Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skenande kläckare  (läst 1116 gånger)

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
Skenande kläckare
« skrivet: 01 jun-11 kl 13:20 »
janu har jag inte behövt jaga min kläckare  ;) - däremot så har termostaten fått fnatt- när jag kollade tempen på kvällen så stod den på 108F - jag höll på att få hjärtslag.
Plockade ur alla äggen- provknäckte ett och den kycklingen levde- där höll jag återigen få hjärtslag- var helt övertygad om att alla var "kokta" och därmed döda....
Lade in äggen i en gammal manuell kläckare som går att lita på.
Nu går jag och funderar på om de kommer att kläckas- vad tror ni?
har en hylla där de ska kläckas om 1 v och så 1 hylla där de endast har ruvats i 1 v....
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Skenande kläckare
« Svar #1 skrivet: 01 jun-11 kl 13:29 »
Om du inte har en väldigt modern kläckare som själv kompenserar för temperaturen i rummet, så måste man ha en termometer och ställa om termostaten när temperaturen i omgivningen ändras. Det är därför det är bra att ha kläckare i t ex en källare, där temperaturen är ganska konstant.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #2 skrivet: 01 jun-11 kl 13:51 »
Har upptäckt det nu - men vad tror du- tror du att de kläcks? eller är det kört? tycker det var urunderligt att det levde i ägget....Hur mycket värme tål eg ruvägg?
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 01 jun-11 kl 13:55 »
Jag har själv varit med om en kläckare som inte vill hålla temperaturen, även utan nämnvärda skillnader i rumstemperatur så varierar temperaturen kraftigt. Den kläckaren ska nu pensioneras. Men där har kycklingar och vaktlar överlevt att temperaturen varierat mellan ca 20 och ca 41 grader. Det har blivit ganska dålig kläckning, men ändå har flera blivit friska och fina djur. Så försök få styr på temperaturen, och lys äggen igen om några dagar. Troligen klarar sig en del av dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser