Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  maskinkläckning som misslyckas  (läst 1740 gånger)

kalas

maskinkläckning som misslyckas
« skrivet: 27 maj-11 kl 10:37 »
Har en covatutto 54 som jag har kläckt i nu 3 gånger.
Det har varit mycket dåligt resultat. Dels har inte äggen varit befruktade och dels har inte kycklingarna kläckts utan dött i ägget.
Nu till min fråga. Sist så var det välutvecklade kycklingar i nästan 15 ägg. Alltså har de dött på slutet av kläckningen.
Temperaturen har varit 37,5 grader och fuktigheten 40-50 % som jag höjt till 60-70 de senaste 3 dagarna. Det kläcktes 6 välskapta kycklingar men övriga dog i ägget.
Varför blir det så? det känns så himla trist med massor av kycklingar i äggen som inte kommer ut.
Kan det vara så att jag öppnat kläckaren för många gånger? Jag är lite snabb ibland kanske att öppna då jag är nyfiken när det har kläckts en kyckling.
Hoppas någon kan hjälpa mig så jag inte gör samma misstag igen. Ska snart ladda kläckaren igen.
/Eva

JohlinsHedemorahöns

• Gästrikland
SV: maskinkläckning som misslyckas
« Svar #1 skrivet: 27 maj-11 kl 11:20 »
Jag kan svara hur jag gör iaf, har också en Covatutto 54. Temperaturen ställer jag så den är mitt på 100 F-strecket på termometern. Sedan öppnar jag endast för att lysa äggen 1 gång samt fylla på vatten i behållaren ca 2 ggr. På dygn 18 stänger jag vändaren och ställer ner en liten burk till med vatten (ca 7x7 cm stor). Under kläckningen öppnar jag inte förrän det kommit ut så många att jag måste ta undan lite skal och plocka ut några torra kycklingar, det blir så trångt annars, endast en gång gör jag detta.
Mina kläckresultat i år: 83 % och nu senast 86 %

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #2 skrivet: 27 maj-11 kl 11:42 »
Du ökar fuktigheten för tidigt och dränker kycklingarna i äggen.  :(  Öka inte fuktigheten förrän det är hål i nästan varje ägg. Du ska stanna vändningen 3 dagar innan inte öka fuktigheten.

sallyomolly

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 maj-11 kl 11:51 »
Det går utmärkt att köra samma fukrighet hela tiden i små kläckare.

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 maj-11 kl 12:14 »
att öppna hela tiden ska inte skada, har du en bra kläckare så tar det max fem minuter innan den är uppe i  rätt temperatur igen. dock behöver du ju inte ha den öppen någon längre tid. själv höjer jag inte fuktigheten i slutet, har samma hela tiden och har toppen resultat, ( i danmark torrruvar man väldigt ofta med perfekt resultat. ) slutar vända 3 dagar innan, men har ibland glömt och har fått lika bra resultat om jag inte slutat vända.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

kalas

« Svar #5 skrivet: 27 maj-11 kl 13:46 »
Tack för er hjälp
Då verkar det nästan som att jag har höjt fuktigheten för tidigt. Jag slutar alltid att vända på dag 18.

Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser