Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ovanligt många lamm  (läst 1189 gånger)

hallstabonden

ovanligt många lamm
« skrivet: 31 maj-11 kl 08:43 »
Hos mej har lammningen gått över all förväntan!!
Har tre tackor som alla fått trillingar,fina välväxta stora lamm.En köttrastacka som hon fick t.o.m två lamm.dom brukar bara få ett.Nu har jag 9 tackor lammade och 19 stora fina lamm,har en olammad.Har även hört att flera här i Jämtland haft mycket bra lammningar med många lamm.Fördelningen är ok med,av mina 19 är 10 bagglamm.

hallstabonn

vårlängtan

• Småland
SV: ovanligt många lamm
« Svar #1 skrivet: 01 jun-11 kl 18:01 »
Vi har finull och medeltalet brukar ligga på två per tacka, ungtackorna får oftast bara en.
I år fick flera stycken tre lamm, ett par lamm drog vi ut pga att de låg lite fel, men annars gick allt utmärkt.
Dock har vi mist tio av 35 lamm till räv. De  har bl a tagit två lamm för en nylammad tacka mitt på em. De små var
bitna i huvud och höfter, främst, och sedan har nog kråkor varit framme och hackat i ögonen. Inget trevligt, min make fick avliva dem.
Så trots en god lamningsperiod med många lamm och lätta födslar (inga döda eller svaga) så blev det
en sorglig första tid.
Njuter av värme och allt det gröna!

hallstabonden

SV: ovanligt många lamm
« Svar #2 skrivet: 02 jun-11 kl 12:04 »
för djävlig med räven....sköt själv en otroligt skabbig rävtik i förra veckan,dock var hon i så dåligt skick att hon ej klarat av att ta något lamm,men nu i morse hade jag en mårdhund inne i fårhagen!!detta är ett riktigt djävulstyg med jakttid året runt på.Vet ej om dom går på lammen.Jo,det var det jag tänkte berätta,har två förstagångstackor.Dessa fick även dom två lamm vardera.dock var dom ganska så så dessa har jag stödmatat med flaska ett par dagar.Men nu är alla ute på bete.

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser