kläckaren inne så jag har uppsikt över den, nu får den stå i en skrubb i hallen, eftersom den låter mer med den nya fläkten.

Jag har också bytt fläkte på den begagnade Suro jag köpte. Nya fläkten köpte jag på Kjell & Co. Tror att jag fick betala det hutlösa priset av 69kr ;)

sway307

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 24 maj-11 kl 12:43 »
Vad är det för dimension på fläkten? Är det en vanlig datorfläkt 80 mm ?  Isf. kanske det går att lösa oljud med "silence" fläktar till datorer. Finns fläktar som i princip inte låter något, hur är infästningen med fläkten kanske går det att sätta någon form av gummibussning mellan fläkt och infästning för att undvika vibrationer som oftast är anledningen till Oljud.

nina77

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 24 maj-11 kl 12:58 »
Hejsan!! Det är en vanlig datafläkt 80*80*25 mm Den vibrerar ingenting, utan själva "oljudet" är i form av att det surrar/viner i den. Men som du säger man kan ju testa en extra tyst fläkt. Just nu är jag bara glad över att jag fick tag på en som passade. Den var exakt lika som den som satt där innan, utseendemässigt alltså. Fans ju även en med ledbelysning i olika färger, men då hade det blivit disco belysning till kycklingarna :-) Den låter betydligt mindre när man tar av locket, så jag vet inte om det har att göra med luftgenomströmingen när kläckaren är stängd.

Vad är det för dimension på fläkten? Är det en vanlig datorfläkt 80 mm ?  Isf. kanske det går att lösa oljud med "silence" fläktar till datorer. Finns fläktar som i princip inte låter något, hur är infästningen med fläkten kanske går det att sätta någon form av gummibussning mellan fläkt och infästning för att undvika vibrationer som oftast är anledningen till Oljud.

sway307

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 24 maj-11 kl 13:02 »
Skruvas den fast i maskinen eller "snäpper" den fast med klämmor eller vad?

fauve

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 maj-11 kl 13:10 »
Den skruvas fast med 4 skruvar.

sway307

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 24 maj-11 kl 15:14 »
Hur ser övergången mellan fläkt och maskin ut när dem är skruvade på plats, är det hårdplast eller metall som den skruvas fast mot ,så kommer det uppstå vibrationer i godset och det för också oväsen, Jag bygger datorer och sysslar även en hel del med support, och detta kan göra rätt så stor ljudskillnad faktiskt.  Testa sätta små gummioringar mellan fläkt och gods, eller sätta gummibands bitar så att fläkten trycks mot gummi istället för rakt på godset. Om det nu inte sitter en gummi packning där förstås

nina77

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 24 maj-11 kl 19:56 »
ok, det ska jag prova. Jag vet faktiskt inte hur den sitter, datakillarna monterade den åt mig.

Hur ser övergången mellan fläkt och maskin ut när dem är skruvade på plats, är det hårdplast eller metall som den skruvas fast mot ,så kommer det uppstå vibrationer i godset och det för också oväsen, Jag bygger datorer och sysslar även en hel del med support, och detta kan göra rätt så stor ljudskillnad faktiskt.  Testa sätta små gummioringar mellan fläkt och gods, eller sätta gummibands bitar så att fläkten trycks mot gummi istället för rakt på godset. Om det nu inte sitter en gummi packning där förstås

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 25 maj-11 kl 20:24 »
Hur låter den fläkten då?? Man kanske skulle prova en sån. Jag har gärna kläckaren inne så jag har uppsikt över den, nu får den stå i en skrubb i hallen, eftersom den låter mer med den nya fläkten.
Tyst, inget problem att ha i köket om man vill.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

nina77

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 25 maj-11 kl 20:29 »
Vad bra, då ska jag kolla efter en sån om jag har vägarna förbi en kjell o comp butik.

Tyst, inget problem att ha i köket om man vill.

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser