det händer att ankorna själva äter upp äggen..samt att kråkfåglar förser sig... min pekinghona låg på 10ägg..dagen efter fanns det bara 3ägg i redet...
Jopp kråkfåglar är duktiga äggtjuvar, vi stod och knöt nättak över gården för fulla muggar igår kväll då skatorna kommit på att ankorna ligger och ruvar. Tog mig 2 dagar att fatta men om vi inte satt tak hade de väll länsat nästan hela redet.

Tack och lov har jag bara hittat 3 äggskal, så förhoppningsvis har de bara hunnit tagit 3 ägg. Det första hittade jag i förrgår lite skal men trodde att det var något gammalt äggskal från dyngstacken som någon fågel flugit iväg med... Så hittade jag ett till skal helt tomt på innehåll och började ana vad som pågick, har sett att skatorna suttit bara några meter ifrån ankgården och tittat. Igår kväll hittade jag ett till ägg i ankgården med ett hål upphackat och där fanns det blodrester kvar av foster och då var det ju helt säkert att alla de andra äggen också kom från ankornas rede!!

Fattar inte hur Skatorna kan förstå från början att det fanns ägg där inne. De ruvar i en hundkoja som är avdelad i 2 rum och ankorna ligger i delen längst in i ett hörn, mörkt där med varken dörröppning ir fönster att kunna se in. Så antingen måste de känt på sig ändå ir så är pippina så smarta att de sett att det funnits ägg där när jag lyft fram en liten glipa på taket ibland för att checka läget och försöka räkna ägg när honorna är ute.