Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang. värpning  (läst 1647 gånger)

6barnsmamma

ang. värpning
« skrivet: 27 maj-11 kl 10:41 »
hej.
ja jag har skaffat mej höns....är helt ny på det här, 14 hönor och 1 tupp.
jag ger dom någe helfoder som är i pellets form,sen tillsätter jag snäckskal.....när jag köpte dom för ett tag sen nu så värpte dom ca 4-5 dagar och det vart mindre och mindre ägg för varje dag som gick till att det inte kom några alls, nu undrar jag hur länge dom kan ha uppehåll när dom flyttat till nytt ställe innan dom sättter igång igen??

Xoot

• Gäst
SV: ang. värpning
« Svar #1 skrivet: 27 maj-11 kl 10:51 »
hej.
ja jag har skaffat mej höns....är helt ny på det här, 14 hönor och 1 tupp.
jag ger dom någe helfoder som är i pellets form,sen tillsätter jag snäckskal.....när jag köpte dom för ett tag sen nu så värpte dom ca 4-5 dagar och det vart mindre och mindre ägg för varje dag som gick till att det inte kom några alls, nu undrar jag hur länge dom kan ha uppehåll när dom flyttat till nytt ställe innan dom sättter igång igen??

Vid flytt brukar man räkna en veckas uppehåll.
Köp ett foder som heter FENIX HEL VÄRP. Det är alltså ett värpfoder. :)

Då ska du se!  ;D
ruggande eller ruvande höns lägger däremot heller inga ägg, iaf inte speciellt många.

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 27 maj-11 kl 11:01 »
Även jag är ju helt ny och grön på höns men åååå vad det är roligt  :D

Fick självöverta en höns besättning på 21 hönor och 3 tuppar mitt under smällkalla vintern.
De värpte inget alls när de kom men sen sakt drog det igång med ljusets hjälp plus att de
nu har tillgång till fria utevistelser i härligt stor hönsgård.

Idag får vi ca 7 ägg om dagen. Dock skall tilläggas att jag har ingen aning om vilken ålder
det är på djuren plus att en "höna" visade sig vara en kammoflerad tupp och att 2 hönor dött
(troliga av hög ålder kunde inte se någon avvikande på dem). Däremot har det tillkommit 7 små dunbollar!  ;D

Det verkar vara så att det tar tid för dem att finna lugn på en ny plats.
Ge dem bara lite tid så kommer du snart att få fler ägg är min förhoppning.
Lycka till!!!
Vill man så kan man ;P

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 maj-11 kl 11:30 »
Det är rätt som Majasmamma skriver.
Ljuset är en oerhört viktig roll i värpandet men sen är frågan hur mycket
man behöver tänka på det nu under sommaren, om hönsen går utomhus.

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 27 maj-11 kl 12:45 »
Låt mig förklara...
Vi fick våra höns under årets mörkaste tid. Detta fakto plus att själva flytten
gjorde att jag inte var orolig alls trots att det tog flera veckor innan första ägget kom.

Sen kom våren och ljuset och så även äggen.  ;)
Vill man så kan man ;P

Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser