Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppar som hackar...  (läst 5064 gånger)

sallyzevenwacht

• Halland
Tuppar som hackar...
« skrivet: 26 maj-11 kl 20:24 »
Hej!
Jag har 7 höns och 3 tuppar i ett hönshus på ca. 8 kvadrat. Nu har två hönor varsin kyckling att ta hand om och de går i samma hönshus fast det är hönsnär imellan dom.
problemet: mina tuppar är ganska fientliga av sig, de hackade död på en kyckling från samma kull för ett litet tag sedan. Två av tupparna är inte så fina, och den tredje är otroligt snygg (verkligen waowsnygg) men han är också "tuffast". Jag vill helst ha kvar honom att avla vidare på, men jag vill också ha snäll tupp.
Jag är medveten om att jag har för många tuppar, och jag tänker att ta bort två...men vilka?! Alla tupparna är ganska tuffa men den finaste är som sagt tuffast. Tror ni att snyggtuppen lugnar ner sig när de andra två försvinner?
 Eller att ifall en fultupp stannar att han blir snyggare? Jag vill gärna ha kycklingarna tsm med de andra...
Dv. höns, undulater & ragdoll

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Tuppar som hackar...
« Svar #1 skrivet: 26 maj-11 kl 20:38 »
Hej
Den snyggaste och bråkigaste brukar vara den som bestämmer.
Du kan pröva att ta bort de andra 2 tupparna och sen se hur han beter sig.
Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 27 maj-11 kl 08:29 »
Nu får jag nästan upprepa vad jag skrev i ett annat ämne häromdagen, då gällde det höna som dödade andras kycklingar.
Det är inte normalt att en tupp dödar kycklingar. Skulle någon av mina göra det blev det yxan direkt. Men det gör de inte, tvärtom tar de fint hand om kycklingar, särskilt sedan mamman tröttnat på dem.
Vad menar du med "tuff"?  En tupp som är tuff på ett bra sätt är en gentleman mot hönor och kycklingar och tolererar andra tuppar bara de inte parar hans favoritdamer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #3 skrivet: 27 maj-11 kl 15:23 »
tuff tupp= hackar på hönorna, kan ibland anfalla människor... :o Okej, när jag skriver det ser jag hur dumt det ser ut och att de måste bort. Den finaste får stanna, eller?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 27 maj-11 kl 15:46 »
Näää, vad är det för tupp som hackar sina hönor o dödar kycklingar...  :-\ Nej, bort med sådana (kan ju ej vara bra att avla vidare på heller ifall sönerna och kanske döttrarna ev. får ökad risk att också bli barnamördare  :-X ) o behåll de snällare. Har just nu en höna med små dunbollar ute och släppte ihop henne med en araucanatupp och några andra damer. De har aldrig träffat varandra förut. Tuppen är jättefjantig och lockar på kycklingarna med mat han hittat ( och sten ::) ), rör inte ett dun på dem liksom hönorna inte eller gör, däremot kan de ge mamma höna ett tjuvnyp ibland har jag sett. ::)

Angående antal tuppar så har jag 3 tuppar och 5 hönor i en grupp utan problem och Emil hade ett tag 7 tuppar och 8-9 hönor. Så behöver inte bli kaos för att man har flera tuppar på färre antal hönor, men beror ju lite på hur de är som individer också. ::) Och även hur åldern bland tupparna är...
« Senast ändrad: 27 maj-11 kl 16:02 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #5 skrivet: 27 maj-11 kl 21:36 »
Saken är att jag inte har NÅGON snäll tupp :( får hoppas att någon av kycklingarna är tupp och så får jag ta bort de andra!

MalinLuna

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 03 jan-12 kl 19:06 »
Hej, har läst era inlägg här, hur har det gâtt, vilken typ av tupp har fâtt stanna? Jag har ocksâ tre tuppar, en som är äldst, ganska stilig, en ungtupp som är jättefin och en annan som blev sparad för att han var för mager för att slaktas, men han ryker nog när han är stor nog. Dom tvâ andra ville vi spara pâ för att se vilken som är bäst för avel, problemet är att den gamle tuppen (1.5 âr) har börjat hacka pâ den yngre (7mânader), inget allvarligt än, men lite, tror ni har dom kommer att komma överens och att den gamle kommer att lâta den yngre para sig med nâgra hönor, (har 10 höns), eller borde jag dela upp dom i tvâ läger med fem hönor var? Hoppas nân har lite tips att komma med.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 04 jan-12 kl 11:29 »
Har samma läge. Den sparade ungtuppen blir bortjagad av gammeltuppen och får bara sitta hungrig på pinn. Jag avvaktar ett tag - det har bara gått fem dar än. Kanske vänjer dom sig vid det nya läget så småningom. Under tiden handmatar jag honom och försöker uppmuntra honom att visa lite tåga  ::)
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 04 jan-12 kl 12:27 »
Håller med dom andra som svarade.

En  tupp som ger sig på hönor och kycklingar måste bort, oavsett vackert utseende eller ej.

Han nedärver egenskaper som är icke önskvärda. Det finns gott om godartade tuppar  till salu som sedan tillåta dig att sitta och gläda dig av kycklingar och mammor utan att dom måste blir inständga.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

David97

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 jan-12 kl 07:50 »
Hej, har läst era inlägg här, hur har det gâtt, vilken typ av tupp har fâtt stanna? Jag har ocksâ tre tuppar, en som är äldst, ganska stilig, en ungtupp som är jättefin och en annan som blev sparad för att han var för mager för att slaktas, men han ryker nog när han är stor nog. Dom tvâ andra ville vi spara pâ för att se vilken som är bäst för avel, problemet är att den gamle tuppen (1.5 âr) har börjat hacka pâ den yngre (7mânader), inget allvarligt än, men lite, tror ni har dom kommer att komma överens och att den gamle kommer att lâta den yngre para sig med nâgra hönor, (har 10 höns), eller borde jag dela upp dom i tvâ läger med fem hönor var? Hoppas nân har lite tips att komma med.

Att den äldre hckar, är för att nu börjar dom ordna rang igen.. Och då blir det bråk och nyp.. Jag hade 2 hönor som flög ihop blodet flög  :-\.. Men om det blir blodigaare, så antingen tar du bort den som är bäst (Snällast och modigast.. Man ska ju inte ha en tupp som dödar kycklingar.. O man ska inte haa en tupp som inte skyddar hönorna från rovisar..)

Jag har nu 7 tuppaar.. 1 Äldre, 6 ungtuppar, alla utom en galer.. Min äldre tupp är en riktig gentleman, när jag släppte ihop kycklingarna med flocken (Dom var ca 3 månader) Han rörde dom knappt.. (Var några små nyp på tupparna) Hönorna gjorde heller inget, jag blev helt chockad efter ha hört om tuppar som dödar nykomlingar.. Så det är riktigt olika på individer..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 05 jan-12 kl 10:02 »
Pha, säger jag bara. Tuppar ska aldrig döda nykomlingar, oavsett om det är kycklingar, hönor eller tuppar. Att de slåss om rangordningen är normalt, men när den andra ger sig så ska den ranghögste sluta slåss. En bra hönsflock ska bestå av flera tuppar, som hjälps åt att vakta mot rovdjur. De ranglåga tupparna är viktiga, de är dels reserver om något händer ledartuppen, dels ska de kunna offras för att skydda flocken. I vilda hönsflockar är det nästan alltid flera tuppar.

Tuppar ska vara snälla mot de som den känner, men vara tuffa mot faror. De ska kalla när de hittar godbitar, de ska hålla ordning på ev bråkstakar bland ungdjuren. En bra tupp har många egenskaper och roller att uppfylla.

Nu är det så olika hur vi håller våra djur. En del har en frigående hushållsflock, en del har små avelsgrupper, typ 1,2 eller 2,5 eller liknande. En del har blandade grupper, en del har rasrena. Detta ändrar ju förutsättningarna i flocken en hel del. Men elaka tuppar, tuppar som inte befruktar hönorna ordentligt, eller som har andra felbeteenden, de ska såklart tas bort. Det finns gott om tuppar, därför kan man selektera hårt bland dem.

Detta med att det kan vara svårt att se vilka tuppar som är bra är en av anledningarna till att jag gillar mina kombinationsraser. Där är det lönt att behålla tupparna tills de är fullvuxna, och då är det lättare att välja ut bra tuppar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David97

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 jan-12 kl 10:11 »
Håller med dej totalt om blandraser.. Jag har bara kläckt en gång, men jag behöll alla (Förutom en jag sålde med några hönor) Dom kom in i flocken vid ca 3 månaders ålder, inget hände, jag är jättestolt över båda mina äldre tuppar (En omkom i en drukningolycka R.I.P) Men nu har jag valt ut den som jag ska ha kvar, och snart dax för slakt at 2 st.. :) (Jag har 7 tuppar, 3 egenkläckta, en äldre, en Sussex som inte galer, en dv. kochin som precis börjat gala lite smått och kasnke någon mer.. Har jag 6 eller 7 tuppar tro...) Måste ut o kolla det.. ;O

MalinLuna

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 09 jan-12 kl 14:13 »
Jag tror att min gammeltupp e ganska snäll, vill nog bara skydda sina hönor. Nu har jag gjort sâ att jag lâter den yngre tuppen sova i ett separat litet hus med tre yngre hönor, och de yngre hönorna gâr efter "sin" tupp pâ dan med, alla är tillsammans dagtid. Vi har haft dessa rutiner en vecka nu och som det ser ut nu verkar allt frid och fröjd, fâr väl se hur allt utvecklar sig.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #13 skrivet: 09 jan-12 kl 15:35 »
Okej, såhär blev det. Jag tog hem kycklingarna + deras mammor och 1 till av de finaste hönorna (jag har mina höns i stallet, med hem menar jag hem till tomten til en renoverad lekstuga). Jag tog bort den finaste tuppen och hade kvar de andra ett tag, sedan gav jag bort de resterande hönorna till min kompis och så gick de andra tupparna bort också. De lever numera kvar som väldigt fina fjäderörhängen  ;D Tack för alla bra svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser