Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Alltså, vad använder du för att starta en brasa.

Använder "böset" som blir efter veden - samlar ihop när jag plockar in veden i vedboden och lägger på hög så det är klart tills vintern
11 (35.5%)
Använder bara tidningspapper
8 (25.8%)
Späntar massor med ved under sommaren så det finns klart tills vintern
2 (6.5%)
Vaddå starthjälp? Här kör vi med två rejäla vedklabbar och tändsprit.
0 (0%)
Späntar allt eftersom - attans så kallt det är på vintern
10 (32.3%)

Antal personer som röstat: 27

Författare Ämne:  Hur förbereder du en brasa?  (läst 10197 gånger)

Tant Jansson

• Östergötland
Hur förbereder du en brasa?
« skrivet: 29 maj-11 kl 12:00 »
Blev lite fundersam över hur ni andra gör. Det pratas mycket om själva veden. Kubik hit och kubik dit.  :D Men för att få den sköna, mumsiga värmen måste ju veden antändas.
Tant inte fru, om jag får be. :D

Skogsola

• Gäst
SV: Hur förbereder du en brasa?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-11 kl 12:11 »
 Så länge vi lever kvar i konsumsionssamhället så dränks vi i direktreklam, tidningar och mjölkpaket. Märk att förbränning under energiutvinning klassas som återvinning. :-)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 29 maj-11 kl 12:15 »
Mest kombination av papper och späntved. Ny favorit är att kombinera detta med ett mjölkpaket:
Tag ett torrt mjölkpaket, gör några lufthål i botten, stoppa i tidningspapper och späntved, in i spisen, stoppa papper och späntved omkring, samt ved ovanpå.

anders50

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 maj-11 kl 12:32 »
På med fläkten...ned med ett par nävar mindre bitar ca.5 cm i dia...på dessa 4-5 sidor tidningspapper...tänd!  När det tagit sig i veden så fyller jag på så mycket ved som går åt för att tankarna ska laddas fulla. Klart!  :)

Egge

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 29 maj-11 kl 12:33 »
Mest kombination av papper och späntved. Ny favorit är att kombinera detta med ett mjölkpaket:
Tag ett torrt mjölkpaket, gör några lufthål i botten, stoppa i tidningspapper och späntved, in i spisen, stoppa papper och späntved omkring, samt ved ovanpå.

Måste jag testa :).. mjölkpaket har man mycket av :)..

//Egge

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 29 maj-11 kl 12:33 »
Späntkniv och liten yxa i anslutning till kakelugnen. Pappersbit och en tändsticka.

Om jag stöter på extra kådrik ved så lägger jag undan den för att ha och spänta till tändved.

I pannen bottnar jag med bös och en pappersbit. Tändsticka igen. Sedan lite finkluven ved eller murken men torr ved. Ett par vedträn. När glödbädd bildats. på med riktig ved och starta fläkten.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #6 skrivet: 29 maj-11 kl 13:06 »
Björknäver, späntved från tall + "gadd".

Reklam blir det så förb...t med aska utå, så den åker till åtv.
Mjölkpaket kan däremot "slinka med", även om bla Jötul avråder från att elda detta i deras murspisinsatser.

Skogsola

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 maj-11 kl 13:14 »
 Mycket aska är bra för den tar bort lukten på utedasset och är bra gödning.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 maj-11 kl 13:26 »
Alla gamla brädlappar som blir över späntar jag upp till "tänneved". Tar in en låda åt gången, så får det torka lite extra i rumstemperatur innan jag använder det. Sedan har jag en flaska av biltemas billiga tändvätska också till hjälp de dagar det krånglar. Men det är hemligt  o:)

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 29 maj-11 kl 13:30 »
På med fläkten...ned med ett par nävar mindre bitar ca.5 cm i dia...på dessa 4-5 sidor tidningspapper...tänd!  När det tagit sig i veden så fyller jag på så mycket ved som går åt för att tankarna ska laddas fulla. Klart!  :)

Precis samma här i pannan! Fast vardagmorgnar på vintern brukar jag fuska med tändvätska också. *Fooofff*, sen kan man fylla pannan och göra annat istället för att stå i pannrummet och glo.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Skogsola

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 maj-11 kl 13:37 »
 Förre ägaren på mitt torp har samlat björknäver i säckar som han har ställt i vedskjulet. Det kan ju vara bra om man inte hinner att hämta sin reklam för det är en halvmil till postlådan här.
 Konstaterade att näver inte fanns som alternativ. Men det kanske går under "bôs"?  :)
« Senast ändrad: 29 maj-11 kl 13:48 av Skogsola »

Lainde

• -
« Svar #11 skrivet: 29 maj-11 kl 13:47 »
Mycket aska är bra för den tar bort lukten på utedasset.

Det måste provas!.

Reklameldandet får däremot vara för min del med egen sotning/4 eldstäder.
(Återbördas givetvis som skogsgödsling).

Lainde

• -
« Svar #12 skrivet: 29 maj-11 kl 13:52 »
Sedan har jag en flaska av biltemas billiga tändvätska också till hjälp de dagar det krånglar. Men det är hemligt  o:)

"Stockholmsnäver"!.  ;D

Jag fuskar oxå lite ibland,,,,,, med en gasolbrännare istf tändstickor.

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 maj-11 kl 14:00 »
Reklam blir det så förb...t med aska utå, så den åker till åtv.
Det är olika med olika sorters reklam. Glansigt papper är ju impregnerade med någon sorts lera, så de blir det mycket aska av, om det ens brinner. Men en del reklam är ju gjord av papper som liknar det i dagstidningar, och det brinner bra utan att ge så mycket aska

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 maj-11 kl 14:09 »

Tändvätska?

Öh..Det osar stadsbo.. ;D ;)

Hugger småstickor, täljer till några ännu smalare.
Knäcker dom på mitten, men så att dom ännu hänger ihop.
Bygger upp ett litet torn och för det mesta används bara EN tändsticka!

När vi är ute på tur och har "turister" med oss så brukar det vara mycket uppskattat och populärt att se när lägerbålet tänds från grunden och med bara en tändsticka. :)
Viss vadslagning brukar göras och det slutar oftast med att någon av våra gäster får diska!
 ;D

Ang. lumberjacks gasolbrännare så torde detta vara det mest effektiva att använda om man har en panna och eldar i.

/Neiklot

anders50

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 maj-11 kl 14:12 »
Precis samma här i pannan! Fast vardagmorgnar på vintern brukar jag fuska med tändvätska också. *Fooofff*, sen kan man fylla pannan och göra annat istället för att stå i pannrummet och glo.

Haha...så det är din Fooofff-rök jag ser på vintermorgnarna då?   ;D

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 29 maj-11 kl 14:15 »
Haha...så det är din Fooofff-rök jag ser på vintermorgnarna då?   ;D
Ja, kanske syns det ända till g-v från G-ö.. Brasan tar sig snabbt i alla fall! Etanol är ju tamigfan ännu bättre. En granne använder det... Min svåger tänkte prova men det slocknade så han kikade in i vedluckan och *pooff* så var ögonbryn, skägg och lugg svedda... Han återgick till tidningspapper och kartong.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #17 skrivet: 29 maj-11 kl 15:17 »

Tjärveds pinnar/stickor ,några blad från en dagstidning och en tändsticka. Eller gamla mjölkkartonger tidigare men nu har dom en plastpip så det har vi slutat med.
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #18 skrivet: 29 maj-11 kl 15:45 »
Jag brukar alltid riva lös lit näver från vedträna innan jag slänger in dem i kökspannan. Dessa näverbitar sparar jag och använder när jag ska tända. Knökar in massa näver i botten, några vedträn som inte är alltför tjocka ovanpå och sen tänder jag. Funkar HUR BRA SOM HELST och man behöver bara en tändsticka. Skulle man mot förmodan bli utan näver någon tändning så blir det mjölkpaket och "bösse" :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #19 skrivet: 29 maj-11 kl 16:48 »
Vi har ingen panna utan en gammal hederlig vedspis i köket. Den laddas med någon sida ur en dagstidning, ev lite näver, lite späntad ved (som späntas eftersom direkt vid spisen mha en machete... ;D ), sen kör vi med draken, dvs en gasbrännare  8)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser