Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har ni varit med om att katten tagit era hönor?  (läst 7330 gånger)

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
Har ni varit med om att katten tagit era hönor?
« skrivet: 31 maj-11 kl 19:39 »
Hej!

Jag börjar bli orolig att vår katt ska ta våra dvärghöns när de går fritt ( dv. silkes, chabo och dv. kochin). Just nu går de bara i inhägnaden då de bara är 2 månader gamla.

Anledningen till att jag börjat bli orolig är att han tog en DUVA idag!!!!! En stor fullvuxen duva, som var tillsynes frisk i dött tillstånd.   >:(  Har inte heller sett att någon av de tre duvor som brukar vara i vår kompost har sett sjuk ut. Häromdagen tog han en ekorre...
Han är bara en liiiten bondkatt...

Har ni varit med om katter som tagit höns?  :(

Malin
« Senast ändrad: 31 maj-11 kl 19:45 av Lyckliga Höns »
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Har ni varit med om att katten tagit era hönor?
« Svar #1 skrivet: 31 maj-11 kl 19:59 »
Nepp, vår kisse är inte det minsta intresserad av hönsen och då är de minsta jag har haft sebright-korsningar. Däremot fångar hon gärna både stora sorkar och andra fåglar.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

freeky

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 maj-11 kl 20:10 »
Mina katter går helst inte i närheten av hönsen, dom är väldigt otäcka ;D

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 31 maj-11 kl 20:20 »
Våra katter har lurat på våra dvärgkochins. Tuppen ställde sig längst fram mot katten och viftade med vingarna och visade att han minsann skulle passa sina damer. :-D

Tror nog att katterna testade ett par gånger för tuppen satt på sittpinnen och skakade några gånger. Han lyckades i alla fall. De tittar inte åt hönsen idag så något har absolut hänt mellan dem. Utan att de varit lösa alltså!!

Vi kommer aldrig släppa våra dvärgkochins lösa. Vi hade tänkte det från början. Till och med skatorna får dem att springa in från sin hönsgård så vi ska till och med sätta nät ovanpå deras bur (deras är jättestor).

Våra stora kochins däremot. De går som de vill. Ljuvligt att se dem och de njuuuuter. Ligger ihop med getterna och strosar omkring, jagar skatorna och glor på katterna. Underbart att se dem. :-)

I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

flax

• Halland
« Svar #4 skrivet: 31 maj-11 kl 20:45 »
Vår lilla bonnkatt rör aldrig hönsen! o:)
Glad för det, alla går fritt ute, även dvärg hönsen.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

kennetshöns

« Svar #5 skrivet: 31 maj-11 kl 20:48 »
Hej
Vi har en kattunge som gärna smyger lite på långt håll men när hönsen ser katten och går mot den så drar hon snabbt
Även någon grannes katt som går här men den har inte ens gått nära så tror att det är lugnt är ju många att bråka med på samma gång!

Men däremot en granne som haft en hund som åt upp 14st 1v kycklingar en gång

Kenneth

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 maj-11 kl 21:04 »
Ja, en dvärghöna och andras katter i hönsgården, men de har blivit påkomna i tid.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 31 maj-11 kl 22:37 »
Nope. Våra katter aldrig tagit något, ej eller några kycklingar. Däremot kan de gå o hämta stora sorkar som är dubbla storleken mot vad en del av pippina är. För tillfället har jag en hönsmamma med ett gäng kycklingar i utegård och kycklingarna springer utanför gården nästan lika ofta som de är i den.  :-X Katterna har jag sett passerat några meter ifrån flera gånger men de ser knappt åt kycklingarna. Kycklingarna är för övrigt 2,5 veckor gamla.

Antingen så förstår katterna att dessa pippinar tillhör familjen och att man ej får röra ir så är de helt enkelt för fega att våga sig på. En utav dem har fått en arg dvärg kochintupp i baken 2 gånger och en gång 2 tuppar från varsin sida och en annan en tupp på flera kg emot sig. ::) :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #8 skrivet: 31 maj-11 kl 22:46 »
Jodå, en relativt stor perserkorsning.
Han kunde ligga i timmar och bara vänta på att en höna skulle "glömma bort" att han fanns där och komma tillräckligt nära. Sen levde inte den hönan mer :P. Kan nämna att katten dessutom klättrade upp till skatornas bon och plockade skatungar alltmedans föräldrarna gjorde allt för att få bort honom. De hackade honom i huvudet, drog honom i svansen osv. Katten la bara bak öronen, kisade med ögonen och fortsatte >:D.
Annars var det en himla go katt, synd att han gjorde så, för han blev inte mycket äldre än den sista hönan han tog. :'(

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Katt
« Svar #9 skrivet: 01 jun-11 kl 04:07 »
Här har ingen höna blivit tagen av katterna. Dom har en väldig respekt för hönsen.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #10 skrivet: 01 jun-11 kl 07:07 »
Katterna rör inte hönsen här. Jag har också varit lite orolig för en sebright är inte mycket större än en koltrast. När den ena katten var yngre smög han sig på en stor höna, mer av nyfikenhet, hon var nog större än han. Han såg inte mig. I precis rätt ögonblick kastade jag en tidning åt hans håll som flaxade upp i luften, han blev livrädd och sprang långt, sen har han aldrig tittat åt hönsen. Likadant med katterna innan som hade en väldig respekt för min tama råka som de överförde på hönsen jag skaffade sen.

taccotad

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 01 jun-11 kl 07:34 »
De två katterna vi haft under de åren vi haft höns har inte rört en enda höna eller kyckling.
Då har ändå hönsen gått lösa väldigt väldigt mkt, även små kycklingar. Katterna har legat och tittat men aldrig nånsin gått fram.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #12 skrivet: 01 jun-11 kl 07:43 »
Nej, det har aldrig hänt här heller!

Katterna vågar inte ens ta kycklingar, de har stooooor respekt för hönsen!
Om hönsen råkar gå in i stallet, där kattmaten står, vill de gärna glufsa i sig av kattmaten, och då går katterna därifrån!!

Gäller både om det kommer in en Lohamn eller en liten MES-höna ;D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Weija

« Svar #13 skrivet: 01 jun-11 kl 07:49 »
Detta är ett problem jag är väl bekant med. När hönsen börjar vara ute blir det vattensprutning på katter som visar ett onödigt intresse för hönsen. Men vi har problem här med både rovfåglar och andra rovdjur. Någon höna har säkert katterna tagit men för det mesta är det rovfåglar. De stora hönsen får gå fritt men kycklingar och dvärghöns får gå i bur.
Vi har fem katter, två svartvita och tre grå. Det är alltid bara de grå som visar intresse för hönsen.
Ibland får de för sig att sammarbeta också och smyger tillsammans. Detta är ett beteende som vi försökt att få bort genom att spruta vatten på katterna med vattenslangen och i år så har jag än så länge inte sett något. Men tidigare sommrar rusade jag upp till hönsen och kollade läget så fort de började kackla för att se så att inte något var på gång.

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 01 jun-11 kl 07:57 »
Min ONDA lillkatt skulle nog gladeligen sätta tänderna i både höns och kycklingar :'( Så honom litar jag inte det minsta på, för övrigt samma eländeskatt som mumsade i sig en kaninunge här för ett tag sen.. Den äldre ser snarare ut som om han försöker komma underfund med vad det är för nått och innan han listat ut det håller jag koll på båda två.
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Brokullen

• Dalsland
« Svar #15 skrivet: 01 jun-11 kl 09:10 »
Mina katter har också lyckats ta kycklingar för mej,gubben vill nacka dom bara dom sitter och spanar på kycklingarna.
får argumentera om att det är en instingt dom har varje gång,men vore ju bra om dom kunde fatta att dom skall hålla sig till möss.
Har också råkat ut för att skatorna tagit ällingar som blivit så stora att dom gått säkra för katterna,och dom jäklarna äter dom levande,ger sig på huvudet och hackar tills dom är så skadade att dom inte kan fly
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

fauve

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 jun-11 kl 09:22 »
Mina (5) mkt duktiga jaktkatter är inte ett dugg intresserade av att jaga hönor/ta kycklingar. Tror det beror på att kycklingarna växer upp inomhus de första veckorna och att de lär sig ganska snabbt att de är otillåtet jaktbyte. Har ju helt frigående höns här på gården och katter och höns är alltså uppi varandra mer eller mindre konstant och bryr sig inte alls om varandra.

När jag haft ungkatter så blir de iofs ganska till sig när det kommer kycklingar, men det behövs inte många tillsägelser för att de ska låta dem vara ifred  ;)

torpare2

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 01 jun-11 kl 09:33 »
Har aldrig haft problem med kycklingar som haft en mamma. Nu har jag maskinkläckta kycklingar. Katterna vet att kycklingarna tillhör familjen, men jag vet inte om de bryr sig om det när jag inte är hemma när kycklingarna väl kommer ut från hönsgården. Jag hoppas att tuppen då kommer att ta sitt ansvar. Vilka erfarenheter har ni på den punkten?

Luffsen

• -
« Svar #18 skrivet: 01 jun-11 kl 10:11 »
Vi har fem katter på gården, men det har aldrig hänt att nån höna eller kyckling försvunnit. Både hundar katter o höns kan stå och äta ur samma skål samtidigt, så jag har aldrig ens tänkt tanken att nåt skulle hända.

Visserligen har jag mest Brahma, men det FINNS faktiskt ett litet gäng dv MES här oxå... en munsbit för de flesta av katterna alltså.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #19 skrivet: 01 jun-11 kl 11:17 »
Våran egna katta (hon är en dödarmaskin av rang!) har endast visat intresse för kycklingarna men aldrig fullvuxna djur.
Hon har dock aldrig någon kyckling men skulle nog gärna försöka om de gick lösa... :P

Däremot har grannens Heliga Brima (högtförsäkrad...) smugit länge och väl utanför hönsgården men han tar sig inte in  >:D >:D >:D
Vill man så kan man ;P

Dela detta:

* Inloggade just nu

256 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser