Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvar och värper?  (läst 3989 gånger)

freeky

• Gäst
Ruvar och värper?
« skrivet: 23 maj-11 kl 21:56 »
Läste i en tråd att ni märker ägg och plockar bort nyvärpta, men jag trodde att hönorna slutade värpa efter att dom lagt sej ???.Mina hönor har legat sen i torsdags resp. fredags och jag petade under ett par ägg i lördags. Ska jag kolla nu då, märka alla ägg som ligger där och plocka bort varje dag, stör inte det hönorna?Jag fattar inte det där riktigt, kan någon förklara för en novis?

nina77

• Hälsingland
SV: Ruvar och värper?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-11 kl 22:09 »
Hönan som ruvar värper inte, men däremot lägger sig gärna andra hönor i samma rede och värper. Men har du bara de två som ruvar så är det ju lugnt. Då kan inga ägg tillkomma. Vill dom så kan dom nästan lägga sig på den ruvande hönan och värpa.

petra 08

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-11 kl 22:14 »
När hönan lägger sig ordentligt är hon nöjd med mängden ägg att ruva på och slutar då att värpa nya ägg.
Att man märker äggen är för att hindra att dom andra hönsen kommer och lägger sina ägg hon ruvhönan,
hade häromdagen 3 extra hönor i samma rede som den som ruvar, det är väldigt lockande!

Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

freeky

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 maj-11 kl 22:16 »
Tack snälla för snabbt svar!Skönt, då behöver jag inte bekymra mej, ingen annan höna kommer åt att lägga ägg i dom ockuperade redena, dom går inte därifrån i onödan.Mat och vatten har dom, men hur är det med bajset? Skiter dom i redet :o?

petra 08

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 23 maj-11 kl 22:20 »
kan vara bra att rasta dom ;), varannan dag räcker för mina då har dom fri tillgång till mat och dryck..
Lyfta ur dom en liten stund, och kolla så´dom går tillbaka..
//Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Ingrid68

• -
« Svar #5 skrivet: 24 maj-11 kl 17:28 »
Tack snälla för snabbt svar!Skönt, då behöver jag inte bekymra mej, ingen annan höna kommer åt att lägga ägg i dom ockuperade redena, dom går inte därifrån i onödan.Mat och vatten har dom, men hur är det med bajset? Skiter dom i redet :o?

Var inte så säker på det ... Mina andra hönor värper samtidigt som ruvhönan ligger kvar. De är ibland 3 i redena. Två som ska och värper och en som puttar in äggen under sig och fortsätter ruva.  :)
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

231 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser