Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  glödelampa som varmelampe  (läst 2216 gånger)

N

• Bohuslän
glödelampa som varmelampe
« skrivet: 28 maj-11 kl 21:24 »
Hejsan
findes nogen som har erfaring med at använde en almindelig glödelampa som varmelampa til kycklingar?
jeg har testet og den kan let göre 30 grader i en kasse.

Venlig hilsen
N

Torry

SV: glödelampa som varmelampe
« Svar #1 skrivet: 28 maj-11 kl 21:43 »
En värmelampa är gjord för att avge värme inte ljus, djuren måste ha släckt ett visst antal timmar för att kunna vila, det bästa alternativet är en keramiklampa som inte avger något ljus alls utan bara värme.
Enl jordbruksverket: Värphöns bör ha en minst åtta timmars lång sammanhängande mörkerperiod per dygn. Slaktkycklingar bör ha en sammanhängande mörkerperiod på minst fyra timmar per dygn.
//Torry
« Senast ändrad: 28 maj-11 kl 21:52 av Torry »

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #2 skrivet: 28 maj-11 kl 22:07 »
Men mina kycklingar har aldrig haft det helt släckt ett viss antal timmar utan värmelampa (röd). Är det fel? Dem är på dygnet runt med rött sken.

Torry

« Svar #3 skrivet: 28 maj-11 kl 22:11 »
En värmelampa med rött ljus är ju en värmelampa och ingen glödlampa så det är ju inget fel.  Antar att det röda ljuset är anpassat för att inte vara stressande.
//Torry

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 28 maj-11 kl 22:16 »
Hejsan! Ja fick en kyckling i fjol å de funkar jättebra me en 40watts lampa den kycklingen mådde super :)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #5 skrivet: 28 maj-11 kl 22:18 »
En värmelampa med rött ljus är ju en värmelampa och ingen glödlampa så det är ju inget fel.  Antar att det röda ljuset är anpassat för att inte vara stressande.
//Torry

Okej, men då gör jag rätt ändå. Blev lite svett !! :)

fräsen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 maj-11 kl 23:24 »
jag födde upp 21 kycklingar med glödlampa, de verkade inte ta ngn skada.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #7 skrivet: 29 maj-11 kl 07:22 »
Finns det värmelampor på 60-70W?

Det blir på tok för varmt i badrummet av lampan som sitter i och den får sitta ganska högt för att kycklingarna inte ska bli kokta :s
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Vallagård

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 29 maj-11 kl 07:45 »
När mina kycklingar är nykläckta har jag dem inne ett par dagar med en vanlig glödlampa.
Jag tror inte de tar skada av det.
Brahma blandad grupp * Stor Silkes * röd * svart-blå * Spättad grå * vit * Dvärgkochin blandad grupp *Dvärg Wyandotte silver svart randad *Dvärg wyandotte gul columbia * RIR * Ölandsdvärg * Islands * Maran * Isbar * Japanska dvärgvaktlar * Fasan *

Misonten

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 29 maj-11 kl 08:06 »
Samma här hade glödlampa till mina små o dom är pigga o glada  ;D
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

mymlan65

• Småland
« Svar #10 skrivet: 29 maj-11 kl 08:22 »
En värmelampa är gjord för att avge värme inte ljus, djuren måste ha släckt ett visst antal timmar för att kunna vila, det bästa alternativet är en keramiklampa som inte avger något ljus alls utan bara värme.
Enl jordbruksverket: Värphöns bör ha en minst åtta timmars lång sammanhängande mörkerperiod per dygn. Slaktkycklingar bör ha en sammanhängande mörkerperiod på minst fyra timmar per dygn.
//Torry

Detta gäller inte när de är nykläckta, eftersom de behöver värme dygnet runt under en tid tills de fått fjädrar. Att de sedan ska ha släckt en viss tid har också att göra med äggläggningen, eftersom ljuset styr den. Med för mycket ljus blir de stressade eftersom man driver på äggproduktionen. Rött ljus har man framför allt för att det är snällare mot ögonen.
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

mymlan65

• Småland
« Svar #11 skrivet: 29 maj-11 kl 08:23 »
och...., vanlig glödlampa går fint....
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser