Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter ägget direkt ur hönan !  (läst 1952 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Äter ägget direkt ur hönan !
« skrivet: 01 jun-11 kl 10:22 »
Jag förmedlade en liten flock hönor på till en vän för ett tag sen. Dom fick även bo hemma hos mig ett tag innan flytten till min vän, och i gruppen ingick bland annat en brun lohman. Det märkliga var att jag inte fick ett enda ägg från henne under tiden dom bodde här, och inte heller hos min vän kom det några bruna ägg efter att hönsen flyttat till henne. Hönan var ju i prima värp-skick, ca ett år gammal, så jag tyckte det var lite konstigt att hon inte värpte nånting.
Idag berättade min vän att hon stått ute hos hönsen härom dan och pratat med en väninna, och rätt vad det var så började lohman-hönan att "värp-kackla". Varpå två av dom andra hönorna i gruppen (korsningar) rusar fram till henne och börjar picka henne i kloaken. Och sen ser hon att det "rinner" ut ett trasigt ägg ur lohman-hönan och dom två korsningshönorna slukar alltihop i ett nafs!  :o 
Är det nån som varit med om nåt sånt här förut, och hur tusan får man dom att sluta? Dom ger sig inte på några andra ägg, och dom andra två hönorna i flocken var inte med i ägg-ätandet.
Lohman-hönan är en riktigt kaxig sak och verkar vara boss, men varför i hela friden lägger hon sig inte i redet och värper??  ???

Nån som har nåt bra tips?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Jennyt

• Västergötland
SV: Äter ägget direkt ur hönan !
« Svar #1 skrivet: 02 jun-11 kl 11:26 »
Tyvärr bara det gamla vanliga tipset :-\..... du vet vilket >:D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 02 jun-11 kl 11:54 »
Tyvärr bara det gamla vanliga tipset :-\..... du vet vilket >:D

Yxan är nog inte vad hon hoppas att bli tipsad om... ;)  Jag funderade på om det skulle kunna vara en idé att flytta dom två bland-hönorna från gruppen ett tag och sen sätta tillbaka dom en i taget. Det är kanske värt att testa i alla fall...?

/Sara

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 02 jun-11 kl 12:59 »
Eller flytta ut hönan för det verkar ju vara hon som inte fattar att det ska värpas i ett reda. Kanske en mindre bur med ett eget mysigt rede kan locka henne att börja värpa där. Några redägg kanske hjälper också.

Äter de andra hönorna ägg ur redet?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 02 jun-11 kl 14:27 »
Eller flytta ut hönan för det verkar ju vara hon som inte fattar att det ska värpas i ett reda. Kanske en mindre bur med ett eget mysigt rede kan locka henne att börja värpa där. Några redägg kanske hjälper också.

Äter de andra hönorna ägg ur redet?

Nä, blandishönorna låter alla andra ägg vara. Aldrig ett sönderpickat ägg i redet, och inget kladd som kan tyda på att dom ätit upp nåt.

/Sara

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 07 jun-11 kl 07:34 »
Intressant! Undrar om det var det som hände med min gammalhöna Urd?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 jun-11 kl 08:30 »
Det här vill jag följa upp och få tips omkring.
Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser