Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trött på dåligt kläckresultat  (läst 4896 gånger)

Turnit

• Västergötland
Trött på dåligt kläckresultat
« skrivet: 25 maj-11 kl 07:41 »
Ja, jag är trött på dåligt kläckresultat. Av 24 ägg denna gången har det poppat ut 7st. 5 welsumer och 2 faverolle....

Har en suro, men aldrig haft full pott.

Vad rekommenderar ni för större kläckare? Trist att bara få få kycklingar på varje kläck. Tar ju i alla fall 3v till nästa.

Så nu funderar jag på en större, för då blir det i alla fall fler kycklingar per kläck.

Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

nina77

• Hälsingland
SV: Trött på dåligt kläckresultat
« Svar #1 skrivet: 25 maj-11 kl 07:53 »
Hej!
Har du kollat att temp stämmer?? Jag stoppade i 25 ägg i min suro. Fick 20 pigga kycklingar, 3 ägg var obefruktade, ett dog efter halvtid och två kom aldrig ut. Så jag har inte upplevt något dåligt resultat. Nu ska jag prova att kläcka ankor, hoppas att det lyckas. Prova att låta kläckaren gå tom och kontrollmät temp med en muntemp.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 25 maj-11 kl 10:22 »
Det gäller ju att ta reda på varför det blir så dåligt resultat också. Dålig befruktning, felaktig temp/luftfuktighet osv osv.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 maj-11 kl 10:32 »
det är en del saker som ska stämma.. färska ägg,befruktade,ej sönderskakade,rätt temp,rätt fuktighet,rätt vändningsförfarande...

själv hade jag maximal otur med mina gåsägg i kläckaren denna gång..35ägg och endast ett hålslag och ingen kom ut..
gjort som jag brukat göra..körde 3 ankägg samtidigt och ankorna kom ut... hade ett rejält åskoväder om det kan ha påverkat..trist som fan...
Fjäderfän och kaniner

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 25 maj-11 kl 10:42 »
hade ett rejält åskoväder om det kan ha påverkat..trist som fan...

Jag hade också åska tre dagar innan kläck här, hönsägg. Kan det ha påverkat så pass mycket att 7 av 17 ägg (som vid genomlysning var vid liv dagen innan åskan) ej kläcktes?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 maj-11 kl 10:46 »
Jag hade också åska tre dagar innan kläck här, hönsägg. Kan det ha påverkat så pass mycket att 7 av 17 ägg (som vid genomlysning var vid liv dagen innan åskan) ej kläcktes?
jag vet inte hur mycket det kan påverka..men alla ägg var det liv i vid genomlysningen...väntade ändå tills det gått 34dagar för att vara säker.. den som pickade hål var väldigt trött och dog efter ett dygn... 
Fjäderfän och kaniner

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 25 maj-11 kl 19:32 »
Har en stor Ruvmax automat som jag är mycket nöjd med. Går som en klocka. Bra koll på vad som händer utan att lyfta på locket. Gott om plats för att sätta in valfritt antal burkar vatten för att reglera fuktigheten.

Vi har gjort en egen hylla som gör det möjligt att stoppa in ägg kontinuerligt. Ska försöka att lägga in en bild för att visa hur vi gör.

På bottenvåningen ligger äggen och vänds löpande, i övervåningen till vänster ligger de ägg som ska kläckas och där får kycklingarna stanna i ett dygn sedan flyttas de över till höger där de får börja äta, dricka och skita.  Jag kan då se dem genom det stora fönstret i locket och behöver inte lyfta på locket i onödan.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 25 maj-11 kl 20:14 »
För det första ska du börja med att skruva ner dina förväntningar  ;) Full pott är inget som du kommer att uppleva på regelbunden basis utan något som händer då och då. I själva verket ligger kanske ett normalt bra kläckresultat på ca 75%.

Föräldragenerationerna till hybriderna som är avlade enligt alla konstens regler och där man hanterar ägg och kläcker i värstingsmaskiner har en kläckbarhet på 65-82% ungefär beroende på hybrid så att förvänta sig bättre än så på hobbyhöns som inte är avlade på produktion under generationer är att sätta målet väl högt ;)

Att du sedan har bara har fått 30% kläck är ju naturligtvis inte bra men även om det kan vara kläckaren kan det lika gärna vara avelsgrupperna som äggen kommer ifrån.

Jag har väldigt olika kläckbarhet på mina raser. Alla djur lever under samma betingelser och äter samma mat, äggen sköts på samma sätt här hemma, ruvas och kläcks i samma maskin. En av mina raser har jag kläckt i princip alla ägg som jag stoppat i kläckaren den andra rasen har jag kläckt 2 kycklingar på ca 50 ägg....

Med det sagt utgå inte ifrån att det alltid är kläckarens fel om resultatet blir dåligt. Hade jag fått upp kläckbarheten till 30% på min svåraste ras hade jag blivit överlycklig  ::) ;D ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Turnit

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 maj-11 kl 07:20 »
Tack för svar. Nu har jag lagt i en termometer och den visar på ett ställe 33,1 och på ett annat 34,2

Kan ju förklara då varför de är så sena med att kläckas och det sämre resultatet.

Vet att jag inte ska ha för höga förväntningar, men ägg som hos andra ger full pott och hos mig så dåligt, började jag ju fundera på om det var fel på kläckaren.

Ska nu justera tempen och göra ett nytt försök. Men har bestämt mig för en hemel.
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 26 maj-11 kl 09:48 »
Verkar vara många (VÄLDIGT många) som har problem med att Suron visar fel på sista tiden.  ??? Har de gjort något annat i tillverkningen tro. Var ju aldrig något problem med kläckaren innan den blev poppis o många började beställa. Ir så hade de få i början tur o få bra kläckare så de här "sämre" aldrig riktigt "kom ut" och upptäcktes ir hur man ska säga på för vis. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

fauve

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 maj-11 kl 09:51 »
Tycker det överlag (oavsett kläckare) verkar vara många som har en dålig kläckning nu under vår/försommar, så frågan är om det verkligen beror på kläckarna?

Min nya suro som jag beställde i våras funkar i alla fall utmärkt  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 26 maj-11 kl 09:57 »
Ja, men jag menar att det är många som lagt in andra termometrar och kommit fram till att suron visar fel. Att det står 37 grader t.ex. så visar det sig att det egentligen är bara 34-35 grader.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

fauve

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 maj-11 kl 09:59 »
Kanske de borde maila p&t och fråga varför det är så och om maskinerna verkligen är testade och kalibrerade?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 26 maj-11 kl 10:04 »
Ja, det tycker jag. Vi har ju en kläckare av annat märke därifrån (p and t 48 incubator tror jag den heter, en lite billigare större sort)... Har varit på lagning 3 gånger då det varit trassel hela tiden.  :-[ Nu funkar den äntligen som den ska.

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser