Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många 1-3 veckors i en pallkrage?  (läst 3373 gånger)

HannaK

• Blekinge
Hur många 1-3 veckors i en pallkrage?
« skrivet: 27 maj-11 kl 14:17 »
Ja, ni som använder pallkragar eller dyl. Hur många kycklingar har ni i ett utrymme stort som en pallkrage?
Vad är lagom?

Undrar för att jag har mina "presentkycklingar" och några som jag kläckte fram av mina egna höns (när kläckaren ändå var igång) tillsammans i en pallkrage. De är sammanlagt 20st, det ser i nuläget inte trångt ut, kycklingarna är 2v gamla. MEN en del av dem får små hårda bajskulor runt klorna.  :-\ Jag byter allt strö och tidningar varannan dag och varannan dag strör jag nytt ovanpå det gamla. Det ser inte smutsigt ut hos dem.
Är det för många kycklingar på för litet utrymme?

rackarns

• Närke
SV: Hur många 1-3 veckors i en pallkrage?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-11 kl 17:45 »
det är inte för många, och att de får kulor på klorna är bara att pilla bort.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #2 skrivet: 27 maj-11 kl 23:09 »
Jag har just nu 13 st en vecka gammla kycklingar i 3 pallkragar på varandra , dem har hur mycket yta som helst att springa på :)

Turnit

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 maj-11 kl 06:42 »
Jag har 17st...och det funkar bra. Mina är 4v drygt.

Har köpt flera kragar nu, så jag kan ha en mindre till de nyfödda, så kan de  flytta över i den större sen.....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Znibban

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 maj-11 kl 11:46 »
Hur länge tänker ni ha de i pallkragen? När är de stora nog att slippa värmelampan?
Står era pallkragar inne hos de övriga hönsen? har ni tak över... hur många pallkragar har ni på varandra = hur högt har ni.
Mina små blandisar är 18 dagar och verkar flygredo redan...
Berätta hur ni gör och tänker göra framöver.
tacksam för ideer och erfarenheter  :-[

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 31 maj-11 kl 12:19 »
Det är väldigt olika för olika raser hur snabbt de börjar försöka flaxa över kanten.

Jag har mina kycklingar i källaren, inte i pallkragar men i en stor trälåda som är kanske 140 lång, 50 bred och 50 hög. Där kan man lätt ha ett 20-30 tal kycklingar de första veckorna. Jag ska ordna så att jag har som till vaktelkycklingarna, ett nät i ram som jag lägger över lådan så att de inte kan flaxa ut.

På sommaren brukar det räcka med typ 5 veckor under värmelampan tycker jag, men det beror på hur tidigt rasen får fjädrar, och på vädret såklart. Men har kycklingarna fått bra med fjädrar och man gradvis sänkt temperaturen i lådan, så kan de om vädret är bra vara ute vid 4-5 veckors ålder. Blir vädret sämre så kan man få ta in dem igen. Unga kycklingar släpper jag inte ut om det verkar bli kallt, regnigt eller blåsigt.

Jag har precis köpt nya värmetak från England, de kom i förmiddags. Så jag ska bygga en hylla som passar för stora plastbackar och där ska jag ha kycklingar, ällingar, gässlingar och vaktlar i olika åldrar under deras första veckor. Jag har kommit fram till att trä, oavsett hur väl man målar det, inte går att göra tillräckligt rent för att inte riskera sjukdomar som t ex coccidios på nykläckta. Att enkelt kunna hålla rent och torrt är viktigt.

Jag är också noga med att ha värmekällan i ena änden och mat och vatten i andra änden. Vattnet jäser snabbt om det står för varmt. Jag sätter maten så långt från vattnet som möjligt, dvs vatten och foderautomat står i varsitt hörn. Då hamnar inte så mycket mat i vattnet, och då håller sig vattnet fräscht längre. Att ha långt mellan mat, vatten och värmekälla innebär också att kycklingarna rör sig mer, vilket är bra för benen, och att de vänjer sig vid svalare temperaturer på ett naturligt sätt.

Bra vatten- och foderautomater är svåra att hitta, men guld värda. Det gäller att hålla mat och vatten rent, och de ska ha fri tillgång. Men de får inte kunna hälla ut för mycket, eftersom det dels är slösigt, dels innebär ökad risk för bakterietillväxt, eller att kycklingarna blir blöta och kalla. Sen vill man ha det smidigt så att det inte blir för mycket arbete med påfyllning och renhållning, det är roligare att kunna lägga tid på att gulla med sötisarna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 04 jun-11 kl 10:56 »
Det är väldigt olika för olika raser hur snabbt de börjar försöka flaxa över kanten.

Jag har mina kycklingar i källaren, inte i pallkragar men i en stor trälåda som är kanske 140 lång, 50 bred och 50 hög. Där kan man lätt ha ett 20-30 tal kycklingar de första veckorna. Jag ska ordna så att jag har som till vaktelkycklingarna, ett nät i ram som jag lägger över lådan så att de inte kan flaxa ut.

På sommaren brukar det räcka med typ 5 veckor under värmelampan tycker jag, men det beror på hur tidigt rasen får fjädrar, och på vädret såklart. Men har kycklingarna fått bra med fjädrar och man gradvis sänkt temperaturen i lådan, så kan de om vädret är bra vara ute vid 4-5 veckors ålder. Blir vädret sämre så kan man få ta in dem igen. Unga kycklingar släpper jag inte ut om det verkar bli kallt, regnigt eller blåsigt.

Jag har precis köpt nya värmetak från England, de kom i förmiddags. Så jag ska bygga en hylla som passar för stora plastbackar och där ska jag ha kycklingar, ällingar, gässlingar och vaktlar i olika åldrar under deras första veckor. Jag har kommit fram till att trä, oavsett hur väl man målar det, inte går att göra tillräckligt rent för att inte riskera sjukdomar som t ex coccidios på nykläckta. Att enkelt kunna hålla rent och torrt är viktigt.

Jag är också noga med att ha värmekällan i ena änden och mat och vatten i andra änden. Vattnet jäser snabbt om det står för varmt. Jag sätter maten så långt från vattnet som möjligt, dvs vatten och foderautomat står i varsitt hörn. Då hamnar inte så mycket mat i vattnet, och då håller sig vattnet fräscht längre. Att ha långt mellan mat, vatten och värmekälla innebär också att kycklingarna rör sig mer, vilket är bra för benen, och att de vänjer sig vid svalare temperaturer på ett naturligt sätt.

Bra vatten- och foderautomater är svåra att hitta, men guld värda. Det gäller att hålla mat och vatten rent, och de ska ha fri tillgång. Men de får inte kunna hälla ut för mycket, eftersom det dels är slösigt, dels innebär ökad risk för bakterietillväxt, eller att kycklingarna blir blöta och kalla. Sen vill man ha det smidigt så att det inte blir för mycket arbete med påfyllning och renhållning, det är roligare att kunna lägga tid på att gulla med sötisarna.
Tack för ett bra svar Caroline :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser