Jag förmedlade en liten flock hönor på till en vän för ett tag sen. Dom fick även bo hemma hos mig ett tag innan flytten till min vän, och i gruppen ingick bland annat en brun lohman. Det märkliga var att jag inte fick ett enda ägg från henne under tiden dom bodde här, och inte heller hos min vän kom det några bruna ägg efter att hönsen flyttat till henne. Hönan var ju i prima värp-skick, ca ett år gammal, så jag tyckte det var lite konstigt att hon inte värpte nånting.
Idag berättade min vän att hon stått ute hos hönsen härom dan och pratat med en väninna, och rätt vad det var så började lohman-hönan att "värp-kackla". Varpå två av dom andra hönorna i gruppen (korsningar) rusar fram till henne och börjar picka henne i kloaken. Och sen ser hon att det "rinner" ut ett trasigt ägg ur lohman-hönan och dom två korsningshönorna slukar alltihop i ett nafs!
Är det nån som varit med om nåt sånt här förut, och hur tusan får man dom att sluta? Dom ger sig inte på några andra ägg, och dom andra två hönorna i flocken var inte med i ägg-ätandet.
Lohman-hönan är en riktigt kaxig sak och verkar vara boss, men varför i hela friden lägger hon sig inte i redet och värper??
Nån som har nåt bra tips?
/Sara