Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  har någon en ide om gräsands rede att bygga köpa ?  (läst 2026 gånger)

uppfödaren98

• www.uppfodaren98.n.nu
    • Skåne
har någon en ide om gräsands rede att bygga köpa ?
« skrivet: 24 maj-11 kl 21:11 »
har någon en ide om gräsands rede att bygga köpa ? kan man ha en mjölk kanna och lägga den ner så dem kryper in svar tack !

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: har någon en ide om gräsands rede att bygga köpa ?
« Svar #1 skrivet: 24 maj-11 kl 21:19 »
mjölkkanna funkar säkert..eller en vanlig liggande 25liters plastdunk med hål i botten som ingång..

annars fixar du av naturmaterial...klyv två vedträn ca 7-8cm i diameter och 30cm långa... lägg ut två halvor med runda delen neråt..lägg dem ca25cm ifrån varann.. sen lägger du björkris med ändarna in mot mitten så det sticker ut på 2sidor..lägger på de andra två vedträhalvorna..pangar i 2spik i vardera halvan.. sen viker du upp björkriset från vardera sidan..knyter ihop det upptill... skapelsen är nu konformad med öppning fram och bak... i bakkant stoppar du ner björkris så du stänger för.. knippsa allt på toppen ovanför knuten..eventuellt flätar du in lite extra runt öppningen för att minska ingångshålet.. i botten lägger du en uppånerpåvänd grästorva...klart...
Fjäderfän och kaniner

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #2 skrivet: 26 maj-11 kl 12:48 »
 ;D va fräckt måste jag testa, men en upponervänd gråstorva då ligger äggen direkt på jord ju el ?? hon kanske bäddar uppepå ???
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 maj-11 kl 19:49 »
;D va fräckt måste jag testa, men en upponervänd gråstorva då ligger äggen direkt på jord ju el ?? hon kanske bäddar uppepå ???
torvan tar du på en äng eller liknande..skakar av jorden så blir det en kaka av rötter på ca 3-5cm tjocklek...  honan bäddar med dun runt äggen... torvan hjälper till att hålla fuktigheten åt äggen...
Fjäderfän och kaniner

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #4 skrivet: 26 maj-11 kl 20:00 »
Tänkte det
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Marcus N

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 maj-11 kl 21:34 »
det finns en på Högberga jag vet inte om den är bra men såg den för ett tag sen när jag letade kläckare

http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=190
Lagom rund och god, gärna i sällskap med traktor eller med djur.

Kista

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 maj-11 kl 21:37 »
Bygg en egen av vass/halm och hönsnät :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser