Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mignonägg i king suron, hur gör ni?  (läst 1377 gånger)

nina77

• Hälsingland
Mignonägg i king suron, hur gör ni?
« skrivet: 29 maj-11 kl 17:23 »
Jag ska kläcka mignonägg i min king suro. Jag har lagt i 12 st skickade ägg, eller dom står eftersom jag läste att det skulle vara bäst för skickade ägg. Kläckaren håller runt 37.5 grader och luftfuktigheten pendlar mellan 60-63. Är det ok? Hur går ni till väga härefter?? Nu vänder jag mig bara till er som kläcker i likadan kläckare. Doppar ni äggen nån gång, när lyser ni första gången, när stänger ni vändningen. Höjer ni då till 80% eller gör ni det först på kläckdagen och höjer till 70% innan. Sprayar ni äggen? Många frågor, men jag har bara kläckt hönskycklingar förut. Jag la i äggen i torsdags.

Tack på förhand!

linisgirl

• Ångermanland
SV: Mignonägg i king suron, hur gör ni?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-11 kl 20:52 »
Hej!
Jag ska svara lite jag har en king-suro Är inne på dag 23 nu och jag lyste mina ägg för första gången på dag 7. Då kunde man se tydligt å plocka bort obefruktade ägg! 37,5 är lämplig temperatur och 60% i luftfuktighet tills sista veckan. Då man höjer till 70% sen 3 dagar innan stänger man av vändarmotorn och tar bort mellanväggarna, Sedan samma dag som första hålslaget i ägget så höjer man luftfuktigheten till 80%. Jag har börja spraya mina ägg nu med blomspruta för jag tycker dom kan få lite extra fukt så dom lätt tar sej ut ur äggen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser