Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blivande andägare har en massa funderingar...  (läst 3371 gånger)

boerperd

Blivande andägare har en massa funderingar...
« skrivet: 31 maj-11 kl 12:38 »
vi kommer att skaffa ankor såsmåningom när tiden finns....

Hur gör man när man kommer till slakt?
Får man slakta själv? Vilken typ av utbildning krävs?

Kan man ha badet upphöjt med ramp och "soldäck"? För att underlätta rengöring...

hmmm, det var nog allt för nu:-)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Blivande andägare har en massa funderingar...
« Svar #1 skrivet: 31 maj-11 kl 12:50 »
Ankor ska slaktas med 4 veckors mellanrum, annars håller de på att få fjädrar och blir omöjliga att plocka rena. Man slaktar dem vid 12,16, 20, 24... veckors ålder.

Man måste inte ha någon utbildning för att slakta till husbehov, men man ska ha nödvändig kunskap. Be någon kunnig hemslaktare att visa hur man gör. Om du slaktar själv så får du inte sälja köttet. Det finns mer om vilka regler som gäller för att hålla ankor på http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/mattforstallbyggnaderochburar/kalkonerankorochgass.4.67e843d911ff9f551db80002527.html

Man kan ha badet upphöjt, tänk bara på att se till att de har en ramp så att de kommer upp ur vattnet om de skvätt ut så mycket vatten att de har svårt att komma ut annars. Och det är bra om man antingen har avrinning i botten eller att dammen är så liten att den går att välta på sidan när man ska rengöra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

boerperd

« Svar #2 skrivet: 31 maj-11 kl 21:34 »
Tackar!

Kan man ha ett badkar som man gör en ramp i?
Vilka raser är bra att börja med? Jag vill ha dom både som sällskap, ägg och kött....

Mvh
Mickan

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 31 maj-11 kl 22:29 »

Vilka raser är bra att börja med? Jag vill ha dom både som sällskap, ägg och kött....
pekingankor är världens mest spridda produktionsras.. mycket trevlig och ekonomisk... flyger ej...
myskankor är väldigt produktiva och trevliga.. flyger dock...

tunga raser med dålig flygförmåga är lättast att hantera.. 
bland lantraserna finns bra sorter oxå,... svensk gulanka och blåanka..blekingeanka..
Fjäderfän och kaniner

boerperd

« Svar #4 skrivet: 01 jun-11 kl 07:45 »
Är det vanligt att myskankor flyttar? Om man har dom instängda i början så att dom vet var maten och tryggheten finns? Jag har ju alla mina djur lösa på dagarna, och vad jag förstår så tar myskankorna sniglar? 

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 01 jun-11 kl 08:05 »
Är det vanligt att myskankor flyttar? Om man har dom instängda i början så att dom vet var maten och tryggheten finns? Jag har ju alla mina djur lösa på dagarna, och vad jag förstår så tar myskankorna sniglar?
De flyttar nog inte, men de kan ta sig iväg ganska långt bort, och hittar de något bättre ställe att värpa än i redet, så värper de där istället. Mina har hittat ett stort ihåligt träd där de värper, så jag är tvungen att be grannflickan att krypa in och hämta äggen med jämna mellanrum...

Någon har gjort bra reklam för myskankorna som snigelätare. Sanningen är den att ALLA unga ankor är bra snigelätare, oavsett ras, medan de vuxna ankorna, oavsett ras, är väsentligt sämre. Mina pekingankor äter väl så många sniglar som mina myskankor under sitt första år.

Jag har stora inhägnader till mina ankor, varje grupp har typ 1000-2000 kvadratmeter. Men glömmer jag att stänga en grind så är de ute på grannens åker, i hästhagen på andra sidan vägen, eller än värre, på vägen. De kan snabbt gå typ en kilometer bort. Så det är klokt att begränsa dem så att de inte blir påkörda eller förstör hos grannen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

boerperd

« Svar #6 skrivet: 01 jun-11 kl 08:55 »
Okej! Jag har kaninen och grisen lösa på gården, och dom håller sig på plats... Men det säger ju inte att ankorna kommer hålla sig oxå...
Hur stort ska man ha per anka? I huset och i rastgården?
Kan man ha ankor och höns tillsamman?
Hur inreder man ett ankhus?
BIlder tack!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 01 jun-11 kl 09:19 »
Om du läser i min länk till jordbruksverkets hemsida i mitt inlägg ovan så ser du vilka regler som gäller.

Det finns en massa bra information i de olika trådarna här på alternativ. Sök lite i dem och ställ mer detaljerade frågor, så är det lättare att svara.

Om du tittar i mitt album under "Media" så ser du bilder på hur mina gås- och ankhus ser ut.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 01 jun-11 kl 11:29 »
Men det säger ju inte att ankorna kommer hålla sig oxå...

Jag har mina lösa och våran tomt är inte allt för stor. De har aldrig dragit någonstans utan håller sig på gården på ett visst område. Däremot på vårat förra ställe med våra förra ankor så vaggade de iväg längst vägkanten till ett kärr ute i skogen, trotts att de hade en damm hemma som var 20 gånger större än den i skogen... Kanske fanns smaskigare saker i den. ::) Förstår inte heller hur de kunde veta att detta kärr fanns där borta, de bara drog helt plötsligt men efter en del vallande hem igen så slutade de.

Så ankor kan både hålla sig där de ska och en del inte. ;D 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

boerperd

« Svar #9 skrivet: 01 jun-11 kl 11:32 »
Oj, vilka fina och enkla hus! Jag som tänkte bygga om en byggbod som ankhus...
Är det en nackdel att ha dom i några plusgrader på vintern? Klarar dom sig bättre utan att bada när det är frysgrader?

boerperd

« Svar #10 skrivet: 01 jun-11 kl 11:34 »
hmm, vi har inget kärr i närheten... Men en å med bäver i... Hmm, jaja dit är det iallfall inga vägar i vägen !

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 01 jun-11 kl 11:39 »
Det är väl inte en nackdel direkt, om de har plusgrader. Men blir det för varmt, och om man dessutom har lampa till dem, så finns det risk för att de börjar värpa alldeles för tidigt. Det är inte bra, för då infaller ruvningslusten vid fel tidpunkt, om man tänker låta dem ruva själva. Och det finns risk för att de gör uppehåll i äggläggandet just när man som mest vill lägga ägg i kläckaren om man kläcker så. Dessutom fryser äggen lätt sönder om de värper när det är för kallt.

Jag ger mina badvatten om det är varmare än ett par minus, annars får de bara dricksvatten. Bada behöver de för att hålla sig rena, och förhoppningsvis är det plusgrader ofta nog för det även på vintern. Och så behöver de bada, lite beroende på ras, för att befruktningen blir mycket bättre och de får para sig i vatten.

boerperd

« Svar #12 skrivet: 01 jun-11 kl 11:53 »
Så att ha någon plusgrad och vattenbalja är lyx för ankorna?! Då får det bli som jag hade tänkt mig:-)
Nu har jag inte tänkt ha ankorna för att få ällingar, utan i första hand för ägg och sällskap! Några ällingar för slakt kan jag tänka mig att testa... På vintern kanske jag kan ha honor och hanar delade så att det inte blir befruktade ägg?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 01 jun-11 kl 12:10 »
Du behöver inte ha hanar och honor delade. Om inte äggen ruvas så händer det ju inget, inget utvecklas, de är precis som ett obefruktat ägg. Bara att plocka bort äggen som blir så att inte honorna vill lägga sig och ruva. Och de kan lägga sig och ruva på ägg trotts att de inte har några hanar i närheten. Är en instinkt att när de samlat ett visst antal ägg i sitt rede så är det dags att börja ruva oavsett om äggen är befruktade ir ej! En del sorter har lättare för att lägga sig och ruva medan andra har sämre ruvlust och kan vara knepigare att få ällingar efter den naturliga vägen.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 01 jun-11 kl 12:14 »
Varför skulle du ha dem delade? Ankorna ruvar lika gärna obefruktade som befruktade ägg, och så länge som de inte är ruvade så smakar befruktade ägg identiskt med obefruktade.

Lyx i rimlig mängd är bra för djuren, om de får en miljö som är alltför förändrad från den som de är anpassade till så kan det få oönskade effekter. Det är inte bra för djur att ha alldeles för mycket ljus på vintern om de är anpassade till säsongsvariationer. Det är inte bra med alltför näringsrik mat, då blir de feta, får fertilitetsproblem och andra vällevnadssjukdomar. osv.

Ankor mår bra av säsongsvariation, de fryser inte även om det är många minus, om de bara får lagom mycket foder och har tillgång till vindskyddat hus med halm i. Mina ankor och gäss vägrar gå in under dagarna även om det blåser snöstorm. De gillar att vara ute. Fast att de gillar sina hus, och gärna går in där på kvällen för att sova.

boerperd

« Svar #15 skrivet: 01 jun-11 kl 12:40 »
Så om jag rensar redena dagligen så är det alltså inga problem!? Toppen!
Jag har tänkt mig ha gården öppen på dagarna, så ankorna kommer få vara ute som dom vill, anledningen till att jag vill ha lite värme inne är för att underlätta vattenhanteringen.. Så lyxen är för min skull!

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet! Jag känner ingen som har ankor och knappt nån som har höns...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 01 jun-11 kl 13:27 »
Jo, jag har själv funderat på att skaffa en värmeplatta till vattnet, men ankor är så destruktiva, så det gäller att bygga in all el bra, så att man inte får grillade ankor  :-X.

Förresten så får man inte ha ankor tillsammans med höns, men det är det många som har ändå. På dagarna kan mina höns gå in i ankhusen, men de bor på olika ställen på nätterna. Och jag är noga med att ankorna inte ska kunna gå in till hönsen, de slabbar ut allt vatten och skitar ner något alldeles väldigt.

Från http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/sjukdomar/fagelinfluensa/vadinnebarskyddsnivaerna.106.3f70593f123bdfdb51a8000646.html
Citera
Regler som gäller alla fjäderfä oavsett skyddsnivå:

* Fjäderfä får bara ges dricksvatten som kommer från borrad eller grävd brunn eller annat vatten som är godkänt som livsmedel.
    * Andfåglar, som ankor, gäss och änder ska hållas åtskilda från övriga fjäderfä på en anläggning, eftersom smittade andfåglar kan fungera som symptomfria överförare av virus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser