Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bestulen på äggen!  (läst 2627 gånger)

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
Bestulen på äggen!
« skrivet: 01 jun-11 kl 20:52 »
Glad i hågen åkte vi och köpte oss en äggkläckare.
I morse var nämligen ankhuset fullt med ägg och jag såg fram emot att stoppa den nya maskinen full.

Just hemkommen finner jag redet helt länsat!
Inte ett ägg är kvar. Någon har varit och stulit dem allihopa!
 :o

Men ingen har jag sett på gården någonsin. Vare sig räv, ekorre eller annat. Och inga spår efter tjuven.
Usch så besviken jag är!
Det blir till att vänta några dagar till.
Värp kära ankor - värp!
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

Xoot

• Gäst
SV: Bestulen på äggen!
« Svar #1 skrivet: 01 jun-11 kl 20:58 »
Kanske en tvåbent.  ::)

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 01 jun-11 kl 21:09 »
Kanske en tvåbent.  ::)

Kanske. Men troligtvis inte. Efter konsultation med sammanboende kan vi konstatera att de försvunnit i omgångar under dagen (olika personer har räknat äggen vid olika tidpunkter)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 jun-11 kl 21:19 »
det händer att ankorna själva äter upp äggen..samt att kråkfåglar förser sig... min pekinghona låg på 10ägg..dagen efter fanns det bara 3ägg i redet...
Fjäderfän och kaniner

Rottis

« Svar #4 skrivet: 01 jun-11 kl 23:11 »
Min ena Toulouse la sig på tre ägg, men har bara ett ägg kvar och det vaktar hon med näbbar och klor! Hon går inte ens ut längre utan får smyga in mat & vatten till henne. Hon angrep de stackars gässlingarna som sprang fel och in till henne härom dagen. Hade ett himla sjå innan jag fick ut dom från henne och hon var varken glad på mej eller på gässlingarna.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 02 jun-11 kl 08:02 »
det händer att ankorna själva äter upp äggen..samt att kråkfåglar förser sig... min pekinghona låg på 10ägg..dagen efter fanns det bara 3ägg i redet...

Jopp kråkfåglar är duktiga äggtjuvar, vi stod och knöt nättak över gården för fulla muggar igår kväll då skatorna kommit på att ankorna ligger och ruvar. Tog mig 2 dagar att fatta men om vi inte satt tak hade de väll länsat nästan hela redet.  >:( Tack och lov har jag bara hittat 3 äggskal, så förhoppningsvis har de bara hunnit tagit 3 ägg. Det första hittade jag i förrgår lite skal men trodde att det var något gammalt äggskal från dyngstacken som någon fågel flugit iväg med... Så hittade jag ett till skal helt tomt på innehåll och började ana vad som pågick, har sett att skatorna suttit bara några meter ifrån ankgården och tittat. Igår kväll hittade jag ett till ägg i ankgården med ett hål upphackat och där fanns det blodrester kvar av foster och då var det ju helt säkert att alla de andra äggen också kom från ankornas rede!!  :( Fattar inte hur Skatorna kan förstå från början att det fanns ägg där inne. De ruvar i en hundkoja som är avdelad i 2 rum och ankorna ligger i delen längst in i ett hörn, mörkt där med varken dörröppning ir fönster att kunna se in. Så antingen måste de känt på sig ändå ir så är pippina så smarta att de sett att det funnits ägg där när jag lyft fram en liten glipa på taket ibland för att checka läget och försöka räkna ägg när honorna är ute.  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 02 jun-11 kl 08:03 »
Råttor kan ta ägg också. En här länsade över 50 vaktelägg på en natt som jag hade lagt så fint i kartor.  T_T
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 02 jun-11 kl 13:49 »
Nog för att skatorna brukar hoppa in och stjäla käk, men kan de och Kråkorna verkligen ta med sig äggen hur som helst? Här pratar vi om någonstans mellan åtta och femton rejäla ankägg - och inte ett språr av äggskal eller någonting!

Idag är ankhuset stängt! (De vill ju inte ruva i alla fall)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 jun-11 kl 14:26 »
Nog för att skatorna brukar hoppa in och stjäla käk, men kan de och Kråkorna verkligen ta med sig äggen hur som helst? Här pratar vi om någonstans mellan åtta och femton rejäla ankägg - och inte ett språr av äggskal eller någonting!

Idag är ankhuset stängt! (De vill ju inte ruva i alla fall)
spåren av äggskal brukar finnas i närbelägen skogsdunge...
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 02 jun-11 kl 14:57 »
Ja, mamma glömde en burk full av hönsägg (säkert 10 ägg) ute på en av kaninburarna. När hon kom på det och gick för att hämta de så fanns inte ett ägg kvar och inte ett spår. Så nog kan de dra iväg med äggen såpass långt att man får anstränga sig o leta rester lite.

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser